כדי לפתור חיסור במאונך נפעל לפי הכללים:
כלל ראשון – כתיבה בסדר הנכון!
ספרת אחדות מתחת לספרת אחדות, ספרת עשרות מתחת לספר עשרות וכן הלאה.
כלל שני - כאשר הספרה העליונה קטנה יותר מהספרה התחתונה – נלווה \(1\) מהספרה שלאחר מכן.
כלל שלישי - אם אנחנו צריכים להלוות מהספרה שלאחר מכן, אבל היא \(0\), נלווה מהספרה שאחריה. כמובן, לא נוכל "לדלג" מעל ה\(0\), ולכן הוא יהפוך להיות \(10\), ומיד לאחר מכן \(9\), כי הלוונו ממנו יחידה אחת. העיקרון הזה נשאר דומה לא משנה כמה \(0\) יש במספר.
חיסור במאונך הוא צורת כתיבה של תרגיל חיסור כאשר המספר השני מתחת למספר הראשון באופן מאונך ובסדר נכון – אחדות מתחת לאחדות, עשרות מתחת לעשרות וכן הלאה.
לפעמים תיתקלו בתרגילי חיסור מסובכים יחסית שנראים ככה: \(431-278=\)
ויהיה לנו כדאי מאוד לכתוב אותם בצורה מאונכת כדי להגיע לפתרון נכון בצורה מהירה.
הכלל הראשון – כתיבה בסדר הנכון!
ספרת אחדות מתחת לספרת אחדות, ספרת עשרות מתחת לספר עשרות, ספרת מאות מתחת לספרת מאות וספרת אלפים מתחת לספרת אלפים.
שימו לב! חשוב מאוד שהמספר הראשון בתרגיל יהיה המספר הראשון והעליון.
לדוגמה: \(87-54=\)
נכתוב כך:
נרשום את הסימן – כדי שנדע שמדובר בתרגיל חיסור
ונמתח קו תחתון כדי להפריד בין התרגיל לשורת התוצאות.
נתחיל בחיסור ספרת האחדות ונקבל:
\(7-4=3\)
נמשיך אל חיסור ספרת העשרות ונקבל:
\(8-5=3\)
סיימנו! התוצאה היא \(33\).
כעת נלמד את הכלל הבא תוך כדי דוגמה:
הכלל השני - כאשר הספרה העליונה קטנה יותר מהספרה התחתונה – נלווה \(1\) מהספרה שלאחר מכן.
הנה תרגיל מתקדם יותר!
\(45-29=\)
פתרון:
אנו רואים שאי אפשר לחסר \(5\) פחות \(9\) ולכן אנו צריכים להלוות ספרה מהמספר שאחרי!
כלומר:
\(5\) יהפוך ל-\(15\) כי נשים לו אחד בעצם ו-\(4\) יהפוך ל-\(3\).
נכתוב את זה באופן הבא:
כעת נוכל לפתור:
\(15-9=6\)
\(3-2=1\)
נקבל:
*
התוצאה היא \(16\)!
מה עושים אם צריך לחסר מספר מהספרה \(0\)? כמו למשל בתרגיל
\(40-29=\)
גם כאן נצטרך להלוות \(1\) מהספרה \(4\) ובעצם נקבל תרגיל כזה:
כעת נוכל לפתור:
\(10-9=1 \)
\(3-2=1\)
נקבל:
סיימנו! התוצאה היא \(11\).
כעת נראה מה קורה אם אי אפשר להלוות מהספרה הבאה כי גם היא \(0\):
כמו לדוגמה בתרגיל:
\(500-365=\)
הכלל השלישי - \(0\), נלווה מהספרה שאחריה. כמובן, לא נוכל "לדלג" מעל ה\(0\), ולכן הוא יהפוך להיות \(10\), ומיד לאחר מכן \(9\), כי הלוונו ממנו יחידה אחת. העיקרון הזה נשאר דומה לא משנה כמה \(0\) יש במספר.
אם אנחנו צריכים להלוות מהספרה שלאחר מכן, אבל היאנלמד את הכלל תוך כדי דוגמה:
נרצה להלוות \(1\) ל\(0\) הראשון ולכן הוא יהפוך ל\(10\).
ה-\(0\) השני יהיה \(9\) כי אי אפשר באמת להלוות ממנו
והספרה \(5\) תהפוך ל-\(4\) כי הלוונו ממנה אחד.
נקבל:
כעת ניתן לפתור את התרגיל:
\(10-5=5\)
\(9-6=3\)
\(4-3=1\)
נכתוב את הפתרון:
סיימנו! התוצאה היא \(135\)
כעת נעבור לתרגיל מתקדם מאוד!
נפתור יחד את התרגיל –
\(5700-3786=\)
פתרון:
נכתוב אותו בצורה נכונה:
נתחיל לפתור:
\(0\) הראשון יהפוך ל-\(10\) כי נלווה לו \(1\).
\(0\) השני יהפוך ל-\(9\) כי אי אפשר להלוות ממנו וה\(7\) יהפוך ל\(6\) כי הלוונו ממנו \(1\).
נקבל:
היי! נתקלנו בבעיה!
\(6\) קטן מ\(7\) ולכן צריך להלוות לו \(1\) כמובן.
אז \(6\) יהפוך ל\(16\) ו\(5\) יהפוך ל4 כי הוא הלווה \(1\).
נקבל:
סיימנו! התוצאה היא \(1914\).