Slash Chords - מה זה בדיוק, ולמה זה טוב?
כדי להבין מהם Slash Chords, צריך קודם להבין מהם אקורדים.
אקורדים הם כמה צלילים שמנוגנים יחד. אבל... רגע לפני שנקפוץ ישר לאקורדים – נסביר לרגע – איך צלילים עובדים?
- צלילים
חשוב להבין שלצלילים יש גם שמות בעברית, וגם באנגלית.
דו = C
רה = D
מי = E
פה = F
סול = G
לה = A
סי = B
אם כבר למדתם אקורד או שניים בגיטרה, בטח עולה השאלה... רגע, C זה לא אקורד? לא. C זה צליל. C מז'ור – זה אקורד. אנחנו פשוט לא אומרים C מז'ור כל הזמן, כי למי יש כוח... אז פשוט אומרים C.
כל סריג בגיטרה, הוא צליל. לדוגמה, מיתר 6, סריג 5, זהו הצליל לה, או A.
2. דיאז ובמול
כמעט בין כל צליל וצליל, קיים עוד צליל באמצע. לדוגמה, בין הצליל לה, לבין הצליל סי, קיים צליל נוסף, בניהם.
לה (או A) – מיתר 6 סריג 5.
סי (או B) – מיתר 6 סריג 7.
אז מה נמצא בניהם, בסריג 6? צליל נוסף, אבל עם שם קצת מוזר. אנחנו נקרא לו – על שם הצלילים שלידו, באופן הבא:
דיאז = צעד אחד קדימה (אפשר גם לכתוב #)
במול = צעד אחד אחורה (אפשר גם לכתוב b)
כלומר לצליל יקראו לה דיאז, או סי במול. באנגלית - A Sharp, או B Flat.
או בקיצור – A#, או Bb.
אז לצליל יש שני שמות? כן. יש סיבות מסוימות מדוע קיימים שני שמות, אבל מדובר בחומר מתקדם יותר, ולכן נדלג עליו, ופשוט נבחר באיזה שם שנרצה.
לא בין כל שני צלילים יש צליל באמצע. אפשר לראות את זה בתרשים הבא:
| A | A#/Bb | B | C | C#/Db | D | D#/Eb | E | F | F#/Gb | G | G#/Ab |
בין הצלילים E ל – F אין צליל, וכנ"ל בין הצלילים B ו – C.
חשוב לציין שאחרי הצליל G#/Ab מגיע שוב הצליל A.
הצלילים חוזרים על עצמם, שוב ושוב, כמעט כמו במעגל, רק... שבכל סיבוב הם עולים בגובה.
כל "סיבוב" כזה, נקרא אוקטבה.
כלומר... אם תנגנו את הצליל A, ואז את הצליל A הבא אחריו – אתם בעצם מנגנים את A אוקטבה גבוה יותר.
3. איך הצלילים פרוסים על הגיטרה?
לא נלמד כאן את כל צוואר הגיטרה, אלא רק את מיתרים 4, 5 ו – 6.
כדי לשלוט ב – Slash Chords, כדאי ללמוד את זה בע"פ.
שימו לב שגם כשתנגנו מיתר פתוח (לפרוט על מיתר מבלי ללחוץ על אף סריג) – הוא צליל. לדוגמה, מיתר 6 פתוח, הוא הצליל E.
4. מה זה בעצם אקורד?
אקורד הוא שילוב של כמה צלילים – כך שכשננגן אותם יחד, נקבל תחושה. התחושה יכולה להיות שמחה, עצובה, או כל מיני תחושות שקצת יותר קשה להסביר במילים (פשוט צריך לשמוע ולהבין).
קיימים כל מיני סוגים של אקורדים, אבל אנחנו נתרכז כאן בשני הסוגים הבסיסיים והחשובים ביותר – אקורדים מז'וריים, ואקורדים מינוריים.
5. איך "יוצרים" אקורד?
הערה – אתם לא צריכים לזכור את מה שכתוב בסעיף הזה. אבל, אם כן תבינו ותזכרו – יהיה לכם (לאט לאט ועם תרגול) הרבה יותר קל להבין איך אקורדים עובדים, וגם איך Slash Chords עובדים.
