המשחק ככלי חינוכי ללמידה בהנאה

הבעיות שאני נתקלת בהן בלמידה מרחוק, דומות לבעיות שאתם נתקלים בהן בשל סיבות שונות החל מרמת המיומנות שנדרשת וכלה בקשת הרמות של התלמידים הלומדים בכתה הטרוגנית, אך בכל זאת, ניתן ללמוד למידת עמיתים בתקופה זו...

הקורונה הופיעה בחיינו ללא כל הזמנה, אין אדם בארץ או בעולם שלא מכיר את שמה בדרך זו או אחרת. היא שינתה את שיגרת החיים ויצרה מציאות חדשה ב2020, מציאות שבאה לידי ביטוי בהנחיות של משרד הבריאות הנוגעות בכל רבדי החברה. הרבה מעבר להיגיינה בסיסית, רחיצת ידיים, עטית מסיכה ואמצעי מיגון שונים, נסגרו בתי הספר והגנים והחלה למידה מרחוק, ואז החלו גם בעיות הלוגיסטיקה, חוסר הידע בשימוש באמצעי המדיה, וקשיים מורכבים יותר שבאים לידי ביטוי ברמות השונות, בדיפרנציאל שראוי שיקבל סיוע ולמידה מותאמת.

למידה מבוססת משחק

הערכה חלופית - אופי ההוראה הנגזר ממנה, הגיע בעקבות הצורך בשינוי. לא כל התלמידים נמדדים עוד לפי אותם פרמטרים ולפיכך גם דרך ההוראה מגוונת ומשתנה.

עידן הקורונה מעלה סוגיה בה, יש צורך לסייע לתלמידים מסוימים ולאחר חשיבה ממוקדת מטרה וידע שצברתי בהשתלמות "למידה מבוססת משחק", הצלחתי לנווט בין תלמידים ולהציע משחקים ככלי חינוכי ללמידה בהנאה.

המשחק מחבר אותנו למטרה משותפת ע"פ חוקים או כללים המותאמים לו, יש מטרות משחקיות, ויש מטרות לימודיות. המשחק יכול לסייע מבחינה קוגניטיבית, מבחינה רגשית, ישנם סוגים רבים של משחקים. תלמידים רבים יכולים ללמוד כללים חשובים באמצעות משחק זיכרון, בו הקלפים צבעוניים, בצבע אחד יופיעו נושאים ובצבע אחר הכלל המותאם לנושא הנבחר. 

לדוגמה:

  • בלשון עברית, ניתן למיין קלפים על פי קשרים לוגים ומילות הקישור המתאימות (קשר של  ויתור: על אף, אף על פי ש... חרף ה... על מנת ועוד...) התלמיד שמצליח ראשון למיין את כל הקלפים שלו מנצח.
  • ניתן לכתוב משפטים על קלף לבן, וקשרים לוגים על קלף בצבע שונה ולהתאים. זה מבסס את רמת ההבנה והידע, ע"י יישום עצמי וכתחליף לתרגול במחברת.
  • ניתן לתרגל מילים מול בניינים בקלפים, כאשר דף ההוראות כולל טבלה מסודרת עם הכללים המאפיינים כל בניין.

בכלל, ניתן לתרגל לבד ואז לצלם את הפתרון ולשלוח, התרגול אפקטיבי יותר מלמידה פרונטלית. כל נושא שנלמד בכתה כמעט בכל מקצוע, ניתן לתרגם למשחק.

המשחקים כוללים גם טריוויה וידע וישנם משחקים שניתן לבנות באופן יצירתי במיוחד, כך שהתלמיד בסוף המשחק ידע אם הצליח. (משחק כזה מצורף בסוף המאמר)

כך תצרו משחק טריוויה בכמה שלבים

שלב ראשון

בחרו את הנושא לטריוויה. אני בחרתי אישיות מפורסמת, שמעון פרס ז"ל, הכנתי עבור התלמידים סקירה ושלחתי אותה לעיון וקריאה. המלצתי על מקורות נוספים באינטרנט להעמקת הידע למי שרצה. והכרזתי שאפרסם חידון מעניין המותאם לנלמד.

שלב שני

בחרתי שאלות שהתשובות שלהן מופיעות בין פרטי הסקירה ויצרתי שאלון אמריקאי (שאלון שיש לכל שאלה, מספר תשובות, ותשובה אחת היא המדויקת ביותר. ישנה אפשרות נוספת, ניתן גם לענות בפשטות, נכון או לא נכון.)

שלב שלישי

בחרתי משפט מפורסם או המצאתי משפט הגיוני שקשור לנושא וסימנתי אותו ע"י קווים, קו לכל אות ורווח בין מילה למילה. המשפט שלי כולל מספר מילים ברור ומספר אותיות המסומנות בבירור.

