דלג על הניווט

כיצד מאבחנים חרדת בחינות?

תחושת החרדה לפני הבחינות ידועה כתופעה טבעית שיכולה להתלוות לכל אדם ובכל גיל. ישנה נטייה בקרב לא מעט סטודנטים ותלמידים, לתפוס את החרדה באופן שלילי אך בחלק מן המקרים, זו תפיסה מוטעית.

במידה והחרדה אינה תוקפת את התלמיד במינון גבוה, קיים סיכוי גבוה שיצלח את הבחינה. במצבים כאלו, החרדה מדרבנת את הסטודנט או התלמיד, להשקיע יותר לקראת בחינה ולייעל את הלימוד לרמה גבוה. המאמר יציג את הצד השלילי יותר של התופעה.

ישנם מצבים שבהם החרדה עלולה להביא את התלמיד למצב של שיתוק מבחינה פיזולוגית שיגרום בסופו של דבר לפגיעה בהשגים הלימודיים ולהוביל לייאוש והרמת ידיים.

ברוב המקרים, החרדה עלולה להיות מעגלית ולתקוף את התלמיד לפני כל בחינה.

כיצד יהיה ניתן לאבחן חרדה אצל התלמיד?

ניתן לאבחן את החרדה באמצעות התסמינים הבאים:

התנהגות - התלמיד לא מגלה עניין בפעולות שגרתיות הקשורות ללימודים כמו: סירוב הפגנתי ללכת לבית הספר או סירוב לגשת לבחינה.

פיזיולוגיה - התלמיד מפתח תופעות גופניות המאפיינות מצבי לחץ: מיגרנות וסחרחורות, לחצים באזור הבטן, דפיקות לב מואצות וזיעה שמכסה את כל חלקי הגוף.

מאפיינים רגשיים - התלמיד יפגין התקפי לחץ, חרדה, מועקה וחוסר ריכוז שמתגברים בכל פעם שנושאי לימודים ובחינה עולים על הפרק.

קוגנטיבי - ישנן תופעות קוגנטיביות רבות, השכיחות אצל תלמידים הלוקים בחרדה לפני הבחינה. התופעה המוכרת ביותר היא הפגנת שליטה בחומר ודיווח על בלק אווט ביום הבחינה.

כיצד מטפלים בבעיית החרדה?

לאחר שהבנו שהתלמיד אכן חווה חרדה לפני בחינה, הגיע הזמן להתחיל לפנות זמן ולהיכנס לתהליך שיאפשר טיפול בחרדה יעיל ואפקטיבי כמה שניתן. כאן נשאלת השאלה המתבקשת, באיזה אופן יהיה ניתן לטפל בחרדה. 

כלל ראשון - כאשר מזהים את התסמינים יש לפנות זמן לטיפול מידי כמה שניתן בחרדה. 

הטיפול עצמו יתמקד בשלושה מישורים עיקריים הקשורים לבניית אסטרטגיה לימודית חדשה שתכלול בין היתר ניהול זמנים וארגון משימות:

ניהול לוח זמנים - לגרום לתלמיד להסתכל על לוח זמנים כמשימה מאתגרת שבמידה ויתמיד בה, החרדה תיעלם. ניהול נכון של לוח זמנים תסייע לתלמיד לארגן את הזמן בהתאם לצרכיו וכישוריו הלימודיים.

אסטרטגיית למידה - במידה והתלמיד אינו מבין את החומר הנלמד בגלל בעיות הנובעות כתוצאה מחוסר ארגון זמנים, יש להנחות אותו כיצד ניתן לשפר את כישורי הלמידה. ניתן לייצר עבורו רשימת טיפים ללמידה נכונה ולהנחות אותו כיצד יהיה הכי נכון לתעדף את המשימות בצורה היעילה ביותר. לדוגמה: למפות החומר הנלמד ולקבל החלטה כיצד יהיה הכי נכון לתעדף את המשימות בהתאם לשליטת התלמיד בחומר הנלמד. 

הצגת כלים שימושיים - להציג לתלמיד כלים שיכולים להקל עליו בתהליך הלמידה, כמו הכנת טבלאות המרכזות את הנושאים שאליהם הוא צריך ללמוד.

שליטה פיזיולוגית - להנחות את התלמיד כיצד להתמודד במצבי לחץ באמצעות שליטה על פעולות גופניות שגרתיות: כיצד להרפות את השרירים, הסדרת נשימה וכו'.

שליטה קוגנטיבית - להנחות את התלמיד לעשות שינוי תפיסתי הקשר ללמידה עצמית לקראת בחינה (להנחות את הילד להחליף תפיסות שליליות מוטעות לתפיסות חיוביות)