עידן הקורונה - הורים ילדים ומה שביניהם

חשוב לציין שהמורכבות בתקופה זו, וההסתגלות לשינויים, מעלים דילמות בתחומים רבים ומגוונים. אתמקד ואפנה לתלמידים, ככל שהלמידה מרחוק נמשכת, האתגרים באים לידי ביטוי, ודורשים מענה לעיתים פנימי ולעיתים מקצועי. מומלץ לקרוא  

תלמיד יש לך כעת הזדמנות פז ללמידה, בבית הספר. העלאת המודעות, הזמן המיועד ועתידך על "התפר"

הקורונה, הפציעה בחיינו, ביום בהיר אחד כמעט לפני שנה, והשפיעה על כל אחד מאתנו,  עובדה לכך היא כי השגרה שינתה פניה באופן כזה או אחר. "הסדקים" החלו לצוץ בכל עבר, לעיתים ראו אותם והבחינו בהם, לעיתים הם הוסתרו כלא היו, ולעיתים הם נפערו והפכו לסוגיות מגוונות עד אשר חייבו טיפול. תנסו  להציב את האמת שלכם,  על כף המאזניים:  בצד ימין על הכף- מה היה לי והסב לי אושר לפני שהופיעה הקורונה, ובצד שמאל - מה יש לי עכשיו ומסב לי אושר מהשנה האחרונה? מה ההבדלים? רשמו לכם. הרישום מעולה לשקף מצב קיים.

העלאת המודעות תגרום לנו להבין, מה ראוי וכדאי לשנות. מדוע לא להשאיר את המצב כפי שהוא, ומהן ההשלכות? העתיד שאני בוחן כעת...את מי הוא משרת? כיצד אוכל להתקדם?  במידה ויש מענה לשאלות, הוסיפו לרישום שהתחלתם. אפשרי שתחשבו על הדברים תוך כדי קריאה. לעיתים הפתרונות והרעיונות עולים, ונמצאים אצלנו.

במידה והחלטת להתעלם מכל המציאות המשתקפת יום יום, תמיד טוב ללמוד מניסיונם של אחרים, ולהבין את המשמעות לכך בהמשך הקריאה.

התחום החברתי "המגדלור" כל אחד זקוק לחיי חברה, וראוי להיות חלק ממנה והאורות במגדלור הפנימי עומעמו למשך תקופה ארוכה, כמעט שנה. לא אותם מפגשים חברתיים, לא אותם אירועים וימי הולדת, מסיבות וחגים זה שונה וחסר לכל אחד. הנה הגיעה העת  ונמצא חיסון מתאים, וחשוב לראות את האופק באור חיובי יותר. נקווה שהמגיפה תישאר מאחור, ותהיה חלק מההיסטוריה עליה עוד ידובר בראייה רטרוספקטיבית.

הלמידה הפכה להיות למידה מרחוק, בזום מול המורה, ומבעד למסך רואים או שומעים את חברי הכתה, וכולם באותו מצב. לעיתים לומדים   באמצעות משימות מאתרים שונים ומצפים שנצליח בכול. זה לא פשוט להסתגל ללמידה מסוג אחר,  להפעיל מצלמה באזור הכי פרטי שלנו בחדר או בבית, לחשוב שכולם רואים אותי, לנסות להבין, לשאול שהרמקול כבוי, לצפות במורה שמנסה ללמד  והעיניים מוסתות יחד עם הריכוז לחברים על המסך, בין אם נרצה או לא,  זה שונה מלמידה פרונטלית בה רואים את הלוח והמורה ללא תזוזות ושינויים רבים על המסך. כמו כן, השוויון לא בא לידי ביטוי, יש משפחות רבות בהן אין מחשב לכל ילד, וחיבור לאינטרנט, ויש לעומתן כאלה שלומדים באופן פרטי ומתקדמים, והפער הוא ניכר וגורם לתחושות אמוציונליות רבות.

