שיעורים פרטיים בזום
הטכנולוגיה הדיגיטלית הפכה בשנים האחרונות להיות חלק בלתי נפרד ממערכות חינוך רבות, בין אם נרצה ובין אם לא. עקב כך, התפתחו מודלים רבים ומגוונים בהוראה ובלמידה מקוונת, כמו למשל, תוכנת הזום. טכנולוגיות המידע והתקשורת משמשות כמנוף ללמידה, המזמן גישות הוראה ולמידה חדשניות ומותאמות באופן אישי לכל תלמיד ומורה. טכנולוגיה זו מאפשרת לממש את הגישה הקונסטרקטיבית בחינוך, לפיה התלמיד נמצא במרכז תהליך הלמידה, והוא בונה ידע באופן פעיל (אפללו, 2012).
נרצה או לא, אנו חיים בעידן טכנולוגי גלובלי אשר משנה את פניו ללא הרף. כוחו של האיטרנט רב מכוחם של כל אמצעי התקשורת השונים, הוא מקור מידע לא מוגבל ומעודכן באופן קבוע, ויתר על כן הוא ערוץ התקשורת האישי ביותר מבין הקיימים בימינו (לורברבוים, 1996). ואכן, במהלך השיעור כל אחד מאיתנו נמצא בפינה הנוחה שלו, יכול להכין לעצמו לשתות את המשקה האהוב עליו ולצלול בנוחות אל הליך הלמידה המשותף, בסביבתו הנוחה והאישית, מבלי מאמץ רב מידי.
משאבי הלמידה האינטרנטיים אינם מקובעים, אלא בנויים כך שניתן לשנותם בהתאם לצרכים המשתנים של הלמידה, ומכאן שסביבת הלמידה ברשת מאפשרת גמישות בהוראה ובלמידה. בנוסף, כיום על מנת לתפקד בחברה המודרנית, על האדם המושכל ללמוד באופן עצמאי, לאורך כל חייו, לפתח מיומנויות מדרגה גבוהה של שליטה במגוון מאגרי מידע ולדעת לעבוד בסביבות עבודה עתירות בידע, דבר אשר מתאפשר בלמידה מקוונת בזום.
זאת ועוד, חוקרים טוענים שכאשר מתכננים סביבת עבודה מועילה יש לקחת בחשבון את ייחודיותו של הלומד, עדיפויותיו האישיות, נסיונו הקודם והידע הנבנה כתוצאה מהנסיון (Levin& Wadmany, 2006). כפי שמסתמן במהלך עבודה בפרוייקטים מקוונים התלמידים הופכים לעצמאיים יותר, המורים לומדים לסייע ללמוד, והלמידה נעשית הרבה יותר מקורית (Weist, 2001). ממחקרן של אלקסיק מאסלק ושותפיה (Akeksic-Maslac et al., 2010), עולה כי למידה באמצעות האינטרנט מספקת הזדמנויות רבות לשיפור איכות החינוך. באמצעות הלמידה בזום ניתן להיות יצירתיים וללמוד במגוון דרכים ייחודיות. ניתן לשתף מסך, לחפש יחד מידע, לכתוב ביחד, וללמוד באופן מקורי ואקטיבי.
לסיום, חשוב לומר כי לא הטכנולוגיה עצמה, אלא האופן בו מיישמים ומשתמשים בה על ידי המורה, היא מה שקובע את היעילות של הלמידה (Valery, 2001). ובנימה אישית יותר, לאחר נסיון של שעות רבות בלמידה מקוונת עם תלמידים שונים בזום, אני סבורה כי זוהי דרך יעילה ביותר לייצר עניין ולהתאים את השיעור כך שיעשיר ויעניין כל תלמיד. אני נוטה להתחשב תמיד בצרכיי התלמיד ובאופי למידתנו הייחודי והאישי, ובזום ישנו מגוון עצום של אופציות ליצור עניין וללמוד באופן פעיל, מעניין ואפקטיבי.
אז אם השתכנעתם מהמאמר הזה, או אם אתם עדיין קצת ספקטיים לגבי הלמידה המקוונת, אתם מוזמנים לקבוע שיעור נסיון איתי, ואני כבר אדאג שתשתכנעו, וגם שתצאו עם ידע רב יותר:)