עלינו לבחור צליל, לא משנה איזה צליל, והוא יהיה צליל הבסיס, שעליו כל האקורד בנוי.
נצרף את תרשים הצלילים שלמעלה לעזרתנו שוב:
| A | A#/Bb | B | C | C#/Db | D | D#/Eb | E | F | F#/Gb | G | G#/Ab |
לצורך הדוגמה, בואו נבחר בצליל A, ונתחיל בללמוד איך בונים אקורד מינורי (עצוב).
עלינו לדלג שלושה צלילים קדימה. אם תספרו, תראו שנגיע לצליל C.
כעת, מהצליל C, עלינו לדלג ארבעה צלילים קדימה. אם תספרו, תראו שנגיע ל – E.
כלומר, האקורד המינורי של A (או פשוט אקורד Am), בנוי מהצלילים A, C, ו – E.
ועכשיו לאקורד מז'ורי (שמח).
למען האמת – זה די פשוט. במקום לדלג קודם שלושה צלילים קדימה, ואז ארבעה, כמו באקורד מינורי – נעשה בדיוק הפוך.
נדלג מהצליל A ארבעה צלילים קדימה, לצליל C#, וממנו, נדלג שלושה צלילים, כך שנגיע אל הצליל E.
כלומר, האקורד המז'ורי של A (או פשוט אקורד A) בנוי מהצלילים A, #C ו – E.
עוד כמה דוגמאות (נסו לספור בעצמכם):
אקורד C (מז'ור) – בנוי מהצלילים C, E, ו – G
אקורד Em (מינור) – בנוי מהצלילים E, G ו – B
אקורד D (מז'ור) – בנוי מהצלילים D, F#, ו – A
*הערה – כשאנו קופצים שלושה צלילים קדימה, או ארבעה, אנחנו בעצם קופצים מרחק (או בשפה המקצועית – "מרווח", או "אינטרוול"), שהשם שלו הוא טרצה (טרצה קטנה = מרווח של שלושה צלילים, וטרצה גדולה = מרווח של ארבעה צלילים). לא נסביר במאמר זה מהו מרווח, ולמה משתמשים בו. מרווחים (או אינטרוולים) הוא נושא עמוק בפני עצמו, ונשמור זאת למאמר נפרד.
6. סדר הצלילים באקורד
חשוב להדגיש. לא משנה באיזה סדר ננגן את הצלילים של אקורד מסוים – הוא עדיין יהיה אותו אקורד.
לדוגמה, אקורד C בנוי מהצלילים C, E ו – G. אנחנו יכולים לנגן את הצלילים גם בסדר הבא – C, G ו – E שנמצא אוקטבה למעלה. זה עדיין יהיה אקורד C.
אנחנו גם יכולים לנגן אותו כך שהצליל הכי נמוך באקורד – לא יהיה הצליל C.
כלומר, הבאס – יכול להיות, בדוגמה שלנו, גם הצליל G. כך שאם ננגן את הצלילים בסדר הבא – G, C, ו – E – עדיין ננגן את אקורד C.
במקרה הזה – הצליל הנמוך ביותר באקורד – הוא לא צליל היסוד של האקורד, והאקורד יקבל אופי קצת שונה. הוא עדיין ישאר שמח, אבל... עם "טוויסט". אקורדים כאלה, נקראים אקורדים בהיפוך.
7. אקורדים בהיפוך
אקורדים בהיפוך הם אקורדים לכל דבר, עם הבדל אחד – הצליל הנמוך ביותר באקורד, הוא לא צליל היסוד של האקורד. לכל אקורד, מז'ורי ומינורי, קיימים שני היפוכים (יש סך הכל שלושה צלילים באקורד, ולכן יש עוד שני צלילים שאפשר להתחיל לנגן מהם את האקורד, שהם לא צלילי היסוד. לכן יש שני היפוכים).
לדוגמה, את אקורד C אפשר לנגן, כך שהצליל הנמוך ביותר הוא E, או שהצליל הנמוך ביותר הוא G.
אנו נכתוב אקורד כזה, בצורה הבאה – C/E, או C/G.
ומכאן, מגיע הביטוי Slash Chords.
