דלג על הניווט

מורה נבוכים למורה הפרטי

סטודנטיות לומדות בפארקהתחלתם להעביר שיעורים פרטיים? אתם שולטים בחומר אבל עדיין אין לכם נסיון בתחום?
אתם מורים פרטיים זה מכבר אבל עדיין שולפים מהמותן? רוצים לשדרג את השיעור הפרטי שאתם מעבירים?

הגעתם למקום הנכון!

במאמר זה נסקור כלים בסיסיים להכנה ולהעברת שיעורים פרטיים.
מה שואלים בשיחת הטלפון הראשונה, איך מתכוננים לשיעור הראשון, איך בונים תוכנית לימודים, איך נכון לחלק את הזמן בשיעור הפרטי. על שאלות אלו ועוד נענה ממש עוד מעט.

כאן תקבלו את הכלים להעביר שיעורים פרטיים איכותיים שיביאו לשיפור מהיר בציוניו של התלמיד ובה בעת לפרסומכם כמורים פרטיים איכותיים ומבוקשים בשוק.

רגע לפני שנתחיל, חשוב לציין, שכל תלמיד הוא מקרה פרטי ואין גישה אחת מתאימה לכל התלמידים. למרות זאת, נעבור על עיקרי הכלים הבסיסיים הנדרשים למורה פרטי ובהתבסס על עקרונות אלו מומלץ לבצע עידונים בגישה עבור כל תלמיד בנפרד.

השיחה הראשונה

תלמידים או הוריהם פונים למורה פרטי בעיקר כשמסתמנת ירידה ברמת הציונים או אחרי מבחן לא מוצלח. בחלק מהמקרים הורים ותלמידים חושבים ששיעור פרטי אחרי חוסר הצלחה במבחן יפתור את הבעיה (סינדרום "זבנג וגמרנו").
על מנת להגיע לשיפור משמעותי ויציב בציוניו של התלמיד נדרשת עבודה אינטנסיבית ולאורך זמן בליווי המורה הפרטי.

ברוב המקרים ישאלו אתכם מה הנסיון שלכם בתחום ומה למדתם. כאן חשוב להציג רקע מפורט אודותיכם כולל משך הזמן שאתם עובדים כמורים פרטיים, עיסוק נוכחי, תארים וכדומה.

בשיחה הראשונה חשוב לברר מספר פרטים (לאו דווקא לפי הסדר):

  • גיל התלמיד - שיטת ההוראה משתנה מאוד בין הגילאים.
  • חומר הלימוד - מהו החומר הספציפי בו התלמיד מתקשה, איזה חלקים הוא יודע.
  • לוח מבחנים - האם יש מבחן בזמן הקרוב, מה כולל המבחן.
  • אופי המפגשים - האם חד פעמי לפני מבחן, האם כחלק מסדרת מפגשים לאורך תקופה.
  • מורים פרטיים קודמים - לנסות להבין את הסיבות שלא הצליחו כדי לנסות להימנע מהן.

חשוב לרשום בצורה מסודרת את כל הפרטים, זה ישמש אותנו בהמשך.

לפני השיעור הפרטי הראשון

אם לא לימדתם את החומר לאחרונה, חשוב לבצע חזרה קצרה על החומר ולפתור תרגיל או שניים מכל נושא כדי "להסיר חלודה".

כעת נתחיל לתכנן את השיעור ותוכנית העבודה להמשך.

נבחר להתחיל בנושאים בהם התלמיד מתקשה. לנושאים אלו נכין הסבר תאורטי נרחב ומספר תרגילי הבנה טובים. במקרה שהנושא הינו חלק מנושא נרחב יותר, נכין סיכום של החלקים הקודמים ונקשר אותם לנושא זה. במקרים רבים קורה שהתלמיד לא מבין נושא מסויים עקב גרירת בעיות מנושאים קודמים.
בשיעור הראשון מומלץ לא להעמיס בנושאים ולהשאיר זמן לשאלות ובניית תקשורת טובה עם התלמיד.

זכרו! אחת המטרות של השיעור הראשון היא היכרות עם התלמיד ובחינת דרכי תקשורת עימו.

