דיווח או דיבור עקיף (Indirect Speech / Reported Speech)
ישנן שתי דרכים לענות על שאלה או לתאר מצב מסוים: באמצעות דיבור ישיר או באמצעות דיבור עקיף. כיצד נראה דיבור עקיף ואיך נכתוב אותו, על כך במאמר שלפנינו.
דיבור ישיר Reported Speech
כשמו באנגלית כן הוא, reported speech זה דיבור ישיר, בו אנו מדווחים (to report זה לדווח) על משהו שקרה. בדיבור ישיר אנחנו חוזרים או מצטטים במדויק את מה שנאמר, וכפי שבעברית אנו מצטטים ושמים אך הכתוב בין מרכאות (""), כך גם באנגלית.
לדוגמה
- Vicky said “I am about to go to bed”
ויקי אמרה “אני עומדת לשכב לישון”
אנו מצטטים את ויקי ולכן נאמר בדיוק את מה שאמרה ויקי, ונשים מרכאות להראות שזה ציטוט מדוייק.
- Rich always says “time is more precious than money”
ריץ’ תמיד אומר : “זמן הוא יותר יקר מכסף”
אנו מצטטים את ריץ' ולכן נאמר בדיוק את מה שאמר ריץ', ונשים מרכאות להראות שזה ציטוט מדוייק.
דיבור עקיף Indirect Speech
בדיבור עקיף אנו בדרך כלל מתארים משהו שקרה בעבר, מספרים אותו ביד שניה, תוך שימוש בפעלים מדווחים, ושימוש במילה that.
- פעלים מדווחים כשמם כן הם, מטרתם לדווח על פעולה, לדוגמה say, tell, ask, request, ואחריהם נוכל להוסיף את המילה that. לדוגמה
- He said that Patagonia is a wonderful place to visit
הוא אמר שפטגוניה היא מקום נפלא לבקר
נוכל גם להשמיט את המילה that ולומר - He said Patagonia is a wonderful place to visit
- He said that Patagonia is a wonderful place to visit
- נשתמש ב say כשאין לנו אובייקט עקיף, כלומר הדובר מדבר על עצמו
לדוגמה
- She said she was hungry
היא אמרה שהיא רעבה
- She said she was hungry
- נשתמש ב tell כאשר יש אובייקט עקיף, כלומר הדובר מדבר על מישהו אחר
לדוגמה
- He told her that he loved her
הוא אמר לה שהוא אוהב אותה
- He told her that he loved her
פעלים מקשרים
הפעלים talk ו speak הם פעלים מקשרים, ואחריהם תבוא מילת קישור המעידה על מי נעשתה הפעולה כמו to, on, about וכולי
לדוגמה
- He talked about his grandmother
הוא דיבר על סבתו
- She spoke of him to me
היא דיברה עליו איתי
איך הופכים reported speech ל indirect speech
יש אבחנה מרכזית כאשר נהפוך דיבור ישיר לעקיף, האם נשנה את הזמן, המקום והטיית הפועל.
כאשר הדיווח הישיר הוא בהווה אנחנו לא נשנה את הזמנים של הפעלים במעבר בין דיווח לדיבור עקיף. לדוגמה
-
He says, “I love apples.”הוא אומר “אני אוהב תפוחים” - זהו דיווח ישיר
כשנהפכו לעקיף לא נשנה את הזמן כי זה שהוא אוהב תפוחים זה נכון להווה
- He says that he loves apples
שימו לב שהוספנו את S למילה love מכיוון והוא לא מדבר על עצמו בגוף ראשון יותר עלינו להטות את הפועל בהווה לגוף שלישי (he , she ,it )
אך מה נעשה כאשר המשפטים אינם בזמן הווה? עכשיו נציג את המונח backshift או הזזה לאחור
מה זה backshift?
כאשר הדיווח הישיר הוא בעבר, עלינו לשנות את הזמנים של הפעלים במעבר בין דיווח לדיבור עקיף, ולקחת אותם "זמן אחד אחורה".
