חיסור

באיזו שיטה היית רוצה ללמוד?
תרגול הסבר וידאו
🏆תרגולים מומלצים עבורך

חיסור

תרגיל חיסור הוא תרגיל שבו אנחנו מורידים משהו מכמות כלשהי.
כשיופיע הסימן \(- \) נדע שמדובר בתרגיל חיסור שבו אנו צריכים להחסיר משהו מכמות כלשהי.

בואו ונראה דוגמה – 

לדנה יש \(7\) כדורים כתומים
7 כדורים כתומים
ערן לקח לדנה \(3\) כדורים.
3 כדורים
כמה כדורים נשארו לדנה?

בואו נסתכל שוב על הכדורים של דנה 
אנחנו יודעים שערן לקח לה \(3\) כדורים לכן נשים את שלושת הכדורים שערן לקח ונספור כמה נשארו לדנה.

4 כדורים נשארו לדנה, ערן לקח 3 כדורים

לדנה נשארו \(4\) כדורים ולכן נקבל ש:
\(7-3=4\)

 

למעבר לתרגולים בנושא

בחן את עצמך בחיסור!

בחנים ותרגולים נוספים

כל התרגילים במקום אחד!
אנחנו מאמינים שרק עם תרגול אפשר באמת להצליח במבחן, ואתם?

הצטרפו למעל 20,000 תלמידים שכבר לומדים איתנו:
    למעלה מ- 10,000 תרגילים בכל הנושאים שנלמדים בכיתה
    בניית תוכנית לימודים אישית ושליטה מלאה ברמת התרגול
    פתרון וידאו מלא אישי לכל שאלה שלא הבנתם
    תרגול הדרגתי מהבסיס גם למי שפספס הרבה בכיתה
אלפי תרגילים מחכים לכם,
הירשמו עכשיו בחינם!

תרגילים בסיסיים בחיסור (1)

צפו במספר דוגמאות לתרגילים בנושא חיסור

דוגמאות ותרגולים נוספים

תרגולים מתקדמים (0)

אחרי הדוגמאות הבסיסיות, הגיע הזמן לתרגילים קצת יותר מאתגרים 😊


הכיתה התקדמה בחיסור ואתם עדיין מאחור?

צוות לימוד נעים כאן עבורכם :)
בואו ללמוד חיסור עם מאות סרטונים, שאלות ודוגמאות.
בא לי ללמוד בלי חפירות👷‍


חיסור

כעת נעבור לתרגיל מעט קשה יותר:
פתרו את התרגיל \(13-3=\)

ניעזר בכדורים-
יש לנו קבוצה של \(13\) כדורים 
13 כדורים
ממנה נחסיר \(3\) כדורים ונשים אותם בצד.
נקבל שנשארו לנו:
10 כדורים
\(10\) כדורים.

מצוין!
עכשיו נעבור לדרך חיסור בלי צורך לצייר כדורים.

כאשר יש לי מספר כלשהו, למשל \(17\), ורוצים שאחסיר ממנו \(4\)
כמו בתרגיל \(17-4=\)
נדמיין שיש לנו כבר \(17\) ואנחנו רק רוצים להחסיר \(4\)
נספור:


בהתחלה נחסר \(1\) ונקבל \(16\)
מתחילים לספור מ16 באמצעות היד
נמשיך לחסר  עוד \(1\) ונקבל \(15\)
מתחילים לספור מ16 באמצעות היד - 15
נמשיך לחסר  עוד \(1\) ונקבל \(14\)
מתחילים לספור מ16 באמצעות היד, אחר כך 15 ואז 14
נמשיך לחסר עוד \(1\) ונקבל \(13\)

​​מתחילים לספור מ16 באמצעות היד, אחר כך 15, אז 14 ולבסוף 13


התשובה
\(17-4=13\)


נעשה עוד תרגיל –
מה הפתרון של
\(18-5=\)
נדמיין שיש לנו \(18\) ואנחנו רק מחסירים מהם \(5\)
נחסר \(1\) – נקבל \(17\)
בהתחלה נחסר \(1\) ונקבל \(16\)
נמשיך לחסר  עוד \(1\) ונקבל \(15\)
נמשיך לחסר  עוד \(1\) ונקבל \(14\)
נמשיך לחסר עוד \(1\) ונקבל \(13\)

חיסרנו \(5\) וקיבלנו \(13\)!
לכן: 

\(18-5=13\)

כעת נעבור לתרגילים מעט יותר מתקדמים!

תארו לכם שיש לעינת \(65\) קוביות שוקולד 
​ איור של 6 טבלאות שוקולד עם 10 קוביות ועוד 5 קוביות בודדות  ​

גיל לקח לעינת \(32\) קוביות שוקולד.

​ איור של 3 טבלאות שוקולד עם 10 קוביות ועוד 2 קוביות בודדות  ​
איך נוכל לדעת כמה קוביות שוקולד נשארו לעינת מבלי לצייר או להחסיר כל פעם \(1\)?
הכירו את השיטה הזו –

למספרים שלפנינו יש עשרות ויש אחדות.
נראה כמה עשרות יש לעינת – \(60\)
וכמה עשרות גיל לקח לה – \(30\)
נחסר ונקבל \(60-30=30\)
כעת נעבור לאחדות – \(5\) אחדות היו לעינת
ו-\(2\) אחדות גיל לקח לה  
נחסר ונקבל \(5-2=3\)

עכשיו נחבר את סך העשרות עם סך האחדות שנשארו לעינת ונקבל:
\(30+3=33\)
זו התוצאה לתרגיל \(65-32=33\)

בואו ונכיר דרך נוספת:
פתרון במאונך! 
כאשר נקבל תרגיל חיסור כזה למשל:
\(37-6=\)

נכתוב אותו בצורה יפה במאונך באופן הזה- אחדות מתחת לאחדות ועשרות מתחת לעשרות אם יש.
37-6=31

נחסר אחדות עם אחדות –
\(7-6=1 \)
ועשרות עם עשרות 
\(3-0=3\)

קיבלנו שהתוצאה לתרגיל \(37-6\)
היא \(31\).

בואו ונפתור עוד תרגיל:
\(46-24=\)

נכתוב במאונך בצורה בה כל האחדות מתחת לאחדות והעשרות מתחת לעשרות ונקבל:
46-24=22

נחשב כמה זה \(6-4\)
נקבל \(2\)
וכמה הם \(4-2 \)
נקבל \(2\)

למעבר לתרגולים בנושא