פונקציה מבטאת קשר בין שני משתנים (X וY)
משתנה בלתי תלוי (X) הוא נתון קבוע שלא משתנה שבעזרתו אנחנו מסבירים את Y, המשתנה התלוי
לדוגמה, אם נתון לנו שרוני עבדה כבייביסיטר והרוויחה 30 שקלים לכל שעה ואנחנו רוצים לדעת כמה הרוויחה דנה לאחר 10 שעות, כמות השעות שהיא עבדה הוא בעצם המשתנה הבלתי תלוי (X) שבעזרתו נדע כמה היא הרוויחה בסופו של דבר שזה המשתנה התלוי. (Y)
במילים אחרות אפשר להגיד שהסכום שהרוויחה דנה הוא פונקציה של כמות השעות שהיא עבדה (X).
נסמן את הנתונים של הפונקציה בצורה אלגברית בצורה הזו: f(x)=X*30
חשוב לזכור כי לכל איבר בתחום X תמיד יהיה רק איבר אחד בטווח Y.
זאת אומרת לא יכול להיות שעבור ה10 שעות שרוני עבדה, היא קיבלה גם 300 שקל וגם 200 שקל.
נניח שיש לפנינו שתי קבוצות שונות, קבוצה ראשונה וקבוצה שנייה, כאשר בכל קבוצה יש איברים השייכים לאותה הקבוצה בלבד. פונקציה היא למעשה היכולת שלנו להתאים לכל איבר מהקבוצה הראשונה איבר יחיד בקבוצה השנייה.
כפי שכבר הזכרנו, עבור כל משתנה קיים ערך פונקציה אחד בלבד, אך עבור ערך פונקציה מסויים יכולים להיות מספר משתנים.
משתנה---------------------> ערך פונקציה יחיד
סימון של פונקציה הוא למעשה האופן שבו הפונקציה נכתבת. באופן עקרוני, המשתנה (כלומר, הערך שאותו ניתן להציב בפונקציה) מסומן ב- x או בכל אות אחרת מהא"ב הלועזי ,ואילו ערך הפונקציה עבור אותו משתנה x מסומן על ידי (f(x.
קיימות מספר דרכים לייצג פונקציה. נציין אותן בקצרה:
חשוב להבין, כי כל פונקציה יכולה להיות מיוצגת ב- 4 הדרכים שפורטו לעיל וחלק חשוב בהבנת נושא הפונקציות הוא היכולת "להמיר" ייצוג אחד בייצוג אחר.
כאמור, נושא הפונקציות הוא נושא מאוד גדול והוא נלמד החל מכיתה ז' ועד לכיתה י"ב ברמות שונות ומסגרת של נושאים שונים. להלן מופיעים על קצה המזלג סוגי הפונקציות השכיחים, שבהם נתקלים במהלך החל מכיתה ז ועד התיכון:
נהוג לנתח פונקציות בהתאם לסעיפים הבאים:
ניתן להציב מספרים שונים במקום ה- x.
למשל, אם יש לנו את הפונקציה
אנו יכולים להציב במקום x כל מספר שנרצה. עבור כל מספר שנציב, נקבל ערך פונקציה אחר.
נבחן מספר דוגמאות:
תרגיל מס' 1 :
נתונה הפונקציה \( Y=X+5\)
א. מהו סוג הפונקציה?
ב. האם קצב ההשתנות (השיפוע) של הפונקציה קבוע? אם כן, למה שווה השיפוע?
ג. יש לשרטט את גרף הפונקציה
פתרון:
א. לאחר הסתכלות מהירה בפונקציה, ניתן לקבוע כי הפונקציה היא פונקציה קווית. הסיבה לכך היא שמדובר בחזקה ראשונה של X.
ב. קצב ההשתנות, כלומר, השיפוע של פונקציה קווית הוא קבוע ושווה למקדם של X. במקרה שלנו, המקדם של X שווה ל- 1. לכן, שיפוע הפונקציה שווה גם הוא ל-1.
ג. על מנת לשרטט פונקציה קווית, ניתן להסתפק ב- 2 נקודות בלבד. אנחנו נוסיף עוד נקודה שלישית על מנת לבדוק את עצמנו.
עבור X=0 נקבל Y=5
עבור X=1 נקבל Y=6
עבור X=2 נקבל Y=7
כעת נסמן את הנקודות על מערכת הצירים ונחבר ביניהם:
תשובה:
א. פונקציה קווית.
ב. שיפוע שווה ל- 1.
ג. להלן השרטוט:
תרגיל מס' 2:
נתונה הפונקציה \(F(x)=5x+3\)
למה שווה הפונקציה עבור ערכי ה- X הבאים:
פתרון:
נציב בפונקציה את הערכים שלפנינו במקום ה- X ונקבל: