מעבר משברים לאחוזים ולהיפך

באיזו שיטה היית רוצה ללמוד?
תרגול הסבר וידאו
🏆תרגולים מומלצים עבורך

מעבר משברים לאחוזים ולהיפך

על מנת לבצע מעבר משברים לאחוזים ולהיפך חשוב לזכור, כי אחוז אחד - \(1\% = \frac{1}{100}\)
אם זוכרים את העיקרון הזה, החישובים הופכים לקלים יותר. 

מעבר מאחוזים לשברים 

השלב הראשון -  

במונה נרשום את מספר האחוזים הנתון לנו (ללא סימן האחוזים)
ובמכנה נרשום תמיד את המספר \(100\).

השלב השני – 

נצמצם את השבר שקיבלנו ככל הניתן ונגיע לתשובה הסופית.

מעבר משברים לאחוזים 

השלב הראשון -

נרחיב או נצמצם את השבר כך שבמכנה שלו יופיע המספר \(100\).
נדאג לבצע את פעולת ההרחבה / הצמצום גם על המונה וגם על המכנה כדי לשמור על ערכו של השבר.

השלב השני -

מה שקיבלנו במונה יהיה מספר האחוזים וזו תהיה התשובה הסופית.

 

הערה חשובה – לא כל שבר ניתן להפוך לאחוזים (ללא מחשבון) מאחר ולא מכל מכנה נתון ניתן להגיע ל-\(100\) על ידי הרחבה או צמצום.


 

למעבר לתרגולים בנושא

בחן את עצמך במעבר משברים לאחוזים ולהיפך!

בחנים ותרגולים נוספים

כל התרגילים במקום אחד!
אנחנו מאמינים שרק עם תרגול אפשר באמת להצליח במבחן, ואתם?

הצטרפו למעל 20,000 תלמידים שכבר לומדים איתנו:
    למעלה מ- 10,000 תרגילים בכל הנושאים שנלמדים בכיתה
    בניית תוכנית לימודים אישית ושליטה מלאה ברמת התרגול
    פתרון וידאו מלא אישי לכל שאלה שלא הבנתם
    תרגול הדרגתי מהבסיס גם למי שפספס הרבה בכיתה
אלפי תרגילים מחכים לכם,
הירשמו עכשיו בחינם!

תרגילים בסיסיים במעבר משברים לאחוזים ולהיפך (1)

צפו במספר דוגמאות לתרגילים בנושא מעבר משברים לאחוזים ולהיפך

דוגמאות ותרגולים נוספים

תרגולים מתקדמים (0)

אחרי הדוגמאות הבסיסיות, הגיע הזמן לתרגילים קצת יותר מאתגרים 😊


הכיתה התקדמה במעבר משברים לאחוזים ולהיפך ואתם עדיין מאחור?

צוות לימוד נעים כאן עבורכם :)
בואו ללמוד מעבר משברים לאחוזים ולהיפך עם מאות סרטונים, שאלות ודוגמאות.
בא לי ללמוד בלי חפירות👷‍


מעבר משברים לאחוזים ולהיפך

במאמר הזה נלמד אתכם איך לעבור משברים לאחוזים ומאחוזים לשברים בקלות, במהירות וללא כל מאמץ.
כל מה שתצטרכו לעשות הוא לעקוב אחרי השלבים ולהיות בקיאים בהרחבה וצמצום שברים.

איך עוברים מאחוזים לשברים?

השלב הראשון -  

נעבור מכתיב של אחוזים לכתיב של שבר.
במונה נרשום את מספר האחוזים הנתון לנו (ללא סימן האחוזים)
ובמכנה נרשום תמיד את המספר \(100\).
לדוגמה:
\(45\%\) נכתוב כ- \(45 \over 100\).
אומנם עברנו לשבר אך זו לא התשובה הסופית ונהיה חייבים להמשיך לשלב השני.

השלב השני – 

נצמצם את השבר שקיבלנו ככל הניתן ונגיע לתשובה הסופית.
לדוגמה: 
את השבר שקיבלנו נצמצם ב-\(5\).
\(\frac{9}{20}=\frac{45}{100}\)
\(\frac{9}{20}\) היא התשובה הסופית.

תזכורת – איך מצמצים שברים?
נבצע פעולת חילוק  זהה על המונה והמכנה –  עם מספר שמתחלק באופן שלם במונה ובמכנה עד שנגיע לשבר בו לא ניתן למצוא מספר שיתחלק ללא שארית גם במונה וגם במכנה.

עכשיו נתרגל:

הפכו את \(25\%\) לשבר

פתרון:
לפי השלב הראשון נרשום במונה את מספר האחוזים ובמכנה נרשום \(100\).
נקבל \(25 \over 100\)
לפי השלב השני נצמצם את השבר עד כמה שנוכל.
נצמצם ב-\(25\) ונקבל:
\(\frac{1}{4}=\frac{25}{100}\)

התשובה הסופית היא \(1 \over 4\).


