לקראת הבגרות בהיסטוריה מולטוב – ריבנטרופפפפפפפפפ, מי נשאר עוד ער?

לקראת הבגרות בהיסטוריה מולטוב – ריבנטרופפפפפפפפפ, מי נשאר עוד ער?

 

אחוז הנכשלים בבגרות בהיסטוריה הוא כ-% 4.5. נשמע מעט? לא ממש, המספר הוא כ-3000 תלמידים הנכשלים בכל שנה במבחן המאיים. הציון הממוצע בהיסטוריה הוא 75.5. [1] בשנים האחרונות משרד החינוך מנסה לערוך רפורמה ועתה יש אפשרות להיבחן בחלק מבתי הספר במבחן עם ספר פתוח [2]. חושבים שזה קל יותר? לא בטוח. עוד עולה מנתוני משרד החינוך כי רק 1,600 תלמידים למדו היסטוריה ברמה של 5 יחידות. בשנים האחרונות ירד מספר הנבחנים בהיסטוריה ברמה של 5 יחידות ב–31%. למה זה קורה? היסטוריה היא החיים, היסטוריה יכולה להיות מרתקת, מסקרנת וסוחפת.

נראה שתלמידי ישראל אינם מתעניינים בחומר הנלמד, אולי זה גיל ההתבגרות וחוסר הבשלות המאפיינים את בני הנוער ויתכן שרק בגיל מאוחר יותר היסטוריה מתחילה להיות מעניינת. ראו כמה קבוצות בפייסבוק העוסקות בהיסטוריה, להם עשרות אלפי עוקבים (קבוצת חובבי היסטוריה- 187 אלף עוקבים, היסטוריה נסתרת – 134 אלף, קבוצת חובבי היסטוריה – 286 אלף ועוד ועוד).

מה בכל זאת עושים כדי לסקרן את התלמידים? מה עושים כדי ללמוד בצורה יעילה למבחן הבגרות?

כתלמידים: לא לשנן חומר שלא מבינים, הבינו את הרקע. למשל: כדי להבין מדוע גרמניה הפכה להיות דיקטטורה של איש אחד- היטלר, צריך להבין את הרקע להתרחשות שקרתה מעט לפני. אז מה עושים? אין לנו יותר מידי זמן ללמוד על ההיסטוריה של גרמניה. מוצאים למשל סרטון קצר על הסכם ורסאי [3] או על "חרפת ורסאי" המסביר את הרקע לשינוי ולאווירה ששררה בגרמניה ובעולם בעקבות מלחמת העולם הראשונה, אשר הובילו בסופו של דבר לשינוי המשטר בגרמניה, לקבלה של היטלר בגרמניה.

עוד דוגמה: אתם צריכים ללמוד מהם העקרונות של תורת הגזע? קראו קצת על הרקע לתורת הגזע, שוטטו באינטרנט וראו תמונות. כתבו בגוגל עקרון הפיהרר[4] ותראו תמונות או סרטון הסבר קצר, חפשו בגוגל "אנטישמיות" ומצאו תמונות. רק כך אפשר ללמוד. השקעה קטנה של זמן תחסוך לכם המון זמן בהמשך. במיוחד לאור השינויים שחלו במבחני הבגרות החדשים. במבחנים אלה עליכם למצוא מקור מהספר – טקסט, תמונה הקשורים לעיקרון או לכל נושא אחר במבחן. הכנה זאת תלמד אתכם לעשות זאת בקלות.

מורים: פרגנו לתלמידים שלכם באמונה בהם, האמינו שהם מסוגלים לקלוט חומר שלכאורה לא קשור. ספרו להם קצת רקע, ציירו להם על דף טיוטה מי נגד מי. לא חייבים להיות ציירים טובים אבל תאמינו לי מניסיון, הם ייקחו את ה"ציור" הביתה. בציור כזה אפשר למשל לכלול מה קרה בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה בגרמניה, מה קדם לכך (מלחמת העולם הראשונה, הסכם ורסאי) ספרו על מצב הרוח של הגרמנים, על האמונות שרווחו - על "תקיעת סכין בגב האומה". אחר כך חלקו את הדף לשלושה: בחלק הראשון כתבו בנקודות-מה קרה בתוך גרמניה, כלומר אילו פעולות עשה היטלר בתוך גרמניה כדי לייצב את שלטונו, למשל שריפת הרייכסטאג [5], "ליל הסכינים הארוכות" ועוד. בחלק השני - כתבו מה היטלר עשה כנגד העולם, ירד במיקוד? לא נורא, כתבו רק את הכותרת. ככה עושים לתלמידים סדר בראש. אפשר לספר בעל פה שהיטלר סיפח את צ'כוסלובקיה, שסיפח את אוסטריה.... בחלק השלישי כתבו בכותרת - הפעולות נגד היהודים- כתבו בנקודות את הפעולות, חלקו אותן לתקופות.

רקע וסדר עושים סדר בראש של התלמידים, מונע מהם להתבלבל ולאבד את הריכוז, מונע מהם להגיע למצב של בלאק אאוט. סדר נותן להם תחושה של שליטה. מלבד סיפורים ואנקדוטות שאיך אמרנו, לא קשורים באופן ישיר לנושא הנלמד, אבל קשורים ועוד איך קשורים, אפילו הכרחיים. כדאי גם לעשות הפוגות במהלך הלמידה, להראות תמונה או סרטון של כמה שניות עד דקות בודדות.

אז שלא תירדמו, גם הסכם רבינטרופ מולוטוב יכול להיות מעניין.

המון המון הצלחה במבחני הבגרות בהיסטוריה!

 

 

 

 

 

 

 

 

[1] דטל, ליאור. ממוצע הציונים של תלמידי ישראל במקצועות החובה בבגרות: 78 נקודות, The Marker  חינוך,  https://www.themarker.com/news/education/2016-03-10/ty-article/0000017f-eda4-d3be-ad7f-ffafcf5f0000

נדלה במאי 2023

[2] דבול, נועם. היסטוריה בהיסטוריה: בגרות עם חומר פתוח, ישראל היום, חינוך. https://www.israelhayom.co.il/article/561109

נדלה במאי 2023

[3] הסכם ורסאי https://eureka.org.il/item/50607/%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%99%D7%94-%D7%97%D7%95%D7%96%D7%94-%D7%95%D7%A8%D7%A1%D7%90%D7%99

[4] עקרון הפיהרר https://www.youtube.com/supported_browsers?next_url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DQcHS3CXBIc8

[5] שריפת הרייכסטאג https://www.google.com/search?q=%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%A4%D7%AA+%D7%94%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%9B%D7%A1%D7%98%D7%90%D7%92&tbm=isch&ved=2ahUKEwjg3o_zg4n_AhXhrycCHbBABGIQ2-cCegQIABAA&oq=%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%A4%D7%AA+%D7%94%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%9B%D7%A1%D7%98%D7%90%D7%92&gs_lcp=CgNpbWcQAzIFCAAQgAQyBwgAEBgQgAQyBwgAEBgQgAQyBwgAEBgQgAQ6BAgjECc6CAgAELEDEIMBOggIABCABBCxAzoGCAAQBRAeOgYIABAIEB5QhAxYnilg1CpoAHAAeACAAW-IAZgNkgEEMS4xNZgBAKABAaoBC2d3cy13aXotaW1nwAEB&sclient=img&ei=8m1rZOCdCOHfnsEPsIGRkAY&bih=577&biw=1229