פעולות חשבון במאונך

באיזו שיטה היית רוצה ללמוד?
תרגול הסבר וידאו
🏆תרגולים מומלצים עבורך

פעולות חשבון במאונך

חיבור במאונך

לפעמים נפגוש תרגילי חיבור מסובכים יחסית כמו:
\(5658+3641=\)

שיהיה לנו קשה לחבר ככה בראש.
בדיוק בשביל זה נפעל בשיטה של חיבור במאונך, שתקל עלינו מאוד בתרגילי החיבור.
איך כותבים תרגיל חיבור במאונך?
כשאר ניתקל בתרגיל כזה למשל: 
\(5658+3641=\)

נצטרך לכתוב אותו כך שיהיה מספר מתחת למספר באופן הזה:
ספרת האחדות מתחת לספרת האחדות, ספרת העשרות מתחת לספרת העשרות, ספרת המאות מתחת לספרת המאות וספרת האלפים מתחת לספרת האלפים.
לדוגמה את התרגיל 
\(5658+3641=\)
נכתוב כך
5658+3641=

חיסור במאונך

לפעמים תיתקלו בתרגילי חיסור מסובכים יחסית שנראים ככה: \(985-577=\)
ויהיה לכם כדאי מאוד לכתוב אותם בצורה אנכית כדי להגיע לפתרון נכון בצורה מהירה מאשר לנסות לפתור אותם ככה בראש.

איך פותרים חיסור במאונך?
הכלל הראשון – כתיבה בסדר הנכון!
ספרת אחדות מתחת לספרת אחדות, ספרת עשרות מתחת לספר עשרות, ספרת מאות מתחת לספרת מאות וספרת אלפים מתחת לספרת אלפים.
שימו לב! חשוב מאוד שהמספר הראשון בתרגיל יהיה המספר הראשון והעליון.
לדוגמה: \(88-68=\)
נכתוב כך:
88-68=
נרשום את הסימן – כדי שנדע שמדובר בתרגיל חיסור
ונמתח קו תחתון כדי להפריד בין התרגיל לשורת התוצאות.

כפל במאונך

מה זה תרגיל כפל במאונך?
אם עד עכשיו היינו רגילים לתרגיל כפל במאוזן שנראה כך: \(23\cdot4= \)
תרגיל כפל במאונך הוא אותו תרגיל רק בצורה אנכית ויראה כך: 
23 כפול 4 במאונך

כללים חשובים לפתרון:

  1. נרשום את התרגיל בצורה נכונה, אחדות מתחת לאחדות, עשרות מתחת לעשרות וכן הלאה – המספר עם מספר הספרות הגדול יותר יהיה מעל המספר עם מספר הספרות הנמוך יותר.
  2. במקרה והמכפלה גדולה מהספרה 9, נשמור את ספרת העשרות של המכפלה בשמאל למעלה ונזכור לחבר אותה למכפלה הבאה.
  3. לפני שנעבור למכפלה הבאה נמחק את שמירת המספרים כדי לא להתבלבל.
  4. בכל פעם שנעבור ספרה נוסיף 0 מתחת לתשובה וכך כל שורת תשובות תתחיל מקום אחד שמאלה מהקודמת.

חילוק ארוך

מה זה חילוק ארוך?
אם עד עכשיו היינו רגילים לתרגילי חילוק שנראים כך: \(12:6= \)
תרגילי חילוק ארוך הם אותם תרגילי חילוק רק שנראים שונה -:

תרגיל חילוק ארוך של 12 חלקי 6


איך נכתוב תרגיל בחילוק ארוך?
נצייר ר.
את המספר שאותו אנו מחלקים נכתוב בתוך ה-ר ואת המספר בו אנו מחלקים, נכתוב מימין מחוץ ל-ר.