עוד תרגיל:
הפכו את \(67\%\) לשבר

פתרון:
נכתוב \(67\) במונה ובמכנה נרשום \(100\)
נקבל:
\(67 \over 100\)
\(67\) הוא מספר ראשוני – מתחלק רק בעצמו וב-\(1\) ו-\(100\) לא מתחלק ב-\(67\).
לכן אין לנו יכולת לצמצם את השבר והתוצאה הסופית תישאר \(67 \over 100\)  .

תרגיל נוסף:
הפכו את \(225\%\) לשבר

פתרון:
נרשום \(225\) במונה ובמכנה נרשום \(100\).
שימו לב – אין מה להתבלבל. גם אם המספר גדול/קטן תמיד נרשום במכנה \(100\).
נקבל:
\(225 \over 100\)
עכשיו נעבור לשלב השני ונצמצם את השבר ככל שניתן.
אפשר גם לצמצם בכמה שלבים על מנת להימנע מטעויות.
תחילה נצמצם במספר \(5\).
נקבל:
\(\frac{225}{100}=\frac{45}{20}\)
נשים לב שניתן לצמצם את השבר אפילו יותר. נצמצם אותו שוב ב-\(5\) ונקבל:
\(\frac{45}{20}=\frac{9}{5}\)
נהפוך את התוצאה שקיבלנו לשבר מעורב ונקבל:
\(\frac{9}{4}=2\frac{1}{4}\)
התוצאה הסופית היא \(2\frac{1}{4}\).

איך עוברים משברים לאחוזים?

השלב הראשון: 

נרחיב או נצמצם את השבר כך שבמכנה שלו יופיע המספר \(100\).
נדאג לבצע את פעולת ההרחבה / הצמצום גם על המונה וגם על המכנה.
לדוגמה- 
אם נתון לנו השבר \(3 \over 25\) נרחיב אותו ב-\(4\) ונקבל - \(12 \over 100\)

השלב השני:

לאחר שהגענו לשבר עם מכנה \(100\), נרשום את מה שקיבלנו במונה באחוזים וזו תהיה התשובה הסופית!
לדוגמה – 
לאחר ההרחבה קיבלנו את השבר \(12 \over 100\).
התשובה הסופית תהיה \(12\%\).


שימו לב!!  לא כל שבר ניתן להפוך לאחוזים (ללא מחשבון). לא מכל מכנה נתון ניתן להגיע ל-\(100\) על ידי הרחבה או צמצום.


תרגילים:

הפכו את השבר \(4 \over 5\) לאחוזים

פתרון:
לפי השלב הראשון נרצה להגיע למכנה \(100\). כדי לעשות זאת נרחיב את השבר במספר \(20\).
נקבל \(\frac{80}{100}=\frac{4}{5}\)
לפי השלב השני התשובה הסופית היא \(80\%\).

הפכו את השבר \(10 \over 11\) לאחוזים

פתרון:
לא נוכל להגיע מהמכנה \(11\) למכנה \(100\) ללא מחשבון.

הפכו את השבר \(60 \over 50\) לאחוזים

פתרון:
נרחיב ב-\(2\)
נקבל
\(\frac{120}{100}=\frac{60}{50}\)
התשובה היא \(120\%\).

 

 

יש להעביר \(67\%\) לשבר פשוט.

פתרון:
נבצע פעולת חילוק פשוטה ונקבל: \(67\%=\frac{67}{100}\).

 

 

יש להעביר לאחוזים את השבר \(7 \over 20\).

פתרון:
נבצע הרחבה ל-\(100\) עבור המכנה ונקבל: \(\frac{7}{20}=\frac{35}{100}=35\%\)

 

נעביר לאחוזים את השברים \(\frac {1}{2}, \frac {3}{4}, \frac {5}{20}, \frac {1}{25}, \).

פתרון:
בכל אחד מהמקרים נכפול ב-\(100\) ונקבל: 

\(\frac {1}{2}*100=50\%\)

\(\frac {3}{4}*100=75\%\)

\(\frac {5}{20}*100=20\%\)

\(\frac {1}{25}*100=4\%\)

 

נעביר מאחוזים לשברים פשוטים את \(2\%, 10\%, 35\%, 70\%,63\%\)

פתרון:
בכל אחד מהמקרים נחלק ב- \(100\) ונקבל:

\(2 \% = \frac{2}{100}= \frac{1}{50}\)

\(10 \% = \frac{10}{100}= \frac{1}{10}\)

\(35 \% = \frac{35}{100}= \frac{7}{20}\)

\(70 \% = \frac{70}{100}= \frac{7}{10}\)

\(63 \% = \frac{63}{100}\)

 

למעבר לתרגולים בנושא