תרגיל חיסור הוא תרגיל שבו אנחנו מורידים משהו מכמות כלשהי.
כשיופיע הסימן \(- \) נדע שמדובר בתרגיל חיסור שבו אנו צריכים להחסיר משהו מכמות כלשהי.
בואו ונראה דוגמה –
לדנה יש \(7\) כדורים כתומים
ערן לקח לדנה \(3\) כדורים.
כמה כדורים נשארו לדנה?
בואו נסתכל שוב על הכדורים של דנה
אנחנו יודעים שערן לקח לה \(3\) כדורים לכן נשים את שלושת הכדורים שערן לקח ונספור כמה נשארו לדנה.
לדנה נשארו \(4\) כדורים ולכן נקבל ש:
\(7-3=4\)
כעת נעבור לתרגיל מעט קשה יותר:
פתרו את התרגיל \(13-3=\)
ניעזר בכדורים-
יש לנו קבוצה של \(13\) כדורים
ממנה נחסיר \(3\) כדורים ונשים אותם בצד.
נקבל שנשארו לנו:
\(10\) כדורים.
מצוין!
עכשיו נעבור לדרך חיסור בלי צורך לצייר כדורים.
כאשר יש לי מספר כלשהו, למשל \(17\), ורוצים שאחסיר ממנו \(4\)
כמו בתרגיל \(17-4=\)
נדמיין שיש לנו כבר \(17\) ואנחנו רק רוצים להחסיר \(4\)
נספור:
בהתחלה נחסר \(1\) ונקבל \(16\)
נמשיך לחסר עוד \(1\) ונקבל \(15\)
נמשיך לחסר עוד \(1\) ונקבל \(14\)
נמשיך לחסר עוד \(1\) ונקבל \(13\)
התשובה
\(17-4=13\)
נעשה עוד תרגיל –
מה הפתרון של
\(18-5=\)
נדמיין שיש לנו \(18\) ואנחנו רק מחסירים מהם \(5\)
נחסר \(1\) – נקבל \(17\)
בהתחלה נחסר \(1\) ונקבל \(16\)
נמשיך לחסר עוד \(1\) ונקבל \(15\)
נמשיך לחסר עוד \(1\) ונקבל \(14\)
נמשיך לחסר עוד \(1\) ונקבל \(13\)
חיסרנו \(5\) וקיבלנו \(13\)!
לכן:
\(18-5=13\)
כעת נעבור לתרגילים מעט יותר מתקדמים!
תארו לכם שיש לעינת \(65\) קוביות שוקולד
גיל לקח לעינת \(32\) קוביות שוקולד.
איך נוכל לדעת כמה קוביות שוקולד נשארו לעינת מבלי לצייר או להחסיר כל פעם \(1\)?
הכירו את השיטה הזו –
למספרים שלפנינו יש עשרות ויש אחדות.
נראה כמה עשרות יש לעינת – \(60\)
וכמה עשרות גיל לקח לה – \(30\)
נחסר ונקבל \(60-30=30\)
כעת נעבור לאחדות – \(5\) אחדות היו לעינת
ו-\(2\) אחדות גיל לקח לה
נחסר ונקבל \(5-2=3\)
עכשיו נחבר את סך העשרות עם סך האחדות שנשארו לעינת ונקבל:
\(30+3=33\)
זו התוצאה לתרגיל \(65-32=33\)
בואו ונכיר דרך נוספת:
פתרון במאונך!
כאשר נקבל תרגיל חיסור כזה למשל:
\(37-6=\)
נכתוב אותו בצורה יפה במאונך באופן הזה- אחדות מתחת לאחדות ועשרות מתחת לעשרות אם יש.
נחסר אחדות עם אחדות –
\(7-6=1 \)
ועשרות עם עשרות
\(3-0=3\)
קיבלנו שהתוצאה לתרגיל \(37-6\)
היא \(31\).
בואו ונפתור עוד תרגיל:
\(46-24=\)
נכתוב במאונך בצורה בה כל האחדות מתחת לאחדות והעשרות מתחת לעשרות ונקבל:
נחשב כמה זה \(6-4\)
נקבל \(2\)
וכמה הם \(4-2 \)
נקבל \(2\)