נדגיש שוב, נדרשת שליטה מלאה בחומר הלימוד בעיקר בשיעור הראשון בו אתם יוצרים רושם ראשוני ובטחון של התלמיד בכם ובשיטת ההוראה שלכם. כידוע, אין הזדמנות נוספת ליצירת רושם ראשוני ולכן חשוב לשלוט בחומר בצורה מלאה ולהגיע מוכנים.
את תוכנית העבודה ארוכת הטווח נבנה לאחר השיעור הראשון, כשתתברר רמת הידע של התלמיד וכמות השיעורים בהם הוא מעוניין.

מהלך השיעור הפרטי

כאמור, לשיעור הראשון חשיבות רבה והוא שונה במעט משאר השיעורים.
מומלץ לפתוח בהצגה של עצמכם ובתיאום ציפיות, לדוגמא, הכנת שיעורי בית, פניה טלפונית בבעיות וכדומה.

כמו כן, במסגרת הפתיח חשוב להדגיש לתלמיד שמומלץ לשאול כל שאלה ולו הבסיסית ביותר. "לא הביישן למד" - ישנה תופעה נפוצה של תלמידים שמתביישים לשאול שאלות בכיתה וכתוצאה מכך גוררים "שטחים אפורים" וכאן היתרון הגדול והמשמעותי של שיעור פרטי, שאפשר, או ליתר דיוק מומלץ, לשאול הכל.
תוך כדי השיעור נשים דגש על הכרת התלמיד. כדאי לשאול הרבה שאלות וידוא הבנה כדי לקבל תמונה על מצבו בחומר ועל מהירות הקליטה שלו.

כעת נתאר את העקרונות המנחים לכלל השיעורים, נתחיל במבנה השיעור.

בתחילת השיעור, נברר האם יש לתלמיד שאלות משיעורים או מתרגילים קודמים ונבדוק מדגמית את שיעורי הבית. לאחר מכן, נציג את הנושאים בהם נעסוק בשיעור וההקשרים לנושאים קודמים.
בלימוד כל נושא, נתחיל בהסבר תאורטי ונמשיך למספר דוגמאות עם פתרון מודרך.

טעות נפוצה של מורים פרטיים היא לדלג לשלב פתרון תרגילים לפני הסבר כללי על הנושא. באופן זה מבזבזים הרבה זמן ואנרגיות על הסברים תוך כדי השיעור במקום ליצור בסיס טוב של הבנה קודם לכן.

פתרון שאלות הקשורות לנושא - כדאי לפתור מספר שאלות עם הערות תוך כדי הפתרון על השלבים ווידוא הבנה של התלמיד. ניתן גם כחלק מההסבר לשאול אותו על תתי סעיפים בתשובה. לאחר מכן, מומלץ לבקש מהתלמיד לפתור בעצמו מספר שאלות תוך כדי ליווי והשלמה שלכם. תלמידים רבים טובים מאוד בהבנה של פתרון המורה, אך כשהם צריכים לפתור בעצמם התוצאות פחות טובות.

שיעורי בית - בסיום כל נושא. מומלץ לתת הרבה ולבדוק מדגמית בשיעור הבא. רוב הלימוד נעשה ע"י תרגול עצמי של התלמיד ולכן חשוב לתת לו להתמודד לבד עם הנושאים שנלמדו.

סיכום השיעור - מעבר כללי על הנושאים שהועברו בשיעור. מומלץ מאוד להשאיר לתלמיד רשימה של הטעויות הנפוצות שהתגלו בשיעור ודרכי ההתמודדות איתן.

הצגת השיעור הבא - אם ניתן, נציג את השיעור הבא ואת קישורו לשיעור הנוכחי.

נעבור כעת לדגשים כלליים בנושאים שונים:

נקודות התערבות - מתי עוצרים את התלמיד? האם בכל פעם כשהוא טועה?