מהמורה מצפים לראות את כל התלמידים ולוודא שהם לומדים וזה כל כך מורכב, ובנוסף לכך חוק המצלמות "לא חלה חובה להדליק מצלמה"  יש סיבות רבות ומגוונות לכך, ההבנה נשארת בתודעה והמצב הקיים מסורבל  בלשון המעטה.  רמת המורכבות עולה מדרגה כאשר התלמידים מורדים, ולא נכנסים לזום בטענה שהם לא מצליחים ללמוד בזום, קשה להם. ההורים מתעוררים ויוצאים לעבודה, ואתם התלמידים צריכים לקחת אחריות ולהתעורר לשיעור, יש מקרים רבים בהם ההורים נכנעים ללחצים, ומאשרים  לכם  לנוח...ואז צוברים תחילה פער קטן  שגדל, אחר כך מתעצם, ופתאום התלמידים מתוסכלים, מוצאים עיסוקים אחרים ומדרדרים, במקרה הטוב רוצים להיכנס ולחזור ללמידה ולא מבינים דבר, התסכול לא מאחר לבוא ומשמיע צלילים צורמים שילוו בהמשך.

אפשר למנות עוד לא מעט כשלים, סיבות וטענות ולמצוא את השלילי, זה קלי קלות. צריך וחשוב להבין שזו לא הדרך...כל בעיה נועדה לפתרון, דרושה סבלנות והתמודדות בתבונה וחכמה.

מה עושים? ראשית, מבינים שנוצרה בעיה וכל בעיה נועדה לפתרון.    כיצד מתקדמים? איך ניתך לחשוב חיובי בתוך התקופה המאתגרת? כל יום הוא הזדמנות חדשה.  תשובות לכל השאלות,   והכוונה בהמשך הכתבה.        

ההורים, המורים והתלמידים בבעיה, נוצר מחסום.  

תלמיד צריך להכיר בבעיה שלו וגם לרצות ולשאוף לפתור אותה. פתרון לא מגיע עם שרביט קסמים, מכאן דרושה חשיבה עצמית  או עזרה. בכל יום מתעוררת בעיה חדשה, ומנסים ועושים מאמץ למצוא פתרונות והזמן אינו עוצר מלכת, הוא נע קדימה ללא הרף והוא טומן בתוכו אתגרים המצטברים מיום ליום. זה הזמן ללמידה, לפנייה למבוגר אחראי, להתייעצות, לשינוי וזה אפשרי "הכל תלוי במידת הרצון". זעקה חרישית, עולה שוב ושוב.... מכל מיני כיוונים, אני מקשיבה להורים רבים וגם לתלמידים הפונים לקבל שיעור פרטי. אתם לא לבד, נאפיין את המכלול של הסוגיות העולות בקרב תלמידים:

מסכים מסכים ועוד מסכים 

זה זמן קורונה, התמכרות למסך היא תהליך ופיתוח הרגלים נטולי חשיבה, מסך הפלאפון, מסך המחשב, מסך הטאבלט, מסך משחקי וידאו, מסך הטלוויזיה  ועוד  מסכים כי אין שגרה קבועה. התמכרות  למסכים, לזמן כבר אין ערך, השניות הופכות לדקות, הדקות לשעות, והשעות לימים, חוסר שעות שינה שפוגעות בבריאות, זמן מבוזבז וחסר ערך, קשב וריכוז משנים תדר, ההתחייבות לבית הספר נותרות אי שם מאחור והנה אנו בפלונטר מול עצמנו, מול המורים, מול ההורים "הורות בעידן הקורונה" בלי מדריך להורה, בלי הכוונה, בלי יועץ, בלי כללים אחידים...כל משפחה נוהגת כראות עיניה, האופן בו מתמודדים הוא שונה, לעיתים יש אוסף של שגיאות בדרך בה פועלים והתוצאות המצופות לא מושגות. דרוש מאמץ כדי לשנות את המצב וזה ברור.

העלאת המודעות – תעצרו עכשיו זו הזדמנות פז ללמידה עבורכם.

ישנם מקרים בהם אפשר לעצור את זה בסיוע מקצועי, עם סבלנות והכוונה, וישנם מקרים בהם מתייאשים והימים הופכים לחודשים ואלה לשנים ואז...נעצרים ומביטים לאחור ונופלים "אסימונים" בזה אחר זה והתמונה כולה ניצבת מול העניים "הרסתי לעצמי, בעצמי..."

