הצלחה במשימת הכתיבה בבגרות באנגלית (Written Presentation)

משימת הכתיבה בבגרות אנגלית (3, 4 ו-5 יח"ל), מהווה ללא ספק את החלק המאתגר והמאיים ביותר של הבחינה. זוהי המשימה התובענית ביותר, הדורשת את מלוא תשומת ליבנו, ובה עלינו לבטא את מירב יכולתנו בשפה, הידע שלנו בדקדוק מהודק, שימוש באוצר מילים מתאים ונרחב, ובניית משפטים מהימנה. 

 

בנוסף לאמור לעיל, במשימת הכתיבה עלינו לכתוב על נושא שאנו מונחים לכתוב עליו, ולא על חומר חופשי, וכפועל יוצא מכך, להעלות טיעונים ונקודות ולהתחבר לאותו נושא שניתן, שלעיתים עשוי להיות ספציפי או רחב מדי, משעמם או מרוחק מאיתנו. 

זה עשוי לעלות לנו בזמן יקר, שהוא אחד המשאבים המרכזיים שיש לנו להצלחה בבחינה. לכן, למשימת הכתיבה, יש ללמוד כמה טכניקות יעילות מבעוד מועד, שיאפשרו לנו להגיע מוכנים לבחינה, לשלוט בשלבי ההוצאה לפועל של הכתיבה, ולתפקד היטב ביריית הפתיחה. 

אז מה עושים כדי להתכונן היטב לבחינת הכתיבה?

כמשימה ראשונה - תרגלו כתיבה

באתר יואל גבע, תוכלו למצוא בחינות בגרות רבות ומגוונות ולקבל גישה למשימות הכתיבה שניתנו בשנים קודמות. הדבר יסייע לכם בהנחייה כללית, ובתרגול עצמאי של כתיבה בנושא הנתון. הדרך הטובה ביותר בעיניי לתרגל משהו שאנחנו אמורים לעשות במהירות ובצורה טובה, הוא לתרגל אותו כמה שיותר, באופן הקרוב ביותר לזמן אמת. 

כדי לגשת למשימת הכתיבה, עלינו לוודא כי יכולת הדקדוק שלנו באנגלית נכונה ומיטיבה: האם אנחנו יודעים כיצד להשתמש בכל הזמנים בצורה מתאימה? האם אנו יודעים להבדיל בין צורת רבים ליחיד במשפט, ולבנות את המשפטים נכון? לשלב זה, אני ממליצה להסתייע בבקרים אוטומטיים כמו גוגל דוקס, בהם הוטמעה לאחרונה מערכת שמסוגלת להתריע במידה והדקדוק שלכם אינו נכון, ולהציע חלופה נכונה. 

מומלץ גם להסתייע במורה טוב, כדי לעבור על הדברים בהם אינכם בטוחים, להעשיר את אוצר המילים שלכם, לתקן טעויות נפוצות שאתם אולי עושים, וללמד אתכם עקרונות חזקים ליישום בכתיבה שלכם. בלימוד ומיטוב כתיבה בעיקר, אני חושבת שאין תחליף להוראה ולליווי אישי, כיוון שמעטים הם העזרים האינטרנטיים שעוזרים לכם לנסח משפטים שלמים באופן קוהרנטי ואלגנטי, ולכוון למטרה שרציתם (למרות שכלים כאלו וודאי נמצאים בתהליכי פיתוח כיום, או קיימים בגרסאות מצומצמות, כמו אלגוריתם השלמת המשפטים של Gmail).

הבינו את המבנה המצופה מכם

במשימת הכתיבה, קיים מבנה ספציפי מאוד שאתם אמורים להביא לידי ביטוי בכתיבה שלכם. המבנה הזה יתואר כאן ויחולק לסגמנטים. 

משפט פתיחה

זהו משפט כללי עמו אתם פותחים את המאמר, שמעניק מעין פתח-דבר לנושאים עליהם תדונו במאמר שלכם. 

נניח שמשימת הכתיבה היא זו:

  • תארו משימה התנדבותית שעשיתם בשנה האחרונה - מה עשיתם וכיצד הרגשתם?

כאן תוכלו להתחיל להתחיל במשפט תיאור כללי: 

  • התנדבות הנה דבר משמעותי, אשר עשוי לתרום רבות הן לנו כמתנדבים, והן לתחום ההתנדבות עליו אנו אחראים. ארצה לתאר כאן מסגרת בה התנדבתי במהלך החודש האחרון. 