התשובה משתנה ותלויה בתלמיד, אך אם הטעות "מלמדת", אפשר לתת לתלמיד להמשיך עם הטעות ולגלות זאת בעצמו או ע"י שאלות מנחות שלכם. כידוע, מטעויות לומדים ובאופן זה הנושא "נצרב" בזכרונו של התלמיד ונמנעת חזרה על טעויות.
אם תתקנו את התלמיד בכל פעם שהוא טועה, עלולה להיווצר תלות לא בריאה במורה. ניתן לראות זאת אצל תלמידים שבכל שלב עוצרים ושואלים האם הפתרון שלהם נכון.

הבחינה ככלי - ניתוח בחינה לא מוצלחת של התלמיד יכולה להקפיץ את התלמיד שלושה צעדים קדימה לקראת הצלחה בבחינה הבאה.

  • צעד ראשון - יצירת תחושת מסוגלות. כאשר נפתור את המבחן עם התלמיד, נראה לו שהוא מסוגל לעשות זאת בעצמו ובכך נשפר את הביטחון שלו.
  • צעד שני - ביטול "אפקט הפחד". נראה שהשד לא כל כך נורא ובכך נקטין את הרתיעה מבחינות.
  • צעד שלישי - מיקוד לטעויות אופייניות. נראה לתלמיד היכן הוא טועה. יתכן שנמצא קשר בין הטעויות ובכל מקרה נמקד את תרגולי ההמשך לטעויות שהתגלו בבחינה.

כולנו בני אדם - גם לטובים שבינינו קורה שהתלמיד מציג לנו שאלה שלא הצלחנו לפתור תוך כדי השיעור. זו נקודה מאוד בעייתית למורה הפרטי. הפתרון המומלץ הוא לא לבזבז זמן ולהגיד לתלמיד שנחזור אליו עם תשובה בהמשך.
כמובן שזהו לא מצב אידיאלי, אך יחד עם זאת, כולנו בני אדם ואירועים כאלו יכולים לקרות גם לטובים ביותר. חשוב להבין שכל עוד מקרה הינו אירוע נדיר, שום דבר קריטי לא קרה. עברו לשאלה הבאה וחזרו עם פתרון אחרי השיעור (לא לשכוח לחזור). התלמיד כבר בוטח בכם ושאלה אחת שלא הצלחתם לא תשנה את הרושם הטוב שהשארתם.

אחרי השיעור

חשוב להבין שגם לאחר שהשיעור הסתיים, עבודתינו כמורים פרטיים לא נגמרה.
מומלץ לנהל רישום של תלמידים ותוכניות העבודה עבורם - נושאים שהועברו, נושאים למעבר חוזר, דגשים והתרשמויות.
כדאי לבדוק התקדמות בחומר בשיחת טלפון בין השיעורים ולא לחכות לשיעור - בהרבה מקרים התלמידים מתביישים לפנות אלינו בשאלות וכך מתבזבז זמן יקר מכיוון שנצטרך להסביר שוב בשיעור.
כאשר התלמידים בגיל יסודי ולפעמים גם בחטיבת ביניים, כדאי לשאול גם את ההורים על התקדמותם כדי שיפקחו עליהם עין בזמן שאתם לא איתם.

זכרו! ההתקדמות העיקרית מושגת ע"י תרגול עצמי ולכן לשלב זה חשיבות מדרגה ראשונה.

אם לתלמיד שלכם יש מבחן מומלץ להתקשר אליו ערב לפני ולאחל לו בהצלחה וכן לשאול איך היה המבחן לאחר סיומו.

סיכום

אז סיימנו להפעם...

עברנו על נושאים כלליים וכלים בסיסיים להכנת והעברת שיעור פרטי. מנקודה זו אתם ממשיכים...
להיות יצירתיים, להעביר את השיעור בצורה מעניינת, לבנות תוכנית לימודים מותאמת אישית, להכין שאלות לכל נושא ולפתח תקשורת טובה עם התלמיד הם רק חלק מהאתגרים איתם תצטרכו להתמודד.

כמובן שבדיקה עצמית חוזרת ושיפור מתמיד יעזרו לכם להיות מורים טובים יותר וישפרו מאוד את הישגי תלמידיכם.

שיהיה לכולנו לימוד נעים!

 

מאמרים נוספים

טיפ למורה הפרטי - העברת שיעור פרטי בתכנות.

העברת שיעור פרטי לקבוצת תלמידים.