מתמטיקה לכיתה ז': ילדכם מגלה קושי? יש מה לעשות!
התחלות חדשות מרגשות, אך באותה הנשימה גם עלולות להיות מורכבות. המעבר מבית הספר היסודי לחטיבה משמח ומלחיץ, מלהיב ומאיים, ומחייב את התלמידים שעד כה היו "הגדולים" בבית ספרם, לשוב לעמדה בה הם "הקטנים". למרות זאת, מצופה מהם להסתגל למסגרת לימודית חדשה, לציית לחוקיה ולעמוד בכל הדרישות (שנוטות להיות גבוהות!).
שברים, בעיות מילוליות, הנדסה, משוואות, שטחים, היקפים ועוד – את כל אלו ועוד לומדים במסגרת לימודי המתמטיקה בכיתה ז'. במידה וילדכם מגלה קושי במקצוע הנובע מהסתגלות איטית למסגרת / קשיים נקודתיים בהבנת החומר / לחץ מנטלי הנובע מהרצון להשתלב בהקבצה א', דעו כי יש מה לעשות!
איך תוכלו לזהות קושי במתמטיקה אצל ילדכם?
"בעת שמכירים בבעיה, פותרים אותה כבר ב-50%"? לא תאמינו אפילו עד כמה זה נכון! על מנת שתוכלו לפעול למען שיפור הישגיו של ילדכם במקצוע המתמטיקה, עליכם לזהות תחילה את קשייו. לצד ילדים המשתפים את הוריהם בקשייהם – הלימודים והחברתיים, ישנם אלו שנוטים להצניע אותם.
אנו מדגישים זאת משום שהערנות וההתעניינות שלכם, ההורים, קריטיות. אז איך תוכלו לזהות קושי במתמטיקה?
- אי הכנת שיעורי בית – תלמידים שמבינים את החומר הנלמד בכיתה, נלהבים להכין את שיעורי הבית! מדוע? משום שהכנת השיעורים מאפשרת להם להיות שותפים פעילים בשיעורים, ובעיקר - הם זוכים בחיזוק חיובי מהמורה על ביצועיהם. וילדים שלא מכינים שיעורים? לרוב הם לא יודעים להתמודד עם בעיות ותרגילים לבדם, וזו הסיבה שהם נמנעים מהכנתם. במידה ואתם מזהים דפוס חוזר של אי הכנת שיעורי בית (או פשוט מיודעים על כך ישירות מהמורה), נסו להבין מהי הסיבה. תופתעו לגלות כי ילדכם לא "שונא שיעורי בית", אלא פשוט מתקשה בהכנתם.
- הציונים בבחנים ומבחנים – אפשר לדון שעות על מידת יעילותם של המבחנים והבחנים, ועד כמה הם משקפים באמת את יכולותיו של התלמיד. כך או כך, הם עדיין השיטה הדומיננטית להערכת יכולותיו של התלמיד, ולכן חשוב שתהיו ערים לציוניו. במידה וילדכם מוערך בציונים נמוכים ("הנמוך" מוגדר תמיד בהתאם לממוצע הציונים שלו + הממוצע של הכיתה), שקלו לחיוב שיעורי תגבור.
- "אז מה למדת היום?" – חשוב מאד שתשאלו את ילדכם מה הוא למד היום. מעבר להתעניינות שלכם שחיונית לטיפוח הקשר שבין הורה לילד, הרי שדרך שמתשובתו תוכלו להבין אם ישנו קושי שראוי להעניק לו חשיבות. לרוב, ילדים המתקשים במתמטיקה ימעיטו בתיאורים ובתשובה שהם יספקו ("סתם, למדנו איזו נוסחה. לא זוכר בדיוק מה"). מנגד, ילדים שנהנים מחדוות הלמידה ומצליחים לעמוד בקצב של הכיתה, יפרטו מה הם למדו, יפתחו את המחברות והספרים בפני ההורים ואף ינסו ללמד אותם.
אולי יש קושי במתמטיקה, אך גם יש מורה פרטי למתמטיקה
לתפישתנו, מתמטיקה היא מקצוע שכל ילד יכול להצליח בו! אנו מדגישים זאת, משום שלעתים ישנם אלו שדואגים להדגיש כי "ישנם ילדים עם חשיבה מתמטית וישנם אלו שלא". לרוב, הבעיה אינה בתלמיד או ב"סוג" החשיבה שלו, אלא באיכות ההוראה.
מכאן, ששיעורים אישיים אחד על אחד עם מורה פרטי למתמטיקה, יכולים בהחלט לצמצם את הפערים שפתח ילדכם. חשוב להבין כי ההצלחה במתמטיקה לא חשובה רק בגלל מקומו של ילדכם בהקבצה א' או הציון השנתי בתעודה, אלא גם למען ביטחונו העצמי ותחושת המסוגלות שלו. אז מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים?
- איך לבחור מורה פרטי? – כאן ב"לימוד נעים", תוכלו לבחור מורה פרטי מתוך מגוון אדיר של מורים המציעים שיעורים פרטיים במתמטיקה. אנו דוגלים בשקיפות, ולכן חושפים בפניכם מידע שעשוי לסייע לכם לבחור מורה, לדוגמא: מספר השיעורים שהוא העביר, מספר הביקורות שנכתבו עליו, דירוגו הכללי, מחיר עבור שיעור וכן הלאה.
- כמה שיעורים נדרשים בשבוע? – קושי במתמטיקה מבטא חוסר הבנה בנושא בודד וספציפי, אך גם פער גדול שנפתח במשך שבועות. מכאן, שמספר השיעורים הפרטיים יומלץ בהתאם ל"היקף הקושי" של התלמיד וצרכיו הלימודיים. עם פירוט נושאי הלימוד עליהם נדרשת עבודה מעמיקה, יוכל המורה להעריך פחות או יותר כמה שיעורים פרטיים ידרשו. כמו כן, ישנם תלמידים שבוחרים לתחזק את המתמטיקה שלהם בשיעור פרטי אחת לשבוע, כך שמדובר על אסטרטגיית למידה המיושמת לאורך כל שנת הלימודים.
- בתוך כמה זמן מבחינים בשיפור? – כל תלמיד (והוריו) מגדירים "שיפור" בצורה שונה: משיפור בהבנה, דרך שיפור בזמן המענה על שאלה ועד שיפור בציון. כך או כך, כבר במעמד השיעור הפרטי הראשון, ילדכם יחווה שיפור אדיר במידת ההבנה שלו בנושא בו הוא חווה קושי.
כעת, כשאתם יודעים שיש מה לעשות עם קושי במתמטיקה, כל שנותר לכם הוא "לעשות". בהצלחה!