למה כדאי ללמוד הנהלת חשבונות

מה משמעות עבודתו של מנהל החשבונות ומה חשיבות התפקיד?  מנהל חשבונות מיקצועי יכול לחסוך שעות רבות של עבודה ומאמץ לעומת כזה שלא מיקצועי מספיק. האחריות גדולה מאוד ולכן גם חשיבותו. מנהל חשבונות מיקצועי יכול בלחיצת כפתור להגיש דוחות שמנהלי החברה ומשרדי רו"ח יוכלו להיעזר בו 

~הנהלת חשבונות היא אחת מן הפונקציות החשובות ביותר להתנהלות הפיננסית של כל עסק וארגון בישראל.

מה היא הנהלת חשבונות

מדובר בשירות מקצועי המיועד לחברות בע"מ, עסקים קטנים, עצמאיים, עוסקים פטורים ומורשים ואפילו שכירים. הנהלת חשבונות היא למעשה אמצעי הבקרה הפיננסי של כל עסק בישראל, המאפשר לבצע פיקוח שוטף על כלל הפעולות הכספיות המתבצעות בעסק.

מלאכת הנהלת החשבונות, כוללת בין היתר את רישום האירועים הפיננסיים המתבצעים בעסק ומרכיבים את סך המחזור העסקי של הארגון במשך תקופת המס. מנהל חשבונות הוא איש מקצוע האמון על רישום כלל הפעולות החשבונאיות בעסק. עיסוק במקצוע זה, מחייב לימודי הנהלת חשבונות יסודיים ומעבר של כלל בחינות ההכשרה בהצלחה וקבלת תעודת מנהל חשבונות מטעם משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.

מה תפקידו של מנהל חשבונות

תפקידו של מנהל או מנהלת חשבונות חולש על השירותים הבאים: תשלום לספקים, רישום והנפקת חשבוניות, גביית חובות, התאמות הבנקים, הכנת משכורות, רישומי מלאי, הפקת דוחות תקופתיים, ועוד. מלאכת הנהלת החשבונות נעשית בהתאם לשיטות הרישום המקובלות על פי חוק ועל פי תכתיבי רשויות המס בישראל, כאשר ישנם שלוש דרגות מקצועיות של ניהול חשבונות, לרבות: סיווג 1 2 – הדרגה המקצועית הבסיסית ביותר לניהול חשבונות. סיווג 3 – דרגה מקצועית בינונית המאפשרת לנהל עסק עצמאי קטן. סיווג חשבונאי בכיר – זוהי הדרגה המקצועית הגבוהה ביותר, המאפשרת לעסוק בניהול חשבונות בעסקים מורכבים.

חשוב לציין, כי מנהל החשבונות בא במגע עם מידע רגיש ביותר, וכן יש לו גישה לכספי החברה, כיוון שכך חשוב כי מנהל החשבונות הנבחר יהיה אמין, מקצועי, יסודי ודיסקרטי. כל עסק, ארגון או עוסק עצמאי זקוקים לשירותי ניהול חשבונות, כבר משלבי הקמת העסק ועד סגירתו.

ניתן לחלק את קהל היעד העיקרי של מנהלי חשבונות לשלושה: חברות בע"מ, עצמאיים, עוסקים פטורים, עוסקים מורשים, שכירים, שותפויות ועמותות. כאמור, מלאכת הנהלת החשבונות מורכבת משתי שיטות רישום עיקריות והן: ניהול חשבונות חד צידי – הוא שיטת רישום של הנהלת חשבונות, המיועדת בעיקר לעסקים קטנים שמרבית הפעילות הכלכלית שלהם נעשית במזומן. שיטת ניהול חשבונות זו, דוגלת ברישום חד פעמי של יציאה או כניסה של מזומנים לעסק. ניהול חשבונות כפולה– המכונה בעגה המקצועית גם רישום דו-צידי, הינו שיטת רישום כפולה בה כל פעולה כלכלית נרשמת בצורה כפולה: פעם אחת עבור מקור ופעם שנייה עבור חובה.