סטטיסטיקה - מה זה? ולמה היא כל כך חשובה?

שלום שנה א!
אני בטוחה שרבים מהסטודנטים המתחילים את שנותיהם האקדמיות הראשונות נתקלו בקורס המפלצתי "סטטיסטיקה". בשמותיה הפורמליים: סטטיסטיקה א, סטטיסטיקה ב, כמותית ואיכותנית. רובינו מאוד חוששים מהקורס הזה ויכולים להשבע שרק מלדבר על המרצה יש להם התקף חרדה - והאמת? בצדק. זה נורא נורא מפחיד. לצערינו אין לי דרך לבטל לכם את המבחן המתקרב אבל אולי אצליח לגרום לכם להסתכל עליה אחרת ולראות שוואלה, היא אשכרה בכל מקום. 
 

מחקר חדש מצא: עודף קפאין מזיק לבריאות!

כאחת שמאוד משתדלת לשמור על אורח חיים בריא ככל הנראה שהייתי מפחיתה בצריכת קפה בהנחה והייתי קוראת את המחקר הזה לפני כ6 שנים (אבל איך אפשר בלעדיו? קפה זה החיים!). כיום אני לוקחת בעירבון מוגבל מחקרים שרצים בעיתונות ובמידה התקשורתית וזה לא כי אני לא מאמינה לכל מה שכתוב בעיתונים - אלא בגלל שלמדתי סטטיסטיקה - והאמת? התאהבתי.

"הלו! תעצרי! מה יש לאהוב במקצוע המשעמם והמתיש הזה? טי לבלתי תלויים? ניתוח שונות דו כיווני? - זה מה שאת אוהבת?"

טוב אז...כן ולא.

תראו... הייתי כמוכם.

הייתי אתם עד לפני 5 שנים, ישבתי בכיתה בתואר הראשון של שנה א' ופשוט הרגשתי שהמרצה מדבר אליי בהונגרית ואני בעברית. לא. הבנתי. מילה. עם שק חרדות שהלך והתעצם ניגשתי למבחן וקיבלתי 78. אחרי שקיבלתי אגרוף חזק לבטן הבנתי שמשהו חייב להשתנות ואני הולכת לפרק את המילה "סטטיסטיקה" לגורמים. להבין אחת ולתמיד מי היא ומה הקטע שלה.

אז בואו נחזור לענייננו,

תשמעו. סטטיסטיקה זה העולם שאנחנו חיים בו, היא נמצאת בתגליות, מאמרים (מכל תחומי המחקר), הבנה של התנהגויות וקשרים בין תופעות ומשתנים. למה משחקי מחשב עלולים להוביל להתנהגות אלימה בקרב ילדים ונוער? האם כל מי שגדל בסביבה עוינת יהיה עבריין בעתיד? צריכת קפה באמת מזיקה לבריאות? ואם היא מעוררת - כמה כוסות קפה אפקטיביות ובאיזו כוס כבר לא נרגיש השפעה? האם יש קשר בין פסיכומטרי להצלחה בתואר ראשון? (ספויילר: לא תמיד).

ברגע שמבינים את המהות של סטטיסטיקה מבינים שתפקידה הוא פשוט להסביר תופעות מחיי היום יום שלנו.

חיי המשפחה, הזוגיות, העצמי, הבינאישי, העולם. כשמבינים את זה זה פשוט יותר כיף. האם תופעה שקורית בישראל תיתכן בעולם? האם תכונת אישיות שקיימת בי משפיעה על תכונה אחרת שאיני מודעת אליה או שיש ברצוני לשנותה?

אז יאללה בואו נתרגל ועל הדרך קחו טיפ ממני:

בתואר ראשון לרוב לומדים על שני סוגי מבחנים: מבחני קשר ומבחני הבדל

  • מבחני קשר - מבחן אשר בודק קשר בין 2 תופעות/משתנים ומעלה (למשל, צריכת קפאין ועוררות).
  • מבחני הבדל - מבחן אשר בודק הבדלים בין 2 קבוצות או יותר מול משתנה תלוי מסויים (למשל: הכנסה חודשית של גברים מול נשים).

איך מבדילים בינהם?

בואו ניקח את הדוגמא הבאה:

רונית ובעלה ישבו יום אחד על הספה והשוו משכורות חודשיות. למרבה הפתעתה של רונית משכורתה נמוכה ב35% ממשכורתו של בעלה וזאת למרות שהם עובדים במשרה זהה. רונית רצתה לבחון האם הכנסה חודשית משתנה בהתאם למגדר.

כפי שניתן לראות, לא תמיד המילה "הבדל" או "קשר" תופיע בשאלה ורבים מהמרצים לא ירשמו באופן מפורש את באיזה מבחן יש להשתמש. לכן, עלינו להבין מיהו המשתנה הבלתי תלוי ומיהו המשתנה התלוי

המשתנים שלפנינו הם: מגדר והכנסה - איך נדע מי התלוי ומי הבלתי תלוי? נשאל: 1) מי מושפע ממי? 2) האם ניתן למדוד אותו?

נתחיל בשאלה השנייה, ברור לנו שאי אפשר למדוד מגדר. לא נוכל להגיד כי ככל שאני יותר אישה כך יש לי יותר הכנסה.

ובנוסף, ניתן להבין מבחינה הגיונית כי הכנסה היא ממד המשתנה בהתאם למגדר ולא להפך. לכן - המגדר הוא המשתנה הבלתי תלוי וההכנסה החודשית היא המשתנה התלוי.

נמשיך,

רונית ובעלה הם בעל ואישה ועל פי ידיעתינו הם תלויים זה בזה ולכן במידה והיינו נשאלים עליהם המבחן המתאים היה T לתלויים. אך בשאלה המשתנה הוא מגדר באופן כללי (נשים/גברים) ללא התייחסות לקרבה. ולכן נשתמש במבחן T לבלתי תלויים (נזכיר, זהו מבחן הבודק הבדל בין שני רמות של משתנה בלתי תלויי שאין קשר בינהם).

לסיכום,

ניתן לראות לפי הדוגמא שכל מפלצת יכולה להפוך לteddy bear נחמד, רק אם מתבוננים בה בדרך אחרת, יצירתית ושונה.

אני מציעה לכם לבוא לשיעור הבא בראש פתוח, לצפות בחדשות או או לקרוא את המחקר שקפץ בפיד בפייסבוק, אך הפעם לנסות לחשוב דרך עיניים סטטיסטיות. מבטיחה לכם שתגלו עולם שלם של ידע וחשיבה ביקורתית שתפתח אתכם בהמשך דרככם הלימודית :)