שלב רביעי

סידרתי את השאלות ע"פ אותיות המרכיבות את המשפט ועל פי סדר האותיות.

בשאלה הראשונה, התשובה הנכונה פותחת באות ד נניח, זאת האות שנשבץ במשפט וכך הלאה, התשובה בשאלה שתיים תתחיל באות ו נניח וזאת האות המתאימה להיות המקום השני במשפט וכך הלאה. משבצים את האות הראשונה מכל שאלה לפי הסדר, בקווים המסומנים וייווצר משפט מוכר, כך נדע שהמשימה בוצעה בהצלחה.

שלב חמישי

בדיקה ובקרה. פתרון מלא של המורה ושיבוץ האותיות במקומן. בדיקת המשפט. זהו השלב המסיים.

 

בכתה ישנם תלמידים שיסיימו מהר וישנם תלמידים שייקח להם יותר זמן. אלה וגם אלה יוכלו לבדוק האם פתרו נכון ע"פ המשפט הסופי. האם הוא קריא וברור ומביע רעיון הגיוני, הרי שהמשימה צלחה.

המשחק מתאים לכל מקצוע וגם לידע כללי, יש שיטות רבות להבאתו לידי יישום. התלמידים מצליחים להבין וליישם את הנלמד תוך הנאה מרובה.

 

חידון "מנהיגי המחר" - משחק טריוויה אישיות - שמעון פרס ז"ל

המורשת של שמעון פרס

1. כל חייו חלומו הגדול היה להגיע ל...

  • הסדר שלום
  • ארצות הברית כנציג של ישראל
  • כהונה כשר החינוך והתרבות
  • כהונה כשר חוץ מוצלח

 

2. תפקידו בין השנים 1959-1965:

  • שר החוץ
  • שר הביטחון
  • סגן שר הביטחון
  • שר הכלכלה

 

3. כשר לפיתוח הנגב והגליל דאג ל...:

  • תשתיות תיירותיות ופיתו סביבה כפרית בנגב.
  • עניינים שוטפים בממשלה תוך התעלמות מהנג

 

4. איזה מקום בחוץ לארץ קרוי על שמו:

  • מקום קטן לתיירים בצרפת
  • רחוב ראשי בניו יורק
  • ככר שמעון פרס בקורקבנה שבריו דה ז'ניירו, ברזיל
  • אזור  של הממשל ברוסיה

 

5. ראש הממשלה הרביעי של מדינת ישראל:

  • משה שרת
  • גולדה מאיר
  • לוי אשכול
  • יצחק רבין

 

6. פרס נשא נאום ישראלי מרכזי בוועידה והתחייב על ריסון השימוש בחומרים מזהמים, תמיכה בהגנת הסביבה, שימוש באנרגיות חלופיות ושמירת נכסי הטבע. הוא נשא את הנאום הישראלי המרכזי ב:

  • בירדן בוועידה
  • בישראל בוועידה פנימית
  • בארה"ב בוועידה
  • קופנהגן בוועידה

 

7. באיזה עיר בארץ הוקם הכור הגרעיני ביוזמתו של שמעון פרס:

  • דגניה
  • דימונה
  • תל אביב
  • ירושלים

 

8. בנסיבות טרגיות כיהן כראש ממשלה אחרי:

  • מנחם בגין
  • יצחק שמיר
  • יצחק רבין
  • אהוד ברק

 

9. בשנת 2012 קיבל שמעון פרס:

  • פרס נובל לשלום
  • מדליית החירות הנשיאותית
  • מדליית הזהב  של הקונגרס
  • תואר אביר

 

10. בשנת 1979 נחתם :

  • הסכם שלום בין ישראל למצריים
  • הסכם בין ישראל לירדן
  • הסכם בין ישראל ללבנון
  • הסכם בין ישראל לגדה המערבית.

 

11. מי נבחר לראשות הממשלה בשנת 1996:

  • אהוד ברק
  • שמעון פרס
  • בנימין נתניהו
  • אהוד אולמרט

 

12. מי היה הנשיא הרביעי של מדינת ישראל:

  • אפרים קציר
  • חיים הרצוג
  • יצחק נבון
  • זלמן שזר

 

13. תפקידו הראשון כשר היה במשרד:

  • משרד החוץ
  • משרד הביטחון
  • משרד העלייה והקליטה
  • משרד האוצר

 

14. פרס יזם בהיותו נשיא את "וועידת נשיאי ישראל"

  • וועידה זו התקיימה בשנת 2009
  •  וועידה זו התקיימה בשנת 2008
  • וועידה זו התקיימה בשנת 2010
  • וועידה זו התקיימה בשנת 2011