ניסיון של אחרים שכשלו ובזבזו זמן יקר מלמד, מה המחיר שהם שילמו השלימו פערים – מצב לא פשוט. אחרי השירות בצה"ל,  השלמת 12 שנות לימוד או בגרויות או הצורך לשפר ציונים. השקעת אנרגיה , כסף וזמן ממושך וכל זאת כדי למצוא את מקומם באקדמיה. זה מצב לא פשוט, אפשר למנוע אותו, כאן ועכשיו. במידה ואתה תלמיד התסריט לעיל וניסיונם של אחרים שכשלו, צריכים לעמוד מולך עם שלט עצור, ת ח ש ו ב... רגע... ת ע צ ו ר.

לך יש הזדמנות - היזהר מהמעגל בתנועה המשאיר אותך במקום תמיד

"בנה את החלומות שלך, או מישהו אחר יעסיק אותך כדי לבנות את שלו" -פארה  גריי

 עדיף להיות עם הישגים שישרתו אותך בגאווה. עדיף למצוא את מקומך באקדמיה ולהיות מוצלח, מאשר להיות מתוך אילוצים עובד מן המניין שמהווה חלק קטן מאוסף חלקים ששולט עליהם יזם-  מעסיק ורוקם את חלומותיו גם בעזרתך.

השפעה חיצונית  

אל תיתן לאחרים להשפיע עליך, אל תמהר לקבל החלטות חשובות,  ולא ללמוד, העתיד הוא שלך והלימודים בשבילך בלבד. כל יום הוא הזדמנות חדשה, להבין וליצור שינוי.

"כשנסגרת דלת אחת – נפתחת אחרת” -אלכסנדר גרהם בל

כל אדם יכול להתבונן בחייו, לעצור ולבחון מה גרם לטוב, לאושר ולהצלחה בראי העתיד.  מה הוליך אותי שולל, מה עצר אותי מלהתקדם, מה לא עבד עד עכשיו, ולשלוט באמצעות התשובות בהזדמנות שעולה לתודעה כעת. יש סימנים שהם חד משמעיים,  לסגור דלתות שלא הועילו, לנתב את הקשר עם אנשים  שעשויים להזיק  לך. צריך לקבל החלטות ודרכים לקדם את עצמך מתוך אחריות אישית. אלה אינם שנויים במחלוקת לכל הדעות, כמו הלימודים בין כתלי בית הספר והפקת המיטב מהם.  אם נביט על הרמזור הסימנים המוסכמים בו הם חד משמעיים. הרמזור מכוון את הולכי הרגל, ואין איש שלא מבין את משמעות החיים. 

אם אתה עדיין עסוק בקריאה, ללא ספק, אתה רוצה להצליח, שאלות עולות,  לא מיד מתקבלות תשובות, אולם המהלך והנתיבים בהם תבחר תלויים גם בך. הנה כמה עצות להתחיל תהליך אישי.

 

מינון נכון 

חלוקת הזמן, וניהול זמן כל כך חשובים בדרך להצלחות.

יש זמן ללימודים, זמן לעבוד, זמן איכות (ספורט, מסכים, חברה ועוד). יש סדר עדיפויות בהלימה למטרות ולגיל, קודם צריך לדרג את כל חלקי הפאזל לפי חשיבותם. חלום עתידי, שאיפה, רצון הם הבסיס לתשוקה וללימודים, הם יסללו את הדרך לסקרנות, לחקר, להבנה, לשיתוף פעולה מלא בלמידה. צריך לקבל גם ביקורת ולהבין שהיא נובעת מתוך כוונה טובה.

"החלום מתחיל עם מורה שמאמין בך, שסוחב ודוחף ומוביל אותך לרמה הבאה - לפעמים דוקר אותך קלות עם מקל חדה שנקראת "אמת"" -דן ראת'ר.

זמן ללמידה הוא חלק מהחובה שלנו כתלמידים, הוא מושקע במלא, מגיעים לספסל הלימודים, נכנסים לזום ובמידה ולא נצטרך להשלים ולצמצם פערים, אז עדיף לנצלו עד תומו, ולא באופן חלקי. בבית הספר לומדים לקראת מבחנים או בגרויות, או לומדים מקצוע. תקבל כל מה שמעניקים לך, תשתדל, תתמיד הרי הזמן הזה מיועד ללמידה, אתה נוכח בכתה, משמע הגעת ומחוגי הזמן לא יחזרו לאחור, אז נצל את הזמן ללמידה "הזמן אינם עוצר מלכת, זה הזמן שנועד ללמידה ויוביל להצלחות ולקידום בחייך הבוגרים לא ינוצל תבזבז אנרגיות מיותרות, זמן יקר וכסף רק כדי להשלים ולהגיע לנקודה אליה הגיעו חבריך בסיום התיכון. אל תוותר לעצמך, קבל החלטות למענך

