ההיגיון כאן הוא, שבעזרת סימן המינוס אנו מקבלים את המספר הנגדי למספר הנתון.
לכן:
- "מינוס מינוס שש" שווה "פלוס שש", כלומר "שש".
- באותה מידה, "מינוס פלוס שש" שווה "מינוס שש".
סימן הפלוס, לעומת זאת, אינו מציין שינוי במספר.
לכן
- "פלוס מינוס שש" שווה "מינוס שש"
- ו-"פלוס פלוס שש" שווה "פלוס שש", כלומר "שש".
דוגמאות:
- \((+50)+(-20) = (+30)\)
- \((-8)-(+2) = (-10)\)
- \((-3)-(-4) = (+1)\)
נתבונן שוב בשלושת התרגילים הפתורים שלמעלה, והפעם נרשום אותם בהשמטת סוגריים.
- \((+50)+(-20) = (+30) \)
\(50-20 = 30\)
- \((-8)-(+2) = (-10)\)
\(-8-2 = -10\)
- \((-3)-(-4)=(+1)\)
\(-3+4 = 1 \)
כפי שזכור מהשיעור "מספרים מכוונים", כאשר מספר מופיע ללא סימן כלל, אנו מבינים שהמספר חיובי.
על כן
- בתרגיל הראשון אנו יכולים לכתוב "50" ו-"30" במקום "50+" ו-"30+".
- לעומת זאת, אי אפשר לוותר על סימן הפלוס בתרגיל השלישי: ב- "4+".
זכרו: אפשר לוותר על סימן הפלוס, אם כן, רק כאשר המספר הוא הראשון ברצף.
כאשר אנו פותרים תרגיל במספרים מכוונים – בשלב הראשון נשמיט את הסוגריים לפי הכללים.
דוגמה:
- \((+58)-(-34)+(+9)-(+5)+(-2) =\)
\(8+34+9-5-2 = 94\)
תרגול השמטת סוגריים במספרים מכוונים:
הַשלימו:
-
\(–(-10) =\) __
-
\(+(+8) =\) __
-
__\((-9) = 9\)
-
_\((-9) = -9\)
-
_\(+(-5) = -5\)
-
\((\)_\(3) = -3\)
- -\((\)__\() = 20\)
פִּתרו את התרגילים הבאים – בשלב הראשון הַשמיטו את הסוגריים:
- \((-5)+(+35)-(-22) = \)
- \((-9)-(+2)+(+10) = \)
- \((+56)+(-43)-(-4)-(+5) = \)
- \((-12.8)-(-3.7)-(+5) =\)
- \((-90)+(+4.7)-(-2.2) =\)
למעבר לתרגולים בנושא