 

15. בשנת 2007 פרס התמנה ל:

  • ראש ממשלת ישראל
  • תפקיד לייצוג מדינת ישראל בארה"ב
  • שר החוץ של מדינת ישראל
  • נשיא מדינת ישראל

 

16. פרס הוביל בעזרת הצרפתיים והצעירים:

  • מבצע צבאי מורכב
  • יחסים דיפלומטים עם בסיס איתן
  • מתווה לרווח כלכלי
  • הקמת הכור הגרעיני בדימונה

 

17. בשנת 2008 התקיימה וועידה, אורחים מ-50 מדינות השתתפו בוועידה ובהם נשיאי מדינות וראשי ממשלות, חברי פרלמנט, זוכי פרס נובל, סופרים, מדענים, יזמים ואנשי עסקים:

  • וועידת נובל לשלום
  • ועידת נשיא ישראל
  • וועידת עצרת האום
  • וועידה ביטחונית בממשלה

 

18. שמעון פרס כתב ב1979 את הספר

  • אין מקום לחלומות קטנים
  • אני ואתה נשנה את העולם
  • לך עם האנשים
  • להיות אופטימי

 

19. חתם עם המדינה הסכם סודי לבניית הכור הגרעיני, והידק איתה את הברית הביטחונית בשנת 1957:

  • ארצות הברית
  • ירדן
  • צרפת
  • מצריים

 

20.  היה ראש הממשלה הראשון והשלישי של מדינת ישראל:

  • גולדה מאיר
  • דוד בן גוריון
  • לוי אשכול
  • שמעון פרס

 

21. כאות הוקרה על תרומתו היוצאת דופן של פרס, הוקם אגם על שמו בעיר:

  • נתניה
  • חדרה
  • באר שבע
  • דימונה

 

22. מי היה הנשיא השני של מדינת ישראל:

  • יצחק נבון
  • זלמן שזר
  • משה קצב
  • יצחק בן צבי

 

   23. מי היה ראש הממשלה השביעי של מדינת ישראל בין השנים 1977-1983:

  • מנחם בגין
  • יצחק שמיר
  • שמעור פרס
  • יצחק רבין

 

24. שני מדליות הוענקו לפרס בכהונתו בתפקידים שונים מ:

  • ראש הראשות הפלסטינית
  • ברק אובמה בהיותו נשיא ארה"ב
  • ראש ממשלת צרפת דאז
  • המרכז למנהיגות במדינת ישראל

 

25.  איזה מקום נקרא בשנים האחרונות על שמו של פרס:

  • בית ספר ברעננה
  • אגם דימונה
  • רחוב בתל אביב
  • רחוב בבני ברק

 

26. בכמה ממשלות שונות כיהן פרס :

  • הוא כיהן ב12 ממשלות שונות.
  • הוא כיהן ב10 ממשלות שונות.
  • הוא כיהן ב11 ממשלות שונות.
  • הוא כיהן ב13 ממשלות שונות.

 

27. במרץ 1979 נחתם הסכם שלום:

  • בין ישראל לירדן
  • בין ישראל למצרים
  • בין ישראל לגדה המערבית
  • בין ישראל ולבנון

 

28. מה היה תפקידו של שמעון פרס בשנת 2006:

  • השר לפיתוח הנגב והגליל
  • השר לביטחון המדינה
  • שר החוץ וממלא מקום ראש הממשלה
  • שר העלייה והקליטה

 

בדיקה עצמית לטריוויה

בחידון יש 28 שאלות שתשובותיהם מופיעות בחוברת  "האיש והחזון" שמעון פרס.

הוראות: החל מהשאלה הראשונה וכלה בשאלה האחרונה, העתק את האות הראשונה מכל תשובה והרכב משפט, ע"פ ההנחיות הבאות: כל אות ראשונה ע"פ סדר התשובות העתק במקום המיועד.

"--- --- --- --- ---     --- --- --- --- ---       --- --- --- --- --- ---

--- --- --- --- ---  --- ---      --- --- --- --- ---  ."

המשפט בנוי מחמש מילים והוא מהווה ציטוט מדבריו של שמעון פרס.

לדוגמה: שאלה 22: מי היה הנשיא השני של מדינת ישראל:

  • יצחק נבון
  • זלמן שזר
  • משה קצב
  • יצחק בן צבי

התשובה – יצחק בן צבי. התשובה מתחילה באות י, לכן בקו מספר 22 אכתוב את האות י

אם הצלחת בוודאי יופיע מולך המשפט הבא

"הסתכל קדימה באמונה ולצדדים באהבה" (שמעון פרס)