פרק החיבור בפסיכומטרי - כיצד ניגשים אליו ואיך ניתן לשפר את הציון בו ?
אם החיבור שלכם מעולה - אתם יכולים לדלג על המאמר הזה. אם לא, כדאי לכם לקרוא על מבנה החיבור המומלץ ועל איך ניתן לשפר את רמת החיבור שלכם. גם אם אתם חושבים על לוותר על החיבור מראש - כנסו ותבינו למה זה ממש לא מומלץ.
פרק החיבור מלחיץ הרבה תלמידים, ומניסיוני הרבה פעמים ניתן לנטרל את הפחד הזה באמצעות עבודה עם כמה אמצעים פשוטים. חשוב שנדע איך להתמודד עם החיבור - זה הפרק הראשון במבחן ואם נצליח לעבור אותו בצורה מוצלחת הסיכויים שלנו להצליח בהמשך המבחן עולים בצורה דרמטית. אפרט כאן את שלבי העבודה בלמידה לחיבור, שהם גם שלבי העבודה במהלך כתיבת חיבור במבחן. בסוף המאמר, אתן כמה טיפים נוספים שעשויים לעזור למי שמוצא את עצמו מתקשה בכתיבת חיבור.
לפני שמגיעים למבחן, עוד בשלב הלמידה אנחנו צריכים לחלק את העבודה על החיבור לכמה חלקים נפרדים. החלק הראשון, הוא כמובן הקריאה של הטקסט והשאלה שהתבקשנו לחוות דעה בנוגע אליה, והעלאת הטענות האפשריות שמהן נבחר טענות לחיבור. החלק השני, שהוא לב העבודה וגם לב החיבור - הוא לקחת את הטענות המוצלחות יותר שלנו, ולפתח אותם לפסקאות. השלב השלישי והאחרון הוא "בקרת נזקים" - מעבר זריז על החיבור, תיקון שגיאות כתיב או מילות חיבור, ואולי אפילו תיקון משפט שלם שבקריאה חוזרת נראה פחות מתאים.
אז בחלק הראשון, חשוב מאוד לשים לב שאנחנו חושבים ומעלים טענות על מה ששאלו אותנו. חיבור מעולה שעונה על משהו שונה ממה שביקשו - לא שווה לנו הרבה, וחבל להפסיד על זה נקודות יקרות. הדבר השני שאני ממליץ לתרגל ולתרגל עד שיוצא עשן מהאוזניים - זה לקחת נושא (לא חייב להיות מספר לימוד/בחינת עבר - אפשר מכל דבר שיש בחדשות) ולנסות להעלות אליו כמה שיותר טיעונים בעד ונגד. לחשוב מי הולך להיות מושפע מהנושא, למה זה דבר חשוב, וכל דבר אחר שיכול לעזור לנו. בשלב הזה אין טיעון גרוע או חלש, כל דבר שאנחנו חושבים עליו אנחנו רושמים בקצרה. בשלב הבא נבחר את הטיעונים הטובים ביותר שלנו מהרשימה. מומלץ בתחילת התהליך לעשות את זה ברוגע, וכשבטוחים בעצמנו להתחיל לעשות את זה על זמן – לשלב הזה נקדיש 4-5 דקות מסך הזמן שיש לנו לחיבור.
בחלק השני והעיקרי, זה הזמן לבחור באיזה צד אנחנו, ובאיזה טיעונים אנחנו הולכים להשתמש. נרצה שיהיו לנו בשלב הזה 2 טיעונים בעד הצד שנבחר, וטיעון אחד נגד. המבנה שאני ממליץ עליו, וזה גם אותו מבנה בדיוק שכתבתי אישית בבחינה שלי, בנוי בצורה הבאה :
פסקת פתיחה – מתארת את הנושא שנדבר עליו, אפשר לקחת את הטקסט שנתנו לנו ולכתוב אותו במילים אחרות, אבל בשום פנים ואופן לא להעתיק מילה במילה! ניתן להוסיף כאן גם מה דעתנו ועל מה נדבר בהמשך החיבור.
פסקת טיעון ראשונה – נבחר אליה את הטיעון הטוב ביותר שלנו. נרצה להציג את הטיעון באופן ברור ותמציתי, ולאחר מכן להרחיב ולהסביר מדוע הוא נכון ורלוונטי. ניתן ורצוי להוסיף דוגמאות מדברים ששמענו בחדשות, ידע אישי קודם, או ניסיון אישי שקשור. אני לא ממליץ לטעון שקיימים מחקרים כאלה או אחרים שמוכיחים את מה שטענו, משום שלרוב זה לא חד משמעי ואנחנו לא רוצים לחרטט ולהמציא דברים.
