שש טעויות של מתחילים עם שליחות וחזרות של אפקטים.
שש טעויות של מתחילים עם שליחות וחזרות של אפקטים
ה- DAW השונות מציעות שתי דרכים להוסיף אפקטים למיקס: על הערוץ ככניסה (Insert) או דרך ערוץ עזר(Aux) שנקרא Return. מאמר זה מתמקד באפקטים של החזרה ובסוגי הטעויות שיכולות לקרות כשמנתבים צלילים לאפקט החזרה באמצעות שליחה, החל מ ...
1. לא משתמשים בכלל באפקטים של שליחה והחזרה!
בימי ההפקה שלי השתמשתי רק באפקטים של הוספה כ Insert. ראיתי את ערוצי ההחזרה ב- DAW שלי ואף שמתי לב שמשתמשים בהם לא מעט במדריכים ב- YouTube. אבל משהו פשוט לא נלחץ. אני מתאר לעצמי שיש כמה מתחילים שקוראים את זה והם באותו המצב - אז תמשיכו לקרוא!
היתרון העיקרי של ערוצי ההחזרה הוא בכך שהם יכולים לשמש על ידי מספר ערוצים בו זמנית. זה הופך אותם לבחירה אידיאלית לסוגי האפקטים שאנו משתמשים בהם לעתים קרובות במיקס, כמו ריוורב ודיליי.
לדוגמא, כדי להשיג תמונה טבעית שממקססים ג'אז, כשטכנאי מיקס רבים ישלחו גיטרות, שירה ותופים לאותו החדר כלומר לאותו הריוורב. Spring Reverb's ייחודיים ודיליים קופצים רק יבלבלו את אווירת המועדונים העמומה שאתם מנסים ליצור. מיקס רוק מעוצב ומוצלח עשוי לנהוג באותה גישה, אך כנראה שנבחר בריוורבים גדולים יותר כדי ליצור חלל בגודל אצטדיון.
גם במיקס EDM שבו נטורליזם לא כל כך חשוב, ערוצי החזרה מועילים לייעול העיבוד ולחסכון בכוח המעבד. תארו לעצמכם שיש לכם את אותו ריוורב על הקלאפ, הסנר וה hat שלכם; מדוע לא לשלוח את כולם לחזרה אחת במקום, ואז למזג את האפקט לטעם? בדרך זו, אתם חוסכים את הצורך להתאים כל Insert בכל פעם שאתם רוצים לעשות שינוי.
2. שימוש באפקט החזרה כאשר Insert יעשה עבודה טובה יותר
עם כל הדיבורים הללו על ערוצי החזרה, כדאי להזכיר שיש כמה תרחישים שבהם הוספה של Insert היא בחירה טובה יותר. הנה אחד:
למרות שסיפרנו סיפורי אזהרה רבים על עיבוד יתר, טיפול בצלילים ביד כבדה יכול לגרום להם להישמע טובים יותר - ובוודאי מוזרים יותר. במקרים אלה, בהם העיבוד כמעט מאפיל על הצליל עצמו, אני מוצא שהוספות עובדות טוב יותר. רוצים לעבוד על סיגנל עם דיסטורשן? לעשות Chops בעזרת Auto Panner? לשים עליו קורוס של שנות השמונים? לכו הוספה באנקר.
אפקטים של החזרה מצטיינים כשלב המתקתק אחרון לאודיו. אולי הגיטרה שלכם זקוקה למעט אוויר או עומק, אבל כבר עשית EQ על הערוץ שאתה לא רוצה לשנות. סיימו את התהליך על ידי שליחתו למודוליישן וריוורב.
3. שכיחת הגרופים או הסאבמיקס
סאבמיקס היא שימוש נוסף לAux. אם יש לכם שישה ערוצי גיטרה ואתם רוצים להתאים את הווליום של כולם בבת אחת, קבצו אותם יחד תחת ערוץ גרופ אחד שבו ניתן לעשות זאת. אתם יכולים גם לבודד או להשתיק את הקבוצה בדרך זו.
הסאבמיקס עובד קצת אחרת בכל DAW, אך התוצאה הסופית היא זהה: יציאות ערוצי הגיטרה שנבחרו נגישות מערוץ סטריאו יחיד. מיקסים גדולים בהם אתם צריכים לבצע שינויים מהירים לעיתים קרובות, גרופים או סאבמיקס הם הכרח.