איך נפתור?
בכל פעם נחלק ספרה אחת. נתחיל בספרה השמאלית ביותר, נכתוב את תוצאת החילוק (רק שלמים) מעל ה-ר ונעבור לחפש את השארית בעזרת כפל תוצאת החילוק במספר בו אנו מחלקים.
נכתוב את המכפלה מתחת לספרה המתחלקת, נחסר ונמצא את השארית.
נעבור לחלק את הספרה הבאה בכך שנוריד אותה למטה.
שוב נחלק באותו אופן, נמצא שארית.
במידה ואין יותר ספרות להוריד מטה, סיימנו את התרגיל.
אם נשארה לנו שארית בסיום, נכתוב אותו בסוגריים ליד התוצאה מעל ה-ר.

למעבר לתרגולים בנושא


כל התרגילים במקום אחד!
אנחנו מאמינים שרק עם תרגול אפשר באמת להצליח במבחן, ואתם?

הצטרפו למעל 20,000 תלמידים שכבר לומדים איתנו:
    למעלה מ- 10,000 תרגילים בכל הנושאים שנלמדים בכיתה
    בניית תוכנית לימודים אישית ושליטה מלאה ברמת התרגול
    פתרון וידאו מלא אישי לכל שאלה שלא הבנתם
    תרגול הדרגתי מהבסיס גם למי שפספס הרבה בכיתה
אלפי תרגילים מחכים לכם,
הירשמו עכשיו בחינם!

תרגילים בסיסיים בפעולות חשבון במאונך (1)

צפו במספר דוגמאות לתרגילים בנושא פעולות חשבון במאונך

דוגמאות ותרגולים נוספים

תרגולים מתקדמים (0)

אחרי הדוגמאות הבסיסיות, הגיע הזמן לתרגילים קצת יותר מאתגרים 😊


הכיתה התקדמה בפעולות חשבון במאונך ואתם עדיין מאחור?

צוות לימוד נעים כאן עבורכם :)
בואו ללמוד פעולות חשבון במאונך עם מאות סרטונים, שאלות ודוגמאות.
בא לי ללמוד בלי חפירות👷‍


פעולות חשבון במאונך

חיבור במאונך

לפעמים נפגוש תרגילי חיבור מסובכים יחסית כמו:
\(5658+3641=\)

שיהיה לנו קשה לחבר ככה בראש.
בדיוק בשביל זה נפעל בשיטה של חיבור במאונך, שתקל עלינו מאוד בתרגילי החיבור.
איך כותבים תרגיל חיבור במאונך?
כשאר ניתקל בתרגיל כזה למשל: 
\(5658+3641=\)

נצטרך לכתוב אותו כך שיהיה מספר מתחת למספר באופן הזה:
ספרת האחדות מתחת לספרת האחדות, ספרת העשרות מתחת לספרת העשרות, ספרת המאות מתחת לספרת המאות וספרת האלפים מתחת לספרת האלפים.
לדוגמה את התרגיל 
\(5658+3641=\)
נכתוב כך

5658+3641=


שימו לב – נרשום את הסימן + בצד שמאל כדי להבין שמדובר בתרגיל חיבור.
ועכשיו?  לדרך הפתרון!
נתחיל תמיד מספרת האחדות ונחבר אותן יחד – כלומר \(8+1\)
נרשום את התוצאה בדיוק מתחת לספרת האחדות.
5658+3641=___9

כעת נמשיך אל הספרה הבאה בתור – ספרת העשרות.
נחבר אותן יחד \(5+4\) ונכתוב את התוצאה ממש מתחת:
5658+3641=__99

כעת נמשיך אל ספרת המאות ונחבר אותן יחד.
שימו לב: \(6+6=12\)
מאחר ש\(12\) הוא מספר דו ספרתי, אנחנו לא נכתוב \(12\) אלא 
נכתוב רק את ספרת האחדות \(24\).
את ה\(1\) נכתוב מעל לספרת האלפים באופן הבא:
5658+3641=_299


שימו לב –
כתבנו \(1\) מעל ספרת האלפים וכעת נחבר את ספרות האלפים יחד עם האחד שכתבנו למעלה.
כלומר:
\(1+5+3=9\)
5658+3641=9299


