Stems Vs Multitracks | סטמס מול מולטיטראקס מה ההבדל?
סטמס מול מולטיטראקס מה ההבדל?
קבצי אודיו חיוניים להפקה המודרנית, ובעזרתם אנו יכולים לעשות שיתופי פעולה מוצלחים, אם זה מעקב אחר ערוצים, עריכה, מיקסוס, אפילו כדי לעשות רמיקסים וכמובן שליטה מלאה. עם זאת, היעדר הכנה נכונה של קבצים או בלבול לגבי באילו קבצים להשתמש יכול לגרור לתסכול רב, בזבוז זמן, כסף והתקדמות. תחת מטריית קבצי האודיו נמצאים שני סוגים נפוצים של סידורם והם די מבלבלים – מולטי טראקס לעומת הסטמס.
נכון, בשניהם יש קבצי אודיו, אבל מה ההבדל?
יש אנשים המשתמשים ב"מולטי טראקס"וב"סטמס" כמונחים להחלפה. למרות שהם קשורים זה לזה, הם לא אותו דבר. הבנת ההבדלים מונעת בלבולים כשמדובר בבקשות לשליחת קבצים.
מה הם המולטיטראקס Multitracks ?
Multitracks הם האלמנטים נפרדים ויחידים המוקלטים של ההפקה. חלקם עשויים להיות מונו, בעוד שאחרים הם סטריאו. יתכן שהם הוקלטו ממיקרופונים או מכניסות ישירות, תוכנתו בסיקוונסר או סודרו בסמפלר. במקרים רבים, מעבדי דינמיקה כגון קומפרסורים ואפקטים מבוססי זמן כגון דיליי וריוורב אינם מופעלים עליהם כדי לאפשר גמישות לטכנאי המיקס. בתמונה למטה מוצגת תיקיית ריבוי מסלולים.
מה הם הסטמס Stems ?
ערוצי סטמס הם בעצם הקלטות סטריאו שמקורם במספר ערוצים בודדים. לדוגמה, סטמים של תופים יהיו בדרך כלל קובץ אודיו בסטריאו שנשמע כמו כל ערוצי התופים יחד. ברוב המקרים נכלל עיבוד נוסף כגון איקיו, קומפרסיה ואפילו נהוג להוציא ערוצים יבשים ורטובים עם אפקטים מבוססי זמן. התמונה למטה מציגה תיקיית סטמס שנוצרה ממיקס של מולטי טראקס המוצגים בתמונה הקודמת.
כפי שניתן לראות, בסשנים של מולטי טראקס יש בדרך כלל הרבה יותר ערוצים מאשר בסשנים של סטמס. בעוד שמספר הערוצים בסשנים של מולטי טראקס נע בין עשרים לכמאות (תלוי כמה המפיק הגזים),סשנים של סטמס עשויים להכיל רק ארבעה עד עשרים מסלולים.
סשנים של מולטי טראקס נוצרים ומתרחבים כתוצאה מעריכות, מיקסינג ועיבוד לסאונד בעוד שסשנים של סטמס נוצרים בדרך כלל לאחר סיום ההקלטות, העריכה והמיקסינג - ישנם יוצאים מן הכלל, כמובן.
יתרונות הסטמס
סטמס מציעים יתרונות ייחודיים על פני מולטי טראקס עבור יישומים מסוימים, אך הם גם מציגים מגבלות בהשוואה למולטי טראקס, אך הם גם מציגים מגבלות בהשוואה למולטי טראקס. שקלו יתרונות וחסרונות אלה של סטמס בעת ההחלטה אם יש ליצור אותם ולהשתמש בהם.
יעילות
סט אפ של סטמס יהיה הרבה יותר מהיר מאשר 40 מולטי טראקס. מעט קבצים, מעט בעיות(בדר"כ).
לדוגמא: מפיק מקליפורניה רוצה לשתף פעולה עם זמרת מאנגליה כדי שתשיר על ההפקה שלו וצריך לשלוח את מוזיקה לזמרת באנגליה. המפיק מקליפורניה משתמש ב- DAW הפופולרי ביותר ולעומת זאת הזמרת משתמשת באחרת. מה צריך לשלוח, סטמס או מולטי טראקס?
סטמס, אתם אומרים? ובכן שיחקתם אותה. מכיוון שהזמרת לא תערוך או תמקסס את הערוצים, היא לא זקוקה לכל אלמנט בנפרד בהפקה. עם זאת, אם ההזמרת רוצה לשיר יחד עם תופים שקטים יותר וכלי נגינה חזקים יותר (לצורך התייחסות לפיטצ'), ניתן להשיג זאת בקלות עם סטמס. בנוסף, גם אם המחשב בו משתמשת הזמרת חלש בהשוואה למחשב-העל החזק של המפיק, סביר להניח שהוא יטפל בארבעה קבצי אודיו הרבה יותר טוב מאשר מארבעים מהם. כתוצאה מכך, סטמס מציעים פשטות אמינה בעת העברת קבצים בין משתפי פעולה וטכנאים, ללא קשר לאיזה שימוש ב- DAW.