אבל יש עוד! אם הגיטרות שלכם זקוקות לעיבוד קבוצתי כלשהו, כמו פילטר עם מעבר גבוה או סאטורציה רכה כלשהי, אתם יכולים לעשות זאת גם מתוך הסאבמיקס או מהגרופ. ואם הגיטרות שלכם מפריעות לווקאך, אתם יכולים לקבץ את הווקאלס לגרופ ולהשתמש בווקאל כטריגר לסיידצ'יין לגיטרות. מיקסים עמוסים שבהם יש מיסוך הוא נושא בעייתי וזקוק לרוב לשליטה מסוג זה.
4. הימנעות מתיקיית השליחות (זה לא ינשך!)
מכיוון ש- DAW רבים מסתירים את ערוצי החזרה או תוחבים אותם בצד, קל לשכוח שניתן להשתמש באוטומציות על השליחה עצמה הרי שליחה מעתיקה מקור שמע לערוץ ההחזרה. עם מספר ערוצים מתחת לחוגה אחת, אוטומציה של שליחות היא מהלך מיקס רב עוצמה. אל תפחדו מאוטומציות בזמן מיקס.
לדוגמא: כאשר הפזמון בועט פנימה, תעשו אוטומציה על הווקאל הראשי כך שיכנס עם יותר ריוורב, ואז החזירו אותו להגדרה נמוכה ויבשה יותר לבתים. יחד עם זאת, ייתכן שתרצו לבצע אוטומציה של הפאנינג בבריוורב כדי להרחיב את האפקט.
5. לשפר את מבנה הגיין סטייג'ינג שלכם
כאשר משתמשים באפקט ישירות על ערוץ כinsert, הכפתור היבש / רטוב הוא פרמטר מכריע לניהול. אם ההגדרה הרטובה גבוהה מדי, תוכלו למשוך את תשומת ליבם של המאזינים לאפקט מה שיוריד מתשומת הלב על מהמוזיקה. נמוך מדי וההשפעה לא תהיה השפעה רבה בכלל.
הדברים עובדים אחרת עם ערוצי החזרה מכיוון שהשמע בערוץ החזרה הוא כפילות של כל מה שנשלח אליו. נסו זאת בעצמכם - שלחו מקור שמע לערוץ חוזר ללא כל השפעה. יהיו לכם שתי גרסאות זהות המנגנות במלוא הפיצוץ ומאסטר באדום.
מה המשמעות של גיין סטייג'ינג אז? בהתאם לאפקטים איתם אתה עובד, שיטות העבודה המומלצות משתנות. לקבלת אפקטים מבוססי זמן כמו ריוורב ודיליי, סובבו את הכפתור ה- Wet כל הדרך למעלה והשתמשו בשליחה כדי לשלוט במיקס בין הגרסה המקורית והמעובדת. כיבוי החוגה הרטובה של התוסף רק תציג יותר מהאות היבש הכפול ותעמיס על ערוץ הOutput.
כאשר אתם צריכים לשנות את רמת הOutput על קומפרסורים ותוספים במודל אנלוגי, עיינו ביציאת התוסף או ב- Fader Return. השפעות אלה רגישות לשינויים ברמת הInput, ולכן שינוי רמת השליחה עלול לשבש את האיזון במיקס.
6. הקפידו על אפקט חזרה אחד בלבד
למרות שתבינו את זה במהירות בעצמכם, אין צורך לעמוד באפקט אחד לכל ערוץ חוזר. הוספת מספר תוספים משלימים לאותה שליחה יכולה ליצור אפקט אטמוספרי ייחודי לשילוב ערוצים.
תוכלו גם להבחין בערוצי החזרה שיש להם שליחות משלהם, כלומר תוכלו להזין את תפוקת ההחזר לעוד עיבוד - או אפילו להזין אותה חזרה לעצמה! ניתוב מסוג זה יכול בקלות להסתבך, לכן המלצתי שתקדישו רגע לחשוב מדוע אתם שולחים החזרים זה לזה לפני שתבצעו קשרים כלשהם.
כנקודת התחלה, כמה מיקסרים עשויים לשלוח ווקאל לדיליי, ואז לשלוח את הדיליי עצמו אל ריוורב. בדרך זו, הדיליי מקבל דיקאיי דיי ארוך יותר ונשטף מבלי לבלגן את הווקאל עצמו.
לסיכום
אם אתם חדשים בשליחות והחזרות אפקטים, אני מקווה שמאמר זה נתן לכם קצת מושג טוב יותר כיצד להשתמש בהם ואילו טעויות להימנע. נכון, יש שגיאות אחרות שאתם יכולים לעשות, אך מה שסופק כאן מכסה את השגיאות הנפוצות ביותר.