סיימנו!
תוצאת התרגיל היא \(9299\)


כעת נסכם את כל הכללים והשלבים לחיבור מאונך:

  1. נכתוב את המספרים במאונך אחד מתחת לשני באופן בו האחדות מתחת לאחדות, העשרות מתחת לעשרות, המאות מתחת למאות והאלפים מתחת לאלפים.
  2. לא נשכח לסמן \(+\) בצד שמאל ולמתוח קו שיפריד בין התרגיל לשורת התוצאות.
  3. נתחיל לחבר את ספרת האחדות של המספר הראשון יחד עם ספרת האחדות של המספר השני וכך הלאה.
  4. בכל שלב נבחן – קיבלנו מספר דו ספרתי? 
    אם כן, נכתוב בשורת התוצאות רק את בפרת האחדות שלו ואת ספרת התוצאות נכתוב למעלה בספר הבאה כדי לא לשכוח לחבר אותה.
  5. רק כאשר אין עוד ספרות לחבר, נוכל לכתוב את המספר הדו סיפרתי שקיבלנו (אם קיבלנו) כמו שהוא בשורת התוצאות.

לחצו כאן כדי ללמוד עוד על חיבור במאונך!

חיסור במאונך

לפעמים תיתקלו בתרגילי חיסור מסובכים יחסית שנראים ככה: \(985-577=\)
ויהיה לכם כדאי מאוד לכתוב אותם בצורה אנכית כדי להגיע לפתרון נכון בצורה מהירה מאשר לנסות לפתור אותם ככה בראש.

איך פותרים חיסור במאונך?
הכלל הראשון – כתיבה בסדר הנכון!
ספרת אחדות מתחת לספרת אחדות, ספרת עשרות מתחת לספר עשרות, ספרת מאות מתחת לספרת מאות וספרת אלפים מתחת לספרת אלפים.
שימו לב! חשוב מאוד שהמספר הראשון בתרגיל יהיה המספר הראשון והעליון.
לדוגמה: \(88-68=\)
נכתוב כך:
88-68=
נרשום את הסימן – כדי שנדע שמדובר בתרגיל חיסור
ונמתח קו תחתון כדי להפריד בין התרגיל לשורת התוצאות.
נתחיל בחיסור ספרת האחדות ונקבל:
88-68=_0

\(8-8=0\)

נמשיך אל חיסור ספרת העשרות ונקבל:
88-68=20


\(8-6=2\)

סיימנו! התוצאה היא \(20\).
כעת נלמד את הכלל הבא תוך כדי דוגמה:
הכלל השני - כאשר הספרה העליונה קטנה יותר מהספרה התחתונה – נלווה \(1\) מהספרה שלאחר מכן.
הנה תרגיל מתקדם יותר!
\(63-39=\)

פתרון:
63-39=


אנו רואים שאי אפשר לחסר \(3\) פחות \(9\) ולכן אנו צריכים להלוות ספרה מהמספר שאחרי!
כלומר:
\(3\) יהפוך ל-\(13\) כי נשים לו אחד בעצם ו-\(6\) יהפוך ל-\(5\).

נכתוב את זה באופן הבא:
39-39 עם המרות

כעת נוכל לפתור:
\(13-9=4\)
\(5-3=2\)
נקבל:
63-39=24

התוצאה היא \(24\)!

מה עושים אם צריך לחסר מספר מהספרה \(0\)? כמו למשל בתרגיל
\(50-19=\)
גם כאן נצטרך להלוות \(1\) מהספרה \(5\) ובעצם נקבל תרגיל כזה:
50-19 כולל המרות

כעת נוכל לפתור:
\(10-9=1\)
\(4-1=3\)
נקבל:
50-19=31


סיימנו! התוצאה היא \(31\).
כעת נראה מה קורה אם אי אפשר להלוות מהספרה הבאה כי גם היא \(0\):
כמו לדוגמה בתרגיל:
\(700-285=\)

הכלל השלישי - \(0\) שאי אפשר להלוות ממנו הופך לספרה \(9\) עד שנגיע לספרה שהיא לא \(0\) שכן ניתן להלוות ממנה \(1\).
שימו לב! אם יהיה \(0\) שלישי מיד לאחר מכן הוא יהפוך ל\(8\), אם יהיה \(0\) רביעי מיד לאחר מכן הוא יהפוך ל\(7\) וכן הלאה..

