תרגילי כפל וחילוק - מדריך בסיסי

חשבון  הוא מקצוע לימוד בעל חשיבות גבוהה מאוד עבור ילדים צעירים כבר בשנים הראשונות שלהם בבית הספר ונחשב למקצוע הליבה החשוב ביותר מבין משפחת המקצועות הראליים במערכת החינוך הישראלית.

ידיעת חשבון דרושה במהלך כל שלבי החיים השונים או בנקודות ציון של כל אדם ואדם. זו הסיבה שילדים מתחילים ללמוד חשבון כבר בכיתה א' ואט אט רוכשים מיומנויות וידע הקשורים במקצוע החשוב הזה.

רוצים ללמוד מתמטיקה אונליין עם מורה מנוסה?

כנסו לקישור הבא: מתמטיקה אונליין לגילאי יסודי

בקישור מוצגת רשימה מסודרת של מורים למתמטיקה עם פרופיל מפורט הכולל ניסיון, תגובות והשוואת מחירים.

כמו בכל מקצוע אחר – גם כאן יש חשיבות עצומה ללימוד הדרגתי בהאתם לגיל של התלמיד, לכישוריו הלימודיים לעולם התוכן שלו. עבור כל תלמיד בבית ספר יסודי מדובר על מקצוע בסיסי ביותר. עם הזמן, מסגלים התלמידים לעצמם גם כישורים ומיומנויות למידה שמסייעים להם להעמיק לנושאים לימוד מורכבים יותר.

תרגילי כפל וחילוק הם נושא מתקדם יחסית בלימוד החשבון בתקופת היסודי. על מנת להבין את ההיגיון שעומד מאחורי התרגילים והפתרון שלהם צריך קודם כל ללמוד נושאים בסיסיים אחרים כמו הכרת המספרים ופעולות פשוטות יותר כמו חיבור וחיסור.

נושאים כמו כפל וחילוק הופכים עם הזמן לבסיס ללימוד נושאים מתקדמים יותר במתמטיקה, אותם ימשיכו התלמידים ללמוד לאורך שנות הלימודים. ברוב המקרים מתחיל הלימוד של תרגילי כפל וחילוק בכיתה ב' ומתבצעת העמקה של ממש עם תחילת כיתה ג'.

ההנחה היא שקל יותר לילד בכיתה ג' להבין את משמעות הכפל, מה גם ששיטות הלימוד מתאימות לרמה של ילדים בגילאים אלה.

פתרון תרגילים באמצעות לוח הכפל

כאמור, תרגילי הכפל והחילוק מהווים את הבסיס לנושאים מתמטיים רבים אחרים. לאחר שהתלמידים שולטים בפעולות כמו חיבור וחיסור ומבינים משמעויות של מניית מספרים או מיקומם של המספרים על ציר המספרים - קל הרבה יותר להנחיל להם את הנושאים של כפל וחילוק.

אפשר לעשות זאת במספר דרכים – לימוד התלמיד שכפל בין מספרים משמעותו - מספר הפעמים שאחד המספרים מופיע ונכפל או באמצעות לוח הכפל. כאשר עושים שימוש בלוח הכפל קל יותר לתלמידים לזכור בעל פה את תוצאות תרגילי הכפל , מה שיעזור להם בשלב מאוחר יותר להפנים וליישם את התוצאות גם בתרגילים מסובכים יותר של מספרים שלא מופיעים בלוח.

כאשר מבינים התלמידים את העיקרון שחוק החילוף חל ותקף בתרגילי כפל קל להם יותר להכין שיעורי בית ולזכור תוצאות של תרגילים לאחר שיחליפו בין המקומות של שני המספרים הנכפלים זה בזה.

חשוב לדעת שכמו בכל נושא לימוד אחר – גם תרגילי כפל וחילוק צריך לתרגל כמה שיותר גם על מנת לזכור בעל פה תוצאות של תרגילים וגם על מנת לסגל כישורי לימוד ודרכי חשיבה המתאימים לצורך פתרון התרגילים.

גם כישורים אלה יהוו עם הזמן כבסיס ללימוד מקצועות אחרים או לנושאי חשבון מתקדמים יותר. זו הסיבה שיש לתת חשיבות לתרגול נכון, מתמיד ויומיומי של שיעורי הבית.

תרגול נכון של תרגילי כפל וחילוק

מכיוון שמדובר בנושא לימוד בסיסי שיש להקדיש לו תשומת לב רבה – ישנה חשיבות גדולה מאד, על התלמיד לדעת כיצד לתרגל נכון, הן במסגרת הכיתתית והן בבית לאחר שעות בית הספר. חשוב מאד להקפיד שהילד מכין את שיעורי הבית ומבין את דרכי הפעולה והחשיבה שעומדת מאחורי כל תרגיל.

במילים אחרות, הפתרון של התרגיל חשוב מאין כמוהו – אך גם דרך החשיבה של הילד.

הילדים יכולים לאמץ את דרך החשיבה והפתרון שלמדו מהמורה בכיתה אך עשויים גם לאמץ דרך חשיבה ייחודית שתתאים להם יותר, שבעזרתה יהיה להם קל יותר להפנים את החומר ולהבין מה עליהם לעשות. גם דרך זו טובה וגם זו – ובלבד שתוצאת התרגיל תהיה נכונה והילד יבין את המשמעות של התרגיל ושל הפתרון.

אחת מדרכי התרגול הנפוצות ביותר היא על ידי בעיות מילוליות, שבסופן צריך להתאים את התרגיל הדרוש וכמובן לפתור אותו. כאשר הבעיות המילוליות קשורות לעולם התוכן של התלמיד יהיה לו קל יותר להתחבר לחומר, להיות קשוב ולהתמיד בלמידה.

עבור תלמידים בעלי כישורים ראליים לא גבוהים, יהיה להם קשה יותר להישאר קשובים ולהקדיש תשומת לב לחומר המועבר בשיעור. לכן, כאשר הלמידה תהיה חווייתית ומהנה אין סיבה שהתלמיד לא ישתף פעולה, יפתור את התרגילים ואפילו ייהנה מדרך הלימוד.

במידה והוא ימצא שהמקצוע מהנה עבורו – יהיה לו קל יותר לפתור את שיעורי הבית והוא ירצה מיוזמתו להתקדם בחומר שעליו ללמוד ולהפנים.