מי ברא את אלוהים?
אומרים שאינשטיין היה האדם הכי חכם בעולם אז בואו ונשאל אותו את אחת השאלות הקשות בעולם...
מה היה בעולם לפני אלוהים? מי ברא אותו? האם בכלל היה משהו לפניו?
אקדים לציין כי אין בכוונת מאמר זה לשכנע אף אדם לשנות את אורח חייו וכל אדם "באשר הוא שם" הוא אדם חשוב הראוי לכל הכבוד ללא קשר לאורח חייו הדתי.
על שאלה זו נענה בכמה רבדים כיוון שבטוחני שיכול ולכל אדם תתאים תשובה שונה שירגיש הוא כי מתחבר אליה יותר.
חשוב ביותר לציין כי מאמר זה נוגע בקצה קצהו של המזלג ומקוצר היריעה כתבנו אותו בקיצור נמרץ. לכן לכל שאלות או הרחבה בנושא יש לפנות למחבר.
ברובד השכלי – הבורא אינו כפוף לנברא
האם הגיוני שאדם שיצר דבר מסוים יהיה כפוף לדבר שיצר?!
נסביר, נניח שאדם יצר מסכה מסוימת שמתלבשת על אפו של אדם ועוזרת לו לנשום אוויר נקי יותר. האם ניתן להגיד שאותו יצרן לא יכול לחיות בלי מסיכה זו? ואם כן, אז נשאלת השאלה כיצד חי אותו יצרן לפני שיצר את אותה המסכה? כלל בסיסי והגיוני הוא שהיצרן לא תלוי ביצירתו כיוון שאם וכך הדבר כיצד הוא הצליח לחיות עד שיצר את יצירתו?!
יוצא מדברינו שהבורא לא כפוף לדבר שברא, אחרת איך בראו אם לא היה יכול להיות לפני שיצר אותו?!
כידוע (למאמינים שבינינו )שהקב"ה ברא את העולם הזה ואחד מהדברים שברא הקב"ה הם כללי הטבע, ביניהם ניתן למצוא את הזמן, המקום (האפשרות להיות רק במקום אחד בו זמנית) ואף את חוק הטבע 'שלכול נברא חייב להיות בורא שבראו', (הכוונה שלכול נברא בעולם אף לבעלי חיים יש מישהו שיצר אותו, אבא אימא או אפילו נגר ובנאי כאשר מדובר בדברים דוממים).
יוצא מדברינו שהקב"ה שיצר חוק טבע זה 'שלכול נברא יש בורא', לא כפוף לחוק טבע זה, כיוון שהוא זה שיצר אותו. במילים אחרות הקב"ה אינו צריך מי שיברא אותו!
אני יודע – שאיני יודע
עוד אל לנו לשכוח שכול הידיעה המוטבעת בראשנו שלכול נברא יש בורא היא ידיעה שנולדנו לתוכה ולכן אין אנו יכולים להבין כיצד אפשר בלעדיה, (לדוג' דור המדבר לא הבין כיצד שותלים גרגיר חיטה וצומחת מזה שיבולת גדולה שממנה עושים קמח וממנו לחם כיוון שהיו רגילים שלחם יורד מן השמים, מאידך דור הכניסה לארץ לא הבין כיצד יכול לרדת לחם מן השמים. הכול תלוי ב"נתונים" שהורגלנו אליהם) אך אין זה אומר שגם הבורא שהטביע ידיעה זאת בראשנו 'שלכול נברא יש בורא' כפוף לה.
צריכים אנו להבין שישנם דברים שאינם מובנים לנו, אך אין זה אומר שאינם קיימים ונכונים אלא שנתונים מסוימים חסרים במוחנו ונשגבים מבינתנו . כיום גם המדע מודה שישנם דברים בעולם שלא ניתנים להבנה שכלית, אך הם קיימים ולא ניתנים להכחשה. לדוג' בשאלה מהו אור? טוען המדע שבו זמנית הוא גם חומר וגם אנרגיה, דבר המעלה תמיהה לכול בר דעת שהרי חומר ואנרגיה שני הפכים הם! (האריך בנושא זה על חומר ואנרגיה ב"תיאוריית הקומפלמנטריות" של נילס בוהר- מגדולי הפיסיקאים בדורו של איינשטיין, שהתמודד עם הקושי בתורת היחסות במשוואה בין חומר לאנרגיה, שהם מהויות בעלות תכונות מנוגדות אך בכול זאת נמצאות ביחד בו זמנית. ראה עוד בנושא "המדע מודה שלא יודע" את תשובתו של פרופ' אפרים קציר נשיא מדינת ישראל ועיין עוד על "מכניקת הקוונטים" שהסעירה את עולם המדע בכך שגרמה לו להודות כי רבים הדברים הלא מובנים בעולמנו יותר מהדברים המובנים)
הרובד המדעי – תורת היחסות
איינשטיין בתורת היחסות הוכיח כי הזמן הוא יחסי.
אביא הסבר קצר מאוד על תורת היחסות: איינשטיין גילה כי הזמן הוא יחסי וכי הזמן נע באופן איטי יותר ככול שהעצם הנמדד נע במהירות קרובה יותר למהירות האור. לדוג' "בפרדוקס התאומים" הסביר איינשטיין שאם ניקח שני תאומים בגיל שנה, את הראשון נשלח אותו לחלל ונטיס אותו במהירות הקרובה למהירות האור, (קצת פחות מ-300,000 קילומטר בשנייה!!!), ואילו את התאום השני נשאיר בכדור הארץ.
לאחר עשרות שנים נחזיר את התאום לכדור הארץ ונגלה להפתעתנו כי התאום שבכדור הארץ זקן יותר מאחיו בחללית. הסיבה לכך היא שהזמן הוא יחסי למהירות האור, ונע לאט יותר ככול שהעצם הנמדד קרוב יותר למהירות זאת. עוד הוסיף איינשטיין שאם ייווצר מצב תיאורטי שעצם מסוים ינוע במהירות האור ממש, יתבטל לגמרי המושג זמן והזמן יעצור מלכת! מכאן הוכיח איינשטיין כי זמן תלוי רק בחומר, ולא בדבר שאינו חומרי. (ראוי לציין כי תורת היחסות אינה תיאוריה אלא מדע מדויק שנבדק אינספור פעמים ונמצא בשימוש בחישובים יומיומיים בעולם המדע!)
לענייננו, הרי ידוע כי הקב"ה אינו חומרי אלא רוחני, לכן לא שייך בו המושג זמן כלל. בפרט כאשר הקב"ה הוא זה שברא את האור, ואם הנברא (האור) אינו מוגבל בזמן הבורא (הקב"ה) יהיה מוגבל?!.
וכעת לשאלתך, כאשר אנו שואלים מי ברא את אלוקים למעשה במילים אחרות השאלה היא מי היה לפניו או מי יצר אותו. ולפי דברינו התשובה היא, שהקב"ה שהנו רוחני לא שייך בו מושג זמן כלל, ממילא לא צריך שיהיה מישהו לפניו שיברא אותו. רק אנו הכפופים לזמן חייבים שיהיה מישהו לפנינו שיצור אותנו.