נלמד את הכלל תוך כדי דוגמה:
700-285=

נרצה להלוות \(1\) ל\(0\) הראשון ולכן הוא יהפוך ל\(10\).
ה-\(0\) השני יהיה \(9\) כי אי אפשר באמת להלוות ממנו 
והספרה \(7\) תהפוך ל-\(6\) כי הלוונו ממנה אחד.
נקבל:

700-2850 עם המרות

כעת ניתן לפתור את התרגיל:
\(10-5=5\)
\(9-8=1 \)
\(6-2=4\)
נכתוב את הפתרון:
700-285=415

סיימנו! התוצאה היא \(415\)
לחצו כאן כדי ללמוד עוד על חיסור במאונך!

כפל במאונך

מה זה תרגיל כפל במאונך?
אם עד עכשיו היינו רגילים לתרגיל כפל במאוזן שנראה כך: \(23\cdot4= \)
תרגיל כפל במאונך הוא אותו תרגיל רק בצורה אנכית ויראה כך: 
23 כפול 4 במאונך

כללים חשובים לפתרון:

  1. נרשום את התרגיל בצורה נכונה, אחדות מתחת לאחדות, עשרות מתחת לעשרות וכן הלאה – המספר עם מספר הספרות הגדול יותר יהיה מעל המספר עם מספר הספרות הנמוך יותר.
  2. במקרה והמכפלה גדולה מהספרה 9, נשמור את ספרת העשרות של המכפלה בשמאל למעלה ונזכור לחבר אותה למכפלה הבאה.
  3. לפני שנעבור למכפלה הבאה נמחק את שמירת המספרים כדי לא להתבלבל.
  4. בכל פעם שנעבור ספרה נוסיף 0 מתחת לתשובה וכך כל שורת תשובות תתחיל מקום אחד שמאלה מהקודמת.

ועכשיו, בואו נפתור תרגיל יחד, צעד אחר מעד וניישם את כל הכללים לפתרון.
מוכנים?

לפניכם התרגיל \(236\cdot25=\)

פתרו בכפל מאונך.

פתרון:

נכתוב את התרגיל כמו שצריך – המספר עם מספר הספרות הגדול – למעלה ומתחתיו המספר עם הפחות ספרות. נקפיד רשום בצורה הנכונה כמו בכלל \(1\).

נקבל:
236 כפול 25 במאונך
כעת נתחיל לבצע כפל עם ספרת האחדות התחתונה \(5\).

\(5\cdot6=30\)
נרשום \(0\) בשורת התשובות ו-\(3\) מעל ה-\(3\) בתרגיל.
נקבל:
236 כפול 25 במאונך אחרי ביצוע הכפל הראשון, 6 כפול חמש יוצא 30, האחדות נרשמות מטה והעשרות מעל התרגיל

כעת נכפול \(5\cdot3=15 \) ולא נשכח להוסיף את ה-\(3\) ששמרנו למעלה. נקבל \(18\)
את ה-\(8\) נרשום בשורת התשובות ואת ה-\(2\) מעל ה-\(2\).
נקבל:
236 כפול 25 במאונך אחרי ביצוע הכפל השני, 3 כפול 5 יוצא 15, האחדות נרשמות מטה והעשרות מעל התרגיל