פסקת טיעון שנייה – נעשה בדיוק את אותו התהליך, עם הטיעון השני בעד הדעה שלנו. לרוב פסקה זו תהיה מעט קצרה יותר, מכוון שאת הטיעון החזק שיש לנו איך לפתח כבר כתבנו.
פסקת טיעון נגדי – חשוב להציג טיעון נגדי אחד, כדי להראות לבודק החיבור שאנחנו מבינים שיש דעות אחרות ומסוגלים להתמודד איתם ולהסביר מדוע הם לא נכונות. נציג את הטיעון הנגדי בקצרה , ונסביר מדוע לדעתנו הוא לא נכון/לא משמעותי/מגוחך/לא מעניין. חשוב לא לזלזל כאן, אלא לטעון באופן רציני ולהסביר למה הטיעון שהצגנו לא תקף.
פסקת סיכום – נחזור על הטיעונים שהצגנו במהלך הסיכום, כשנשתדל לשנות את המילים ולא לחזור מילה במילה. אפשר להוסיף משפט סיכום שלוקח את כל הדברים שאמרנו ומסביר שבעקבות כך הצד שאנחנו טוענים בעדו הוא הנכון.
בתהליך הלמידה, אני ממליץ לתרגל בחיבורים הראשונים כל פסקה בנפרד. לשבת מול מנחה חיבור או חיבור לדוגמא, ולכתוב פסקה פסקה לפי הדגשים הרלוונטיים. לאחר מכן אפשר לעבור לכתיבת חיבור מלא, גם כאן אני ממליץ בהתחלה לעבוד בלי זמנים, ורק לאחר מכן לעשות לפי זמנים. לחלק הזה מומלץ להקציב 20 דקות.
החלק השלישי והאחרון, הוא החלק של מעבר על הסיכום ותיקון טעויות. מומלץ לתקן שגיאות כתיב שמזהים, כתב לא ברור, פיסוק לא מתאים, וגם מילות קישור וניסוחים שנראים בקריאה חוזרת מעט פחות טובים. כדי להתאמן על החלק הזה, אני ממליץ לעבור על החיבורים שכותבים אחריי שמסיימים לכתוב אותם ולנסות לחשוב מה היינו רוצים לשנות ולשפר על מנת שהחיבור יהיה טוב יותר. בזמן המבחן, נקדיש לחלק הזה 5 דקות, במידה ונוכל. אם התעכבנו בחלקים האחרים, כמובן שנעדיף לוותר עליו ולא על פסקה מהחיבור.
כמה טיפים למי שמתקשה בנושא החיבור באופן כללי :
- נסו לכתוב חיבור ביחד עם חבר/אח/הורה/מורה שעושים זאת בצורה טובה – להבין איך אנשים אחרים חושבים ופועלים כשהם ניגשים למשימה של החיבור יכול לעזור לכם ולהעלות את הרמה שלכם.
- תתאמנו על כל חלק בנפרד – תתרכזו בהעלאת טיעונים, עד שאתם עושים את זה ברמה טובה. אחר כך תתאמנו בלכתוב פסקאות פתיחה וסיכום, שהן באופן יחסי קלות יותר. לאחר מכן תתאמנו על פיתוח טיעונים, ובסוף על טיעוני נגד. תעבדו על כל חלק בנפרד כדי להשתפר בו.
- אל תפחדו לכתוב במשלב "נמוך" ואל תתקעו מול הדף כדי לחפש את המילים הנכונות – אולי אחריי זה תצליחו לחשוב על ניסוח טוב יותר, וגם אם לא – זה לא שווה לכם את הדקה שתיים שתבזבזו בבהייה בדף. אין לנו זמן מיותר.
לסיכום, פרק החיבור הוא פרק שיכול להיות שווה לנו עד 60 נקודות. חבל לוותר עליו מראש, ושווה להתאמץ ולהשקיע בו מאמץ נוסף. בניגוד לפרק הכמותי למשל, כאן אין הרבה חומר שצריך לדעת, ולכן בהרבה מקרים ניתן לשפר את רמת החיבור בזמן קצר יחסית.