 "הצלחה היא סך כל המאמצים הקטנים, שנעשים יום אחר יום" -רוברט קולייר

חשיבה מעלה שאלה

בבית הספר יש מערך עצום המסוגל לדאוג לסיוע, צריך לבקש, לפנות, לדבר, לשתף, לנסות ולא להשלים עם העובדה שלא הבנת נושא זה או אחר. כולם בכתה הם לומדים בדיוק כמוך, מגיעים לשיעור, צריך להשתדל לא להתבייש ולשאול, הרי מטעויות אנו צומחים

"מוטיבציה היא זו שמניעה אותך בהתחלה. הרגל הוא זה שגורם לך להמשיך" -ג'ים רוהן

 

עבודה זמנית

אפשר ורצוי לעבוד ולחוש עצמאות ולהרוויח כסף, ביחס ישיר לזמן פנוי, כל החיים לפניך ויהיה לך זמן לעבוד ולהרוויח פי כמה וכמה יותר הודות ללימודים ולהצלחות שתקצור. הבוס אמור להבין שאתה תלמיד ולאפשר לתמרן את המרחב בין עבודה ללימודים.

אם אתם רוצים להיות מאושרים, הציבו לעצמכם מטרה, שחררו לחופשי את האנרגיה שלכם, והיו מלאי השראה ותקווה"  -אנדרו קרנגי

מודל עתידי

במידה ועתידך מובטח, ואין לך צורך לדאוג לעבודה כי ישנו עסק משפחתי או כשרון מובטח. למד למען עצמך ותוכיח לעצמך שאתה מסוגל (יום יבוא ותהיה לך משפחה משלך ותוכל להוות דוגמא ולעזור לילדך) תמיד יהיה לך יתרון בשל התעודות והלמידה ואתה אף פעם לא תדע היכן היתרון יפגוש אותך בחייך כבוגר.

הסוד להשגת יתרון הוא קודם כול להתחיל” -מארק טווין

זכור תמיד

"התחל היכן שאתה נמצא. השתמש במה שיש לך. עשה מה שאתה יכול" -ארתור אש

שעות הפנאי

לכל אחד מאתנו יש צורך להתרגש, ליהנות, לבלות, לעסוק בתחביב, לקבל מחמאות... יש זמן גם לזה. בשגרה אפשר למצוא שעות פנויות לאחר כל המטלות, בסופי שבוע יש יותר זמן, ובחגים יש לא מעט זמן. הכי מרגש לסמן את המטרות בזו אחר זו ולהנות מהדרך לפסגה ואז שוב להציב מטרות, זמן פנוי תמיד יהיה. במידה ואתם קוראים שורות אלה,  ויש לכם מוטיבציה לקדם את עצמכם. כל אחד יוכל לנווט את הצלחות באמצעות ההיגיון הבריא שלו, התשובות הן בגדר המלצות בלבד, ואם עזרתי, הרי זה משמח. ראשית, צריך להבין מה המטרה שלי ולרשום.

מהם הקשיים? מי יכול לעזור? אתם כבר בדרך לצפות בהצלחות. לא חובה להשיב לבדכם, יש מורים, יש הורים, יש יועצת, יש מנהלת . שיכולים לסייע לכם, תפנו לאדם שאתם מרגישים בנוח לשוחח איתו.

תנסו - לנהל רישום בטבלה, ולעקוב אחר הרישום של המטלות והשיעורים

שם

המקצוע

נוכחות

בשיעור

והקשבה

מטלות

להגשה

ותאריך

נושא שלא הבנתי

השלמת הנושא

וסיוע

ציון

שהצלחתי

לקבל

הערות

ושאיפות לעתיד

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

הנה דוגמא לטבלה, פעמיים בשבוע לומדים את  המקצוע (מומלץ לסכם את הנלמד ולוודא שהכל ברור). מספר השורות כמספר המקצועות, וכל שבוע טבלה חדשה. להכין מערכת גם כאשר לומדים דרך הזום, זה חלק מאחריות וסדר.

יש מאמר נוסף שלי באתר, מומלץ לקריאה "ניהול זמן ויתרונותיו". בהצלחה תלמידים יקרים! נחת להורים.