משפחת הפרבולות

באיזו שיטה היית רוצה ללמוד?
תרגול הסבר וידאו
🏆תרגולים מומלצים עבורך


כל התרגילים במקום אחד!
אנחנו מאמינים שרק עם תרגול אפשר באמת להצליח במבחן, ואתם?

הצטרפו למעל 20,000 תלמידים שכבר לומדים איתנו:
    למעלה מ- 10,000 תרגילים בכל הנושאים שנלמדים בכיתה
    בניית תוכנית לימודים אישית ושליטה מלאה ברמת התרגול
    פתרון וידאו מלא אישי לכל שאלה שלא הבנתם
    תרגול הדרגתי מהבסיס גם למי שפספס הרבה בכיתה
אלפי תרגילים מחכים לכם,
הירשמו עכשיו בחינם!

תרגילים בסיסיים במשפחת הפרבולות (1)

צפו במספר דוגמאות לתרגילים בנושא משפחת הפרבולות

דוגמאות ותרגולים נוספים

תרגולים מתקדמים (0)

אחרי הדוגמאות הבסיסיות, הגיע הזמן לתרגילים קצת יותר מאתגרים 😊


הכיתה התקדמה במשפחת הפרבולות ואתם עדיין מאחור?

צוות לימוד נעים כאן עבורכם :)
בואו ללמוד משפחת הפרבולות עם מאות סרטונים, שאלות ודוגמאות.
בא לי ללמוד בלי חפירות👷‍


משפחת הפרבולות

כירו את הפונקציה הריבועית הבסיסית ביותר:
\(y=X^2\)
בפונקציה הזו:
\(b=0~ ,c=0 ~,a=1  \)

הפרבולה Y=X²

הפונקציה היא פונקציית מינימום מחייכת והקודקוד שלה הוא - \((0,0)\)
ציר הסימטריה של הפונקציה הזו הוא \(X=0\).
תחום העלייה של הפונקציה – כל ה\(X\)ים בהם הפונקציה עולה הם: \(X>0\)
תחום הירידה של הפונקציה- כל הה\(X\)ים בהם הפונקציה יורדת הם: \(X<0\)
תחום חיוביות: כל \(X\) למעט \(0\) – אפשר לראות בשרטוט שהפונקציה כולה נמצאת מעל ציר ה-\(X\)
תחום שליליות: אין. כל הפונקציה נמצאת מעל לציר ה-\(X\).
נמשיך לפונקציה דומה מאותה המשפחה:
\(y=-x^2 \)
בפונקציה הזו:
\(a=-1 ,~b=0 ,~c=0\)

הפונקציה היא פונקציית מקסימום עצובה והקודקוד שלה הוא \((0,0)\)
ציר הסימטריה של הפונקציה הזו הוא \(X=0\).
תחום עלייה: \(X<0\)
תחום ירידה: \(X>0\)
תחום חיוביות: אין. כל הפונקציה נמצאת מתחת לציר ה-\(X\).
תחום שליליות: כל \(X\) למעט \(X=0\)
נמשיך לעוד פונקציה מאותה המשפחה:
\(y=ax^2 \)
בפונקציה זו:
\(a=מספר~כלשהו,~b=0,~ c=0\)

דוגמאות לפונקציות שונות שהקודקוד שלהן הוא ראשית הצירים

קודקודה הוא- \((0,0)\)
ציר הסימטריה של הפונקציה הזו הוא \(X=0\).

ככל ש- \(a\) גדול: הפרבולה תהיה בעלת מפתח קטן יותר – קרובה יותר לציר הסימטריה שלה.
ככל ש- \(a\) קטן: הפרבולה תהיה בעלת מפתח גדול יותר – רחוקה יותר מציר הסימטריה שלה. 

לפונקציה מהמשפחה הזו  אין הזזה אופקית או אנכית מאחר ובכל פונקציה מהמשפחה הזו הקודקוד הוא \((0,0)\)


לחצו כאן כדי לתרגל ולדעת עוד על הפונקציה \(y=X^2\)
 

משפחת הפרבולות \(y=x^2+c \)
הפונקציה הריבועית הבסיסית – בתוספת \(c\)
בפונקציה הזו:
\(c\) – מסמל את נקודת החיתוך של הפונקציה עם ציר ה-\(Y\).
משמעות ה-\(c\) היא הזזה אנכית מעלה או מטה של הפונקציה מהקודקוד \((0,0)\).
אם \(c\) כלשהו חיובי – הפונקציה תעלה בצורה אנכית למעלה כמספר הצעדים המופיע ב-\(c\) .
אם \(c\) כלשהו שלילי – הפונקציה תרד בצורה אנכית מטה כמספר הצעדים המופיע ב-\(c\)

הפונקציה הזו מתארת רק הזזות אנכיות למעלה ולמטה לפי \(c\)
בואו ונראה דוגמה:
\(y=4x^2+7 \)

בפונקציה הזו - 
\(C=7 \)
זאת אומרת שנקודת החיתוך של הפונקציה עם ציר \(Y\) היא \(7\).
ובעצם – הפונקציה זזה בצורה אנכית \(7\) צעדים למעלה.
הפונקציה Y=4X²+7

לחצו כאן כדי לתרגל ולדעת עוד על הפונקציה \(y=X^2+c\)

 

משפחת הפרבולות \(y=(x-p)^2\)

במשפחה זו, נתונה לנו פונקציה ריבועית שמציגה לנו באופן ברור איך הפונקציה נעה באופן אופקי – כמה צעדים היא צריכה לזוז ימינה או שמאלה.
\(P\) מסמל את מספר הצעדים שהפונקציה תזוז בצורה אופקית – ימינה או שמאלה.
אם \(P\) חיובי – ( יש מינוס במשוואה) – הפונקציה תזוז \(P\) צעדים ימינה.
אם \(P\) שלילי – ( וכתוצאה מכך יש פלוס במשוואה מאחר ומינוס כפול מינוס שווה פלוס) – הפונקציה תזוז \(P\) צעדים שמאלה.
בואו ונראה דוגמה:
\(    Y=(X-6)^2\)

הפונקציה הזו זזה מקודקוד \((0,0)\) \(6\) צעדים ימינה 
נראה זאת באיור:

הפונקציה Y=(X-6)²

לחצו כאן כדי לתרגל ולדעת עוד על הפונקציה \(y=(x-p)^2\)


משפחת הפרבולות \(y=(x-p)^2+k \) 

בפונקציה הריבועית הזו נוכל לראות שילוב של הזזות אופקיות ואנכיות:
\(K\) : קובע את מספר הצעדים והכיוון שהפונקציה תנוע באופן אנכי – למעלה או למטה.
\(K\)  חיובי – הזזה למעלה, \(K\) שלילי – הזהה למטה.
\(P\) : קובע את מספר הצעדים והכיוון שהפונקציה תנוע באופן אופקי – ימינה או שמאלה.

בואו ונראה דוגמה לשילוב של שתי ההזזות יחד:
לדוגמה בפונקציה:
\(y=(x+2)^2+5\)

השינויים יהיו:
לפי \(P=-2  \): הפרבולה תנוע \(2\) צעדים שמאלה.
לפי \(K=5  \): הפרבולה תנוע \(5\) צעדים למעלה.

נראה זאת באיור:

הפונקציה Y=(X+2)²+5


נוכל לראות שקודקוד הפרבולה הוא:
\((-2,5)\)

לחצו כאן כדי לתרגל ולדעת עוד על הפונקציה \(y=(x-p)^2\)

למעבר לתרגולים בנושא