3 סיבות להתחיל את הפרק המילולי מהטקסט

הפרק המילולי במבחן הפסיכומטרי ידוע בתור מרוץ בו רק בודדים זוכים לסיים את הקילומטר האחרון. 52 שניות לשאלה המכילה מספר שורות טקסט וחשיבה לוגית מעמיקה זה אתגר גדול בפני עצמו, ואז אנחנו מגלים שיש לנו 23 אתגרים כאלה, פעמיים או שלוש במבחן אחד, ולפעמים ברצף. הפרק המילולי מתחיל ב6 חידות של אנלוגיות מילוליות, ממשיך עם שאלות הבנה והסקה ומסתיים עם קטע המודד את הבנת הנקרא של הנבחן. הרגלים ישנים וטבע האדם מובילים אותנו לפתור את הפרק לפי הסדר בו הוא נכתב, אך לדעתי נוכל להקל על עצמנו לא מעט אם נערער על הסדר הקיים ונתחיל לפתור את הפרק מקטע הבנת הנקרא, אחריו האנלוגיות ובסוף שאלות ההבנה וההסקה. הנה 3 סיבות מדוע:

מרוויחים מנוחה קריטית – כאשר אנחנו פותרים את הפרק המילולי בסדר הרגיל שלו, אנחנו פותרים את האנלוגיות במשך 3 דקות, ואחריהן נכנסים לרצף לא נגמר של 17 דקות קריאה של מאות שורות טקסט, בסופן העיניים הולכות לאיבוד בין המילים והשורות נראות כמו תפזורת אותיות. אם נתחיל לפתור את הפרק מהטקסט, נתעסק בקריאה כ-7 דקות ואחריהן נעבור לפתור אנלוגיות. בזמן שאנחנו פותרים את האנלוגיות, החלק במוח שאחראי על הקריאה זוכה למנוחה של 3 דקות לפני שהוא נכנס שוב לפעולה לשאלות ההבנה וההסקה. כמו שרירי הגוף, גם שרירי המוח יודעים לנצל מנוחות לריענון, ובלעדיהן הם מתעייפים ולא מתפקדים בשיא יכולתם.

מנטלית - הטקסט מלחיץ כשהוא מגיע בסוף הפרק. מעטים אלו שלא מכירים את התחושה של לפתור את שאלות ההבנה וההסקה האחרונות (הקשות ביותר) בלחץ של זמן, בידיעה שכל קטע הבנת הנקרא עוד לפניהם. גם לאחר שהצלחנו לעבור את שאלות 16-17 המאיימות, והגענו לטקסט עם 7 דקות, מתחילות ההתלבטויות איך לנהל את הזמן שנשאר מול השאלות המגוונות שהטקסט מציב בפנינו. להתעמק בפתיחה כדי להבין את הרעיון הכללי או לרוץ ישר לשורות שהשאלות מכוונות אליהן?  לגעת בכל השאלות או לוותר על אחת כדי להעלות את הסיכויים בשאר? הדילמות האלו יפגשו אותנו בטקסט בכל מקרה, אך אם נוכל לחשוב עליהן בידיעה שיש לנו עוד 20 דקות ולא עוד 7 דקות, כנראה שנתרכז יותר בטקסט ופחות בשעון ובניהול הזמן.

ניהול סיכונים נכון - בכל פרק בפסיכומטרי עלינו לקחת בחשבון את עניין קושי השאלות וסדרן. בפרק המילולי, רוב התלמידים יאלצו לנחש לפחות שאלה או שתיים מפאת קוצר זמן. קטע הבנת הנקרא כולל 5-6 שאלות שכולן ברמה בינונית, לעומת פרק ההבנה וההסקה שבו השאלות הינן בסדר עולה והוא כולל גם 2 שאלות ברמה קשה. כאשר אנחנו ניגשים לקטע הטקסט בסוף סדר הפתרון שלנו, במידה והזמן מתחיל להיגמר אנחנו בעצם מוותרים על שאלות ברמת קושי בינונית. אם ניגש לפרק ההבנה וההסקה בסוף, נאלץ לוותר על שאלות ברמה קשה, שגם בהשקעה של מעל דקה לשאלה, הסבירות לטעות בהן היא גבוהה ולכן ההפסד שלנו הוא משמעותית קטן יותר.

בשביל לבדוק האם שיטה זו מתאימה לכם, הייתי ממליץ לנסות אותה גם בפרקים בודדים וגם כחלק מסימולציה, אחרי שכבר עשיתם כמה פרקים לפי הסדר הרגיל ואתם יודעים איך מרגיש לפתור פרק מילולי מלא. קחו בחשבון מהירות, אחוזי הצלחה וכמובן אל תתעלמו ממה שתחושת הבטן שלכם אומרת לכם. אחרי שהחלטתם מה השיטה המתאימה לכם, דבקו בה ופתרו כמה שיותר פרקים בבודדים ובסימולציה. כשזה נוגע לפרק המילולי, אין תחליף לתרגול, ולמוטיבציה לשפר את דרכי החשיבה שלכם!