קל למקסס
אם מישהו ישלח לך עשרה ערוצים של סטמס, יהיה לכם קל יותר למקסס מאשר מ -100 מולטי טראקס, אך הם יהיו מגבילים למדי. הסטמס עשויים להיות מושפעים כבר עם EQ וריוורב ומותאמים לרמות המועדפות בווליום מהסשן האחרון. מכיוון שעבודה זו טופלה, הדבר משאיר פחות עבודה עבור טכנאי המיקס. פחות עבודה; זה בדיוק מה שטכנאי המיקס רוצה, נכון?
רוב הטכנאי מיקס יעדיפו גישה למולטי טראקס בכדי לקבל שליטה מלאה בערוצים, בפאנינג ובאפקטים של כל אלמנט (ראה דוגמא לתרחיש מס '1). עם זאת, ישנם זמנים שבהם טכנאי מיקס מעדיפים סטמס (ראו דוגמה לתרחיש מס '2).
דוגמה תרחיש מס '1: לאחר שנשלחו סטמס לטכנאי המיקס, האמן מבקש לקרב אחת לשניה את המצילות ולהקטין את תמונת הסטריאו שלהן, את הטום הנמוך מבקש האמן לשים קצת יותר ימינה בפאנינג, ואת הסנר הנמוך להנמיך ממש ממש בקצת. אך אם הטכנאי מיקס קיבל סטמס של כל התופים כערוץ סטריאו אחד ולא קבצי תופים בודדים, לא ניתן יהיה לבצע את הבקשות. אין שום דרך לשנות את האלמנטים האישיים האלה בקובץ אודיו.
תרחיש דוגמה 2: שנה לאחר צאת השיר, "Shine Shiny Sunshine Shine", האמן מקבל עסקת רישוי שהשיר יופיע בפרסומת לרכב, אך חברת ההפקה רוצה למקסס עם התופים למטה והשירה למעלה. אם נוצרו סטמס בזמן המיקס המקורי, יהיה נורא פשוט לשלוף את הסטמס האלה ולהתחיל לעבוד על המיקס החדש. לא משנה אם הטכנאי מיקס עובד עם תוכנה אחרת לגמרי; כל DAW שיכול לקרוא את קבצי האודי, הסטמס יספקו את העבודה!
שימוש קל מהיר ונוח לעשיית רימיקסים
רמיקסים הם נפוצים ופופולריים מאוד. בשנה שעברה שמעתי טראק בשם "Horns" מאת ברייס פוקס. לפני כמה שבועות החלטתי לחפש עוד חומרים שלו. הממצאים שלי כללו כמה טראקים שונים שלכל אחד מהם ארבע רמיקסים! מוזיקאים אלקטרוניים, ביטמייקרס ומפיקי מוזיקה רוצים לעתים קרובות לקחת אלמנטים משיר שהם אוהבים, אך משתמשים בקצב אחר, עריכה שונה ועוד כדי ליצור פרשנות חדשה לשיר.
תרחיש לדוגמא: שבוע לאחר יציאתו של טראק סופר מורכב מבחינת מילות השיר - נקרא לזה "כן כן כן, וואו וואו כן" - אמן EDM רוצה לעשות לו רמיקס עם הספין שלו. האם על האמן המקורי לשלוח סטמס או מולטי טראקס?
סטמס! אמן ה- EDM לא יצטרך ליצור מיקס מאפס, אלא פשוט להעמיס את הסטמס ולהתחיל לקצוץ, לחתוך ולעקם.
גמישות במאסטרינג
מחפשים אויבים? שלחו לטכנאי מאסטר שירים של אלבום בצורת מולטי טראקס - 12 שירים בממוצע 50 ערוצים כל אחד. איכס! התאמה והתאמה של כל ערוץ הוא תפקידו של טכנאי המיקס, ולא טכנאי המאסטרינג.
טכנאי מאסטרינג בדרך כלל יעסוק במיקס הסטריאו הסופי במקום מולטי טראקס או בסטמס. עם זאת, כמה תרחישים כמו צורך בקיק חזק יותר, פחות גיטרה בס וקולות רקע חלשים יותר ולחמם קצת את הליד הראשי (כולם באותו מיקס) עשויים להיות קלים יותר עבור הטכנאי מאסטרינג להתמודד אם יהיו לו את הסטמס. אל תניחו שטכנאי מאסטרינג רוצה סטמס. לטכנאי המאסטרינג עשויה להיות שרשרת אותות סטריאו מועדפת המשתמשת בציוד חיצוני אנלוגי סטריאו ויכולה להאט את כל התהליך על ידי התמודדות עם סטמס.
לכן, תקשרו לפני שליחת קבצים לטכנאים. אם אתם שולטים בחומר של מישהו אחר, פרסמו את ההעדפה שלכם לעבודה הספציפית הזו.
לסיכום
בשל התועלת שבסטמס בשלבים שונים של ההפקה, הדפסתם הופכת להיות הליך סטנדרטי עבור כותבי שירים, מפיקים וטכנאי מיקס רבים. למרות שביצוע זה כרוך בעבודה נוספת, זה יכול לחסוך ממכם טרחה בהמשך. פתחו סשן ואז הכינו כמה סטמס לתרגול. לאחר שקיבלתם את זרימת הפעולות, התהליך די קל!