כלומר – Slash Chords, הם אקורדים, שהצליל הנמוך ביותר שלהם הוא לא צליל היסוד של האקורד.
מצד שמאל – נמצא האקורד שעליכם לנגן. ומצד ימין – הצליל שצריך להיות הצליל הנמוך ביותר באקורד.
איך ננגן לדוגמה, את אקורד C/G?
תציצו לרגע בתרשים שבסעיף 3. כשאתם מנגנים את אקורד C, עליכם "לדלג" על מיתר 6, ולנגן ישר ממיתר 5, סריג 3. למה? בגלל שמיתר 5, בסריג 3 (הצליל הנמוך ביותר שאתם מנגנים באקורד C) – הוא הצליל C!
אבל, כדי לנגן את C/G, הצליל הנמוך ביותר – צריך להיות הצליל G.
איפה נמצא הצליל G, נמוך יותר מהצליל C? במיתר 6, סריג 3 (שוב יכולים להציץ בתרשים בסעיף 3 ולבדוק).
ולכן, ננגן בדיוק את אקורד C כמו שהוא, אבל נתחיל לנגן אותו מהצליל G נמוך. זה נראה כך:
בשביל מה צריך את האקורדים הללו?
יש כמה תשובות...
- בחלק מהמקרים, אקורדים בהיפוך, לא משנים הרבה. האקורד נשאר אותו אקורד, אם הוא מז'ורי אז שמח, ואם הוא מינורי, אז עצוב. הם פשוט קצת משנים את ה"גוון" שלו. אפשר להסביר את זה עם הקבלה קצת מצחיקה... ביצת עין – זאת ביצת עין. גם אם תאכלו ביצת עין הפוכה – היא עדיין תהיה ביצת עין. אבל הצורה שבה תאכלו אותה, תרגיש קצת שונה.
דוגמה:
בשיר Wake me up של Avicci – האקורדים שמנוגנים, לאורך רובו הגדול של השיר, הם:
Am – F – C/G – Em.
אם תנגנו את אקורד C/G, פשוט כאקורד C, לא תרגישו הרבה הבדל. אבל כשתנגנו אותו עם G כצליל הנמוך ביותר, פתאום השיר ישמע לכם יותר דומה לאיך שהוא מנוגן במקור.
לאט לאט ועם צבירת ניסיון, אתם תרגישו בהבדל יותר ויותר.
2. במקרים אחרים, דווקא השינוי הזה יעשה הבדל יותר מהותי. המקרים האלה מעט מורכבים, אז זה בסדר אם תקראו את הסעיף הזה יותר מפעם אחת. לפעמים, כשאנחנו מנגנים קטע עם כמה אקורדים, אנחנו יכולים לנגן את אחד האוקרדים (או יותר) בהיפוך – כך שמהלך האקורדים יהיה יותר נעים לאוזן. איך זה עובד?
נצרף את תרשים הצלילים שלמעלה לעזרתנו שוב:
| A | A#/Bb | B | C | C#/Db | D | D#/Eb | E | F | F#/Gb | G | G#/Ab |
לדוגמה, ננגן את האקורדים Em – D – G. זה ישמע נורא נחמד סך הכל. את אקורד D מתחילים לנגן ממיתר 4 פתוח (זהו הצליל D), כלומר מדלגים על מיתרים 5 ו – 6. אבל... אנחנו יכולים לנגן את אקורד D, בהיפוך כזה: D/F#.
אקורד D, מכיל את הצלילים D, F#, ו – A (יכולים לספור למעלה בתרשים הצלילים).
רצף האקורדים יראה כעת כך: Em – D/F# - G.
למה זה מעניין בדיוק? כי כעת, באקורד הראשון, הבאס (הצליל הנמוך ביותר) הוא E (מיתר 6 פתוח), באקורד השני, הבאס הוא הצליל F# (מיתר ,6 סריג 2), ובאקורד האחרון, הבאס הוא הצליל G (מיתר 6, סריג 3). כלומר מאקורד לאקורד, הבאסים יעלו בצורה הדרגתית, וזה מאוד נעים לאוזן.
דוגמה:
בשיר Shallow, של Lady Gaga ו – Bradley Cooper, השיר פותח באקורדים הללו ממש. Em – D/F# – G.
