איך מסכמים חומר לקראת מבחן? מומלץ מאד להשתמש במרקר לסימון

 

איך מסכמים חומר לקראת מבחן?

גם לכם, ישנה מחברת המכילה בתוכה את סיכומי השיעורים. האתגר הגדול? לסכם סימסטר או מחצית (ולעתים גם פחות) לקובץ מצומצם שיזכה לקבל את התואר המחייב: הסיכום למבחן. אז איך מסכמים חומר לקראת מבחן במקצועות ספרות, היסטוריה ופסיכולוגיה?

צעד ראשון: משלימים חומרים חסרים

על מנת שהסיכום שלכם יהיה מקיף ויסודי, עליכם להשלים את החומרים החסרים. מהם אותם חומרים חסרים? כאלו שלא נמצאים במחברת האישית שלכם. שימו לב כי גם במידה והייתם נוכחים בכל השיעורים או ההרצאות, סביר מאד כי לא תמיד עקבתם בצורה מושלמת אחר המורה או המרצה, מה שאומר שכדאי מאד להשוות את החומרים שלכם לחומרים של תלמידים או סטודנטים אחרים. רק כך, תוכלו ליצור לעצמכם סיכום מושלם ממנו תוכלו ללמוד.

צעד שני: קוראים את המחברת – מתחילתה ועד סופה

לא תוכלו לסכם את החומרים מבלי שתעברו לפחות פעם אחת על הסיכום – מתחילתו ועד סופו. תלמידים בבית הספר – מהיסודי ועד התיכונים, לרוב מסכמים את השיעורים ידנית באמצעות עט ומחברת פשוטה. סטודנטים לעומת זאת נוטים להקליד את ההרצאות במחשב אישי. בכל הקשור לסיכום החומרים לקראת המבחן, השיטה היא אותה השיטה והיא רלוונטית לתלמידים בכל הכיתות ובכל הפקולטות.

קריאת כל החומרים של המחצית או הסיסמטר, יכולה להיות ארוכה ומתישה, זה נכון. עם זאת, זיכרו כי הקריאה למעשה היא חזרה על החומר, כך שאין מדובר על השקעה בזמן שלא מחזירה את עצמה. חשוב מאד: הקריאה שלכם צריכה להיות קריאה פעילה-אקטיבית. מה זה אומר?

סימון חלקים משמעותיים באמצעות מרקר

הכירו גם אתם את החבר הטוב ביותר שלכם לקראת תקופת המבחנים: המרקר. לאורך השיעורים וההרצאות, סביר מאד כי סיכמתם גם תכנים קצת פחות חשובים (למבחן). אין כל סיבה שתקראו נספחים או הערות פעם אחר פעם – זה רק יעכב אתכם, יגזול מכם זמן ויעמיס על זיכרונכם. השימוש במרקר מאפשר לכם להדגיש את הדברים החשובים ביותר:

  • תאריכים

  • מושגים

  • שמות חשובים

  • נקודות מפתח וכן הלאה

עצם העבודה עם המרקר, כבר מייצרת לכם מעין סיכום חדש שיהפוך לעותק הקריאה החדש שלכם.

סינון החומרים: מהי החלוקה הנכונה?

לרוב, המורה או המרצה ישתף אתכם במבנה המבחן. כך לדוגמא, מבחן שיהיה מורכב משאלות אמריקאיות, משאלות פתוחות ובחלק נוסף תצטרכו להסביר מושגים. בעת שאתם יודעים מהו המבנה של המבחן, אתם יכולים למיין ולסכם את החומר בצורה שתהיה לכם קלה מאד ללמידה. לדוגמא:

  • במבחן בו אתם נדרשים ללמוד על מלחמות (כמו היסטוריה), צרו לעצמכם ציר זמן של כל האירועים שהתרחשו לפי סדר כרונולוגי

  • קבצו את כל המושגים למסמך אחד (שמות של אירועים או מלחמות, שמות של גנרלים/מנהיגים, תופעות וכן הלאה)  

  • לקראת מבחן אמריקאי, התמקדו גם על הפרטים הקטנים ביותר

איך משננים את החומר הנלמד?

  • קראו את הסיכום בקול. הפעולה האקטיבית מטמיעה בהדרגה את החומר הנלמד

  • הפכו את הסיכום לספר או סרט קולנוע – עם דמויות והתרחשויות. כך, קל יותר להתחבר לחומר ולשנן אותו

  • את המושגים שאתם צריכים לשנן, "הלחינו" על מוסיקה קיימת ושננו את השיר 

  • קבוצת למידה: חלקו תפקידים בין חברים, כאשר כל אחד מכם יספר "סיפור" (נושא מהחומר) ויעביר אותו בצורה אטרקטיבית שתהיה זכירה