גוף המאמר

בחלק המרכזי של הטקסט, אנחנו רוצים להציג את הטיעונים והנקודות המרכזיות שלנו בצורת פסקה או שתיים. שווה להדגיש, שנפח הטקסט, תלוי במספר המילים בהנחיית הבחינה, שמשתנה בין יחידת לימוד אחת לשנייה. עליכם לבדוק מבעוד מועד את כמות המילים ולהיות בטוחים, מה מספר המילים המצופה מכם, כדי לדעת להתכונן לנפח הטקסט שרוצים מכם.

בשלב הזה, אנחנו עוצרים רגע, לצורך סיעור מוחות קטן. כדי להיות יעילים ולדעת על מה אנחנו רוצים לדבר במשימת הכתיבה, עלינו לשאול את עצמנו, על מה אנחנו יכולים לכתוב, ולציין זאת בנקודות, בטיוטת הטקסט של הבחינה. 

בואו ניקח דוגמה:

בשונה מרמות הבגרות האחרות, בבגרות 5 יח"ל מצופה מאיתנו לכתוב מאמר טיעון/עמדה על נושא מסוים. עלינו להציג טיעונים בעד ו/או נגד נושא שניתן לנו. 

בחלק של גוף הטקסט, עלינו:

  1. להציג את הטיעון
  2. לפתח אותו
  3. לתת דוגמה. 

ניקח משימת כתיבה דומה לזו שהיתה בבגרות 5 יח"ל בשנה שעברה: 

  • תארו כיצד יכולים גימלאים לתרום לקהילה שסביבכם ולחברה באופן כללי.

כדי להתוות את גוף הטקסט, אכתוב לעצמי נקודות שמגיעות מסיעור מוחות קטן עם עצמי אותו אכתוב לי בצד, וממנו אשאב השראה לכתיבת הטקסט עצמו. הנה נקודות לדוגמא על אותו נושא:

  • למבוגרים/גימלאים יש לעיתים ניסיון וידע רב ויקר ערך בתחומים שונים, שביכולתם לתרום ממנו לצעירים, ולהנחותם כיצד להתברג לשוק העבודה/להחליף מקצוע/להצליח בתחום חדש ולא מוכר/לנהל צמיחה פיננסית וכולי.

  • לגימלאים מתפנה זמן אותו הם יכולים לנצל כדי להתנדב במקומות שונים וחברתיים, ובכך לתרום לתהליכים חברתיים הקורים סביבם ולמיטוב חברתי.

ככל שתתנסו ביותר משימות כתיבה מונחה, תוכלו לגבש עמדות, טיעונים ונקודות במהירות וביעילות, גם אם אינכם מחוברים לחלוטין לאמור בטקסט. אינכם באמת נמדדים על יכולת השכנוע שלכם, אלא עליכם להפגין את מיומנות גיבוש הרעיונות וההוצאה לפועל שלהם, בצורה מהימנה ובשימוש טוב בשפה.  כמובן שעליכם לכתוב חומרים בגדר ההיגיון הסביר, שאינם סותרים את המציאות, או סוטים מן המשימה שניתנה לכם. 

תנו דוגמה ועבו את הטקסט שלכם

בכל נקודה, כאמור, עלינו לעשות שימוש בטיעונים אותם עלינו לפתח ולעבות, ולתת דוגמה. פיתוח הטקסט, קורה דרך פירוט והרחבה של הנקודה עליה אתם מדברים, וכהמשך לכך, אתם מבססים דוגמה משלכם, מהחיים, מניסיון שלכם וכולי. הדוגמה, יוצקת את הרעיון הערטילאי שלכם אל תוך משהו נגיש, ממשי ומשכנע, שמראה לבוחן שלכם כי אתם מבססים את עמדתכם, ולא רק מדברים באוויר. . 

ניתן דוגמה לנקודה הראשונה שהעליתי בגוף הטקסט:  

  • למבוגרים/גימלאים יש לעיתים ניסיון וידע רב ויקר ערך בתחומים שונים
    • למשל, עורך דין שיצא לגימלאות, עשוי להדריך בחינם צעירים בוגרי אוניברסיטאות ומסלולי עריכת דין בפרט, על ביסוס נכון של קריירה בשוק תחרותי.  

 

משפט סיכום

בסיום המאמר, עלינו לכתוב משפט מסכם. נוכל להתחיל אותו בנוסחה - in summary, או to summarize. במשפט - שניים, נסכם מסקנה מן הטקסט שכתבנו וגיבשנו במהלכו. בדוגמה שנתתי:

  • לסיום, אני חושבת שלגימלאים יש יכולת לתרום רבות לקהילה שלי בצורה עמוקה ומשמעותית, וכדאי לשלבם יותר בתחומים בהם זה יכול לבוא לביטוי. 

-----

תודה שהצטרפתם אלי לשיעור נוסף.

נתראה בפעם הבאה! :)

כרמין


מאמרים דומים