אקורד D מנוגן כך (מדלגים על מיתרים 6 ו – 5, ומתחילים לנגן ממיתר 4 פתוח – כלומר הצליל D):
נבין רגע איך מנגנים את D/F#:
כמו שמנגנים את אקורד D, רק שהצליל הנמוך ביותר צריך להיות F#. הצליל הזה נמצא במיתר 6, סריג 2. מטעמי נוחות ונגינה רציפה, לרוב מוותרים על מיתר 1 כשמנגנים את האקורד הזה, והוא נראה כך:
ואת הפתיחה של השיר, ננגן באופן הבא:
למי שמעונין, הנה הדרך המלאה לנגן את השיר:
8. אז זהו, סיימנו לדבר על Slash Chords?
כעקרון כן. כמעט. יש מקרים מסוימים, ש – Slash Chords לא יהיו אקורד בהיפוך, כמו שלמדנו למעלה. לפעמים, מנגנים אקורד מסוים, עם באס שהוא לא צליל היסוד, וגם לא צליל שקיים באקורד. למה צריך את זה? לפעמים אם ננגן אקורד, ואז בהדרגה נחליף את הבאס שלו, נקבל מהלך מאוד יפה.
שוב נוסיף את התרשים מסעיף 2 לעזרתנו:
| A | A#/Bb | B | C | C#/Db | D | D#/Eb | E | F | F#/Gb | G | G#/Ab |
דוגמה:
בשיר "ואיך שלא" של אריאל זילבר (בגרסה של מוש בן ארי), קיימים כמה תפקידי גיטרות (לאורך השיר שומעים כמה גיטרות מנגנות במקביל). אבל, הגיטרה שפותחת את השיר, וזו שגם מנגנת כמעט לאורך כל השיר, מנגנת את התפקיד הבא:
Am – Am/G – Am/F – C
באקורד Am, הצלילים הם A, C, ו – E. הבאסים G ו – F, לא נמצאים באקורד C. כלומר האקורדים בשיר הם לא היפוכים. הבאס של האקורד הראשון הוא A, של האקורד השני הוא G, ושל השלישי – F. הבאסים יורדים בהדרגה, ולכן זה נשמע נעים ויפה.
אקורד Am מנוגן כך (מדלגים על מיתר 6, ומתחילים לנגן ממיתר 5 פתוח – שהוא הצליל A):
תציצו שוב בתרשים שבסעיף 3, של צוואר הגיטרה. הבאס G נמצא במיתר 6, סריג 3, ולכן את אקורד Am/G ננגן כך:
הבאס F נמצא במיתר 6, סריג 1, ולכן את Am/F ננגן כך (הערה – אפשר לקרוא לאקורד הזה גם Fmaj7):
ואת כל השיר, ננגן כך:
9. כמה דוגמאות נוספות ל – Slash Chords (מהסוג של היפוכים) בגיטרה:
F/C (יחסית נפוץ, מדלגים על מיתר 6, ומתחילים לנגן ממיתר 5 סריג 3, כלומר הצליל C)
C/E (פחות נפוץ, מדלגים על מיתרים 6 ו – 5, ומתחילים לנגן ממיתר 4 סריג 2, כלומר הצליל E)
Am/C (פחות נפוץ, מדלגים על מיתר 6, ומתחילים לנגן ממיתר 5 סריג 3, כלומר הצליל C)
A/C# (פחות נפוץ, מדלגים על מיתר 6, ומתחילים לנגן ממיתר 5 סריג 4, כלומר הצליל C#) שימו לב שאקורד A מנוגן מעט שונה – בעזרת האצבע שלי אני לוחץ על שלושה מיתרים, 4, 3 ו – 2, בסריג 2, במקום להשתמש בשלוש אצבעות. לא נורא אם מיתר 1 נחסם במקרה הזה).
10. לסיכום
אחרי שקראתם את המאמר, זה לא אומר שעכשיו אתם מבינים הכל... אבל אתם מבינים קצת יותר. משיעור לשיעור, משיר לשיר, מקטע לקטע, תלמדו להבחין באקורדים הללו, להבין אותם, ובסוף גם להשתמש בהם בעצמכם.
בהצלחה!