דלג על הניווט

העברת שיעור פרטי לקבוצת תלמידים

שיעור פרטי לקבוצהמורים פרטיים אשר עוסקים בתחום ההוראה הפרטית מזה זמן רב, בוודאי נתקלו לא אחת בבקשה להעביר שיעור פרטי לקבוצת תלמידים.

רוב הבקשות תהיינה להעביר שיעור לקבוצה קטנה של תלמידים (2-3) ולפעמים אפילו נתבקש להעביר שיעור לקבוצה גדולה.
חשוב להבין כי יש הבדל בין העברת שיעור פרטי לתלמיד אחד ובין העברת שיעור לקבוצה של תלמידים, הבדל שגדל ככל שגדלה כמות התלמידים בקבוצה.

בהעברת שיעור פרטי לתלמיד אחד, כל המיקוד שלנו מוקדש לתלמיד אחד. בהעברת שיעור לקבוצה אנו נדרשים להעביר שיעור למס' תלמידים במקביל ובד בבד להעניק יחס אישי לכל אחד בנפרד.

במאמר זה נסקור מספר הבדלים בין העברת שיעור פרטי לתלמיד אחד, לקבוצה קטנה ולקבוצה גדולה של תלמידים.

חשוב לציין שהמאמר לא מהווה תחליף לעקרונות הבסיסיים של העברת שיעור פרטי אלא מתווסף אליהם.

בנוסף להכנות הרגילות לפני שיעור פרטי, נצטרך לשים לב למספר דברים לפני שיעור לקבוצה:

הרכבת קבוצת תלמידים – נצטרך לשים לב שקבוצת התלמידים תהיה הומוגנית ככל שניתן הן ברמת הלימוד והן במאפייני הקושי. בקבוצה המורכבת מתלמידים ברמות לימוד שונות תהיה בעיה לקבוע את קצב השיעור ודרך העברת החומר.

יישור קו לפני השיעור - כדאי לוודא שחברי הקבוצה נמצאים באותו שלב בחומר פחות או יותר. אם זיהיתם שיש הבדלים בסיסיים בין חברי הקבוצה, בקשו שהפערים ביניהם יסגרו לפני השיעור ובמידה שלא ניתן, כדאי להמליץ להם לפצל את הקבוצה או לקחת שעור פרטי אישי להשלמת הפערים.
לדוגמא: מורה פרטי לאנגלית יצטרך לוודא, לפני שיעור פרטי בדקדוק, שכל חברי הקבוצה נמצאים באותה רמת היכרות עם חוקי הדקדוק הבסיסיים.

העברת שיעור לקבוצה גדולה של תלמידים דורשת מיומנויות הדרכה, עמידה ודיבור מול קהל ולכן אם אין לכם נסיון קודם כדאי להתחיל בלימוד קבוצות קטנות ולהתקדם לאט לאט. ממש לא מומלץ לקפוץ למים העמוקים של העברת הדרכה לקבוצה גדולה אם אין לכם נסיון בכך.

הכנת השיעור הפרטי

יש להכין מערך שיעור מסודר ולהשאיר יותר זמן לשאלות מאשר בשיעור לתלמיד אחד.
מאמר פרטני בנושא הכנת מערך שיעור יפורסם בקרוב.

מקום השיעור - אם מדובר בקבוצה של עד 2 תלמידים, ניתן להעביר את השיעור מסביב לשולחן (וודאו שיש מספיק מקום לכולם).
במידה ומדובר ב-3 תלמידים ויותר, מומלץ להעביר כהרצאה על לוח או מול מסך עם מצגת.
תוך כדי השיעור, חשוב לוודא שכל התלמידים רואים ומקשיבים להסברים שלכם.

קצב השיעור - בניגוד לשיעור פרטי "אחד על אחד", בשיעור לקבוצה הקצב צריך להתאים לרוב/כל הקבוצה. כמובן שהדבר קשה יותר ככל שהקבוצה גדלה ואנו צריכים למצוא את האיזון בין קצב מהיר שישאיר הרבה תלמידים מאחור עם פערים, לבין קצב איטי מדי שיגרום לשיעמום וליציאה מריכוז. כדי למצוא את הקצב הנכון, נשים לב להתנהגות התלמידים ונשאל שאלות וידוא הבנה.

שאלות וידוא הבנה - בשיעור לקבוצה חשוב לשאול שאלות של וידוא הבנה אפילו יותר מבשיעור פרטי על מנת לא לתת לתלמיד "להיעלם" בקבוצה. כמובן שאין לנו זמן לשאול את כולם ולכן ננסה להבחין מיהם התלמידים שמתקשים יותר ונשאל אותם מדי פעם על החומר הנלמד. כדאי להשאיר את שאלות וידוא ההבנה לסוף כל חלק בשיעור או לאחר תרגיל/נושא מסובך במיוחד.

נסו לייצר תחרות בונה בין חברי הקבוצה – אם בין חברי הקבוצה יש היכרות קודמת, באופן טבעי התלמידים ירצו לבלוט לחיוב. יש לעודד תחרות בונה אך עם זאת לוודא שהחלש בקבוצה לא נדחק הצידה. שמירת כל חברי הקבוצה ממוקדים במשך כל השיעור הינה מלאכה לא פשוטה ומבוססת בעיקר על האינטואיציה וקריאת תמונת המצב שלכם במהלך השיעור.

פתרון תרגילים ע"י התלמידים -כדאי לשלב פתרון תרגילים ע"י תלמידי הקבוצה. אפשר לשלב ע"י נתינת תרגיל לכולם עם הקצבת זמן לפתרון ואז פתירת התרגיל ע"י המורה.
ניתן לבקש מאחד התלמידים לפתור תרגיל מסויים או לעזור לכם בשלב כלשהו בפתרון התרגיל.

מעקב בין השיעורים - אם מדובר במספר שיעורים, כדאי לתת תרגילים שיבוצעו ע"י התלמידים בין השיעורים. חשוב לבקש מהתלמידים להגיש לכם לפחות חלק מהמטלות על-מנת שתוכלו לזהות טעויות נפוצות ותלמידים מתקשים.

דרך העברת ההרצאה - אם מדובר בקבוצות בינוניות וגדולות, יש משמעות גדולה לדרך העברת ההרצאה.
חשוב שההרצאה תהיה שוטפת, שהדיבור שלכם לא יהיה מונוטוני, שהלוח/מצגת יהיו מסודרים וברורים. במאמר שאפרסם בהמשך אביא טיפים ודגשים להעברת הרצאה ולעמידה מול קהל. 

לסיכום

בניגוד למצופה שיעור לקבוצה יכול לתרום לפחות כמו שיעור פרטי רגיל ואף יותר. יש לאתר את היתרונות ולהעצים אותם.

תוך כדי השיעורים נוצרת אוירת לימוד קבוצתית שתתרום להצלחת התלמידים ואף תעודד אותם ללמוד יחד ולהתכונן לשיעור הבא.

יש לכם הצעות נוספות או הערות למאמר? כתבו לנו ב-Wall התגובות למאמר זה.

שיהיה לכולנו לימוד נעים!