כעת נכפול \(5\) כפול ספרת המאות \(2\) ולא נשכח להוסיף למכפלה את ה-\(1\) ששמרנו.
נקבל:
\(5\cdot2=10\)
\(10+1=11\)
נקבל:
236 כפול 25 במאונך אחרי ביצוע הכפל השלישי, 2 כפול 5 יוצא 10, האחדות והעשרות נרשמות מטה, ומחברים את כל המספרים שרשמנו מעל

כעת נעבור לספרת העשרות \(2\) ונבצע בדיוק את אותו סדר פעולות. לא נשכח להוסיף \(0\) בתשורות התשובות ולמחוק את המספרים שמחקנו מלמעלה. לאחר מכן נחבר את שורות התשובות ונקבל:

חישוב מלא של התרגיל 236 כפול 25

תוצאת התרגיל היא \(5,900\).
לחצו כאן כדי ללמוד עוד על כפל במאונך!

חילוק ארוך

מה זה חילוק ארוך?
אם עד עכשיו היינו רגילים לתרגילי חילוק שנראים כך: \(12:6= \)
תרגילי חילוק ארוך הם אותם תרגילי חילוק רק שנראים שונה -:

תרגיל חילוק ארוך של 12 חלקי 6


איך נכתוב תרגיל בחילוק ארוך?
נצייר ר.
את המספר שאותו אנו מחלקים נכתוב בתוך ה-ר ואת המספר בו אנו מחלקים, נכתוב מימין מחוץ ל-ר.

איך נפתור?
בכל פעם נחלק ספרה אחת. נתחיל בספרה השמאלית ביותר, נכתוב את תוצאת החילוק (רק שלמים) מעל ה-ר ונעבור לחפש את השארית בעזרת כפל תוצאת החילוק במספר בו אנו מחלקים.
נכתוב את המכפלה מתחת לספרה המתחלקת, נחסר ונמצא את השארית.
נעבור לחלק את הספרה הבאה בכך שנוריד אותה למטה.
שוב נחלק באותו אופן, נמצא שארית.
במידה ואין יותר ספרות להוריד מטה, סיימנו את התרגיל.
אם נשארה לנו שארית בסיום, נכתוב אותו בסוגריים ליד התוצאה מעל ה-ר.

ועכשיו, בואו נפתור תרגיל יחד, צעד אחר מעד וניישם את כל הכללים לפתרון.
מוכנים?

לפניכם התרגיל \(   732:3=\)

פתרו בחילוק ארוך.

פתרון:
נכתוב אותו בצורה הנכונה- 

התרגיל 723 חלקי 3 בחילוק ארוך

כעת, נחלק את הספרה השמאלית ביותר -\(7\).
את תוצאת החילוק נרשום מעל ה-ר, רק את השלמים בה.
נקבל:
\(7:3=2\)
ועוד שארית.
נכתוב \(2\) מעל ה-ר מעל הספרה המתחלקת \(7\).
כעת נמצא את השארית- נכפול את התוצאה \(2\) כפול המספר בו מחלקים \(3\) ונחסר בהתאם.

התרגיל 723 חלקי 3 בחילוק ארוך, עם השלב הראשון שבו מחלקים 7 ב3 ורושמים את התוצאה למעלה ואת השארית למטה

השארית היא \(1\).
כעת, נוריד מטה את הספרה הבאה בתור.
נקבל מספר חדש לגמרי – \(13\).
את \(13\) נחלק ב-\(3\).
\(13:3=4\)
ועוד שארית.
את תוצאת החילוק נרשום מעל ה-ר, רק את השלמים בה.

כעת נמצא את השארית- נכפול את התוצאה \(4\) כפול המספר בו מחלקים \(3\) ונחסר בהתאם.
נקבל:

כעת, נוריד מטה את הספרה הבאה בתור.
נקבל מספר חדש לגמרי – \(12\).
את \(12\) נחלק ב-\(3\) ונקבל \(4\).
ללא שארית.
תוצאת התרגיל – \(244\).

לחצו כאן כדי ללמוד עוד על חילוק ארוך!

למעבר לתרגולים בנושא