שבר כמנת חילוק

באיזו שיטה היית רוצה ללמוד?
תרגול הסבר וידאו
🏆תרגולים מומלצים עבורך

שבר כמנת חילוק

שבר הוא בעצם תרגיל חילוק! תוצאה שמתקבלת מתרגיל חילוק נקראת מנה ואם היא לא שלמה, היא תופיע בצורת שבר.

זכרו את הכללים:
קו השבר - מסמל את פעולת החילוק.
המונה – מסמל את המספר שאותו מחלקים (המספר המחולק – הדבר שצריך להתחלק בין כולם שווה בשווה).
המכנה – מסמל את המספר שמחלק את המונה.

למעבר לתרגולים בנושא

בחן את עצמך בשבר כמנת חילוק!

בחנים ותרגולים נוספים

כל התרגילים במקום אחד!
אנחנו מאמינים שרק עם תרגול אפשר באמת להצליח במבחן, ואתם?

הצטרפו למעל 20,000 תלמידים שכבר לומדים איתנו:
    למעלה מ- 10,000 תרגילים בכל הנושאים שנלמדים בכיתה
    בניית תוכנית לימודים אישית ושליטה מלאה ברמת התרגול
    פתרון וידאו מלא אישי לכל שאלה שלא הבנתם
    תרגול הדרגתי מהבסיס גם למי שפספס הרבה בכיתה
אלפי תרגילים מחכים לכם,
הירשמו עכשיו בחינם!

תרגילים בסיסיים בשבר כמנת חילוק (1)

צפו במספר דוגמאות לתרגילים בנושא שבר כמנת חילוק

דוגמאות ותרגולים נוספים

תרגולים מתקדמים (0)

אחרי הדוגמאות הבסיסיות, הגיע הזמן לתרגילים קצת יותר מאתגרים 😊


הכיתה התקדמה בשבר כמנת חילוק ואתם עדיין מאחור?

צוות לימוד נעים כאן עבורכם :)
בואו ללמוד שבר כמנת חילוק עם מאות סרטונים, שאלות ודוגמאות.
בא לי ללמוד בלי חפירות👷‍


שבר כמנת חילוק

שבר הוא בעצם תרגיל חילוק! תוצאה שמתקבלת מתרגיל חילוק נקראת מנה ואם היא לא שלמה, היא תופיע בצורת שבר.

חשוב לזכור את הכללים:
קו השבר - מסמל את פעולת החילוק.
המונה – מסמל את המספר שאותו מחלקים (המספר המחולק) – הדבר שצריך להתחלק שווה בשווה בין כולם (לדוגמה - עוגות, פיצות וכדומה)
המכנה – מסמל את המספר שמחלק את המונה. (לדוגמה כמות האנשים שצריכים להתחלק ביניהם) 

איך עוברים מתרגיל חילוק לשבר?

תרגיל חילוק יכול להפוך לשבר בקלות ובמהירות לפי הכללים למעלה.

בואו ונראה תרגיל:
הפכו את תרגיל החילוק \(4:2=\) לשבר

פתרון:
במונה – נשים את המספר אותו מחלקים – \(4\)
לא נשכח את קו השבר שיסמן את פעולת החילוק.
במכנה – נשים את המספר שמחלק את המונה – \(2\)
נקבל: \(4 \over 2\)
כמובן שנוכל לצמצם ולקבל \(2\) (נשאל כמה פעמים המכנה נכנס במונה)

עוד תרגיל:
הפכו את תרגיל החילוק \(10:3=\) לשבר

פתרון:
במונה – נשים את המספר אותו מחלקים – \(10\)
לא נשכח את קו השבר שיסמן את פעולת החילוק.
במכנה – נשים את המספר שמחלק את המונה – \(3\)
נקבל: \(10 \over 3\) 
נוכל להפוך לשבר מעורב ולקבל - \(3 \frac{1}{3}\)

תזכורת - איך הופכים שבר מדומה למספר מעורב?

נשאל כמה פעמים המכנה נכנס במונה ללא שארית
בתרגיל שלנו \(3\) נכנס ב \(10\)\(3\) פעמים – זה יהיה מספר השלמים.
המכנה – ישאר זהה – \(3\)
במונה – נחסיר את המונה המקורי פחות תוצאת המכפלה בין מספר השלמים שקיבלנו כפול המכנה. כלומר - \(10-(3*3)=1\)
התוצאה הסופית – \(1\) תופיע במונה.

עכשיו, נראה תוך כדי תרגול איך רואים את השבר כמנת חילוק:

לפניכם שאלה:
במטבח יש \(6\) עוגיות שוקולד טעימות.
רוני, מאיה ולירון רוצות להתחלק בהן שווה בשווה.
כמה עוגיות תקבל כל אחת?

פתרון:
על מנת לדעת כמה עוגיות תקבל כל אחת, נצטרך להגיע לתרגיל חילוק.
נרשום את מספר העוגיות חלקי כמות הבנות ונקבל את התוצאה.
כלומר:
\(6:3=2\)
היינו יכולים לרשום את התרגיל בשבר כמו שלמדנו למעלה ולקבל: 
\(\frac{6}{3}=2\)
כל ילדה תקבל \(2\) עוגיות.

עוד שאלה:
בר, אופיר, נועה, עדן וגיא משחקים בחצר.
פתאום, מביאה להם המורה \(6\) פיצות ומבקשת להתחלק בהן שווה בשווה.
כמה פיצות יקבל כל ילד?

פתרון:
כדי לענות, נצטרך לרשום תרגיל חילוק – מספר הפיצות שאותן צריך לחלק, חלקי מספר הילדים שיש בחצר.
כלומר:
\(6:5=\)
שימו לב!! זה הזמן להפוך את התרגיל לשבר כדי לדעת בדיוק כמה פיצות כל ילד קיבל.
נהפוך ונקבל \(\frac{6}{5}=\)
כעת, נהפוך את השבר המדומה למספר מעורב ונקבל \(1 \frac{1}{5}\).
כל ילד קיבל פיצה שלמה ועוד חמישית פיצה. או בקיצור \(1 \frac{1}{5}\) פיצה.

עוד תרגיל:
\(3\) חברים טובים חגגו יום הולדת בגינה.
על השולחן – \(4\) עוגות.
הילדים התבקשו להתחלק בעוגות שווה בשווה.

פתרון:
הפעם, נכתוב את תרגיל החילוק ישירות כשבר כדי לחסוך לנו שלב.
במונה – המספר שאותו צריך לחלק – \(4\) עוגות.
במכנה – המספר בו מחלקים את העוגות – \(3\) – מספר הילדים החוגגים.
נקבל:
\(\frac{4}{3}\)
(השבר מבטא לנו את תרגיל החילוק \(4:3=\))
נהפוך למספר מעורב ונקבל: \(1 \frac{1}{3}\)
כל ילד קיבל \(1 \frac{1}{3}\) עוגה.

סעיף בונוס –
מה היה קורה אילו היו רק \(2\) עוגות על השולחן? כמה אז כל ילד היה מקבל?

פתרון:
אם היו \(2\) עוגות על השולחן היינו מקבלים:
\(2 \over 3\)

אי אפשר לצמצם או להפוך למספר מעורב וזו בדיוק התשובה.
כל ילד היה מקבל \(2 \over 3\) עוגה.

למעבר לתרגולים בנושא