המוח הוא אוצר (מילים)!

"המורה, את יודעת כמה שירה הוציאה במבחן באנגלית? 100! טוב, אבל זה כי היא חכמה". לא פעם, ולא אלף, נתקלתי במשפטים כאלו במהלך 15 שנות ניסיוני כמורה ובכל שכבות הגיל, בכל המקצועות אותם אני מלמדת.

אז מה עומד מאחורי המשפט הזה? בעיקר עומדת לה התפיסה הרווחת בה אני נתקלת במשך השנים תוך היכרות מגוונת עם תלמידים, שהמובילים בכיתה הם החכמים. 

אז זהו, שלא.

האם חכם = מצליח?

האם כל השיעורים בהם נלמד תלוי בחוכמה שלנו? בכל שכבות הגילים אני פוגשת את המשפט הרווח כי חברינו התלמידים האחרים מצליחים רק כי הם חכמים. שנים אני עובדת עם תלמידים כדי לשנות את הגישה המוטעית הזו.

בכל גיל יש לנו את היכולת לעבוד עם המוח בכך שאנו קצת "עובדים עליו" בדרך. כשאנו לומדים שפה, כל שפה שהיא,  אנו צריכים להבין כי חמישים אחוז ממנה היא אוצר המילים העצום שיש בה. אוצר המילים בכל שפה הוא עצום. כדי לשנן אוצר מילים אנחנו צריכים לאמן את המוח בכל דרך אפשרית. לתת לו את האוכל שהוא צריך ואת הגירויים השונים.

שיפור הזיכרון ואימון המוח לחשיפה לאוצר מילים נרחב הם כוח חזק כדי לרכוש שפה ולהעשיר אותה. עקביות,שינון והתמדה הם המפתחות,

מעכשיו תלמידים,  לפני שאתם חושבים על שירה, נו, ההיא שהוציאה 100 במבחן באנגלית?

זכרו לפני, כי חוכמה, לרוב מסתבר, היא רק תוספת.