לדוגמה
- He said, “I love apples.”
וכשנהפוך את המשפט לדיבור עקיף ניקח את הפועל love שהוא בהווה ונטה אותו זמן אחד אחורה ל… נכון מאוד! עבר פשוט present simple
- He said that he loved apples
הנה טבלה המרכזת את הזמנים ב backshift
Reported Speech |
Indirect Speech |
Example Reported Speech |
Example Indirect Speech |
Simple Present |
Simple Past |
He says, “I love her” |
He said he loved her |
Present Progressive |
Past Progressive |
He says, “I’m looking for my keys” |
He said he was looking for his keys |
Simple Past |
Past Perfect Simple |
He says, “my friend gave me a kiss” |
He said that his friend had given him a kiss |
Present Perfect Simple |
He says, “I have written three postcards” |
He said he had written three postcards |
|
Past Perfect Simple |
He says “the pear has gone bad” |
He said the pear had gone bad |
|
Past Progressive |
Past Perfect Progressive |
He says “we were living in poverty” |
He said they had been living in poverty |
Present Perfect Progressive |
He says “I have been attending this class three times” |
He said he had been attending this class three times |
|
Past Perfect Progressive |
He says “I had been going to Mayfield for 10 years” |
He said he had been going to Mayfield for 10 years |
|
Future I (going to) |
was / were going to |
“I am going to leave soon” |
He said he was going to leave soon |
Future I (will) |
Conditional I (would) |
“I will be attending the conference” |
He said he would be attending the conference |
Future (would) |
“I would be attending the conference” |
“I would be attending the conference” |
|
Can |
Could |
“I can beant them” |
He said he could beat them |
Shall |
Would |
“I shall bring peace” |
He said he would bring peace |
Should |
Should |
“I should be leaving soon” |
He said he should be leaving soon |
May |
Might |
“I may join them for lunch” |
He said he might join them for lunch |
Might |
Might |
“I might join them for lunch” |
He said he might join them for lunch |
Must |
must/ had to |
“I must attend the wedding” |
He said he had do attend the wedding |
Have to |
Had to |
“I have to go back” |
He said he had to go back |
מקום וזמן
ציונים של מקום וזמן בדיווח ישתנו כאשר נהפוך את המשפט לדיבור עקיף. חישבו על ההגיון - אם חבר אמר ביום שני "אראה אותך שם מחר" , זה אומר שהוא יראה אותך ביום שלישי במקום מסוים. נניח שהגיע יום שלישי, ותרצה לספר לאמא שלך שהחבר אמר לך שתפגשו מחר, הלא אם תגיד לאמא שלך מחר היא מיד תחשוב שאתה מתכוון ליום המחרת, כלומר יום רביעי, לכן הגיוני שנשנה מילים מסוימות הקשורות למקום ולזמן, כאשר נעבור מדיווח לדיבור עקיף.
לדוגמה
- Ellen said “we should meet today”
- Ellen said that we should meet that day
כאשר הפכנו את today ל that day נשים לב שהמשפט השני כבר אינו תלוי בזמן מסוים, אלא נוכל להגיד בכל נקודת זמן שאלן אמרה שנפגש ביום ההוא.
להלן מספר מילים הקשורות למקום וזמן בדיווח ובדיבור עקיף
Direct Speech |
Reported Speech |
Today |
That day |
Now |
Then |
Yesterday |
The day before |
X days ago |
X days before |
Last week |
The week before |
Next year |
The following year |
Tomorrow |
The next day / the following day |
Here |
There |
This |
That |
These |
Those |
תרגולים
הפוך את המשפטים הבאים מדיווח לדיבור עקיף
- "What are they doing?" she asked.
- The nurse asked, "Who speaks Hebrew?"
- "How are you?" Melanie asked us.
- He asked, "Do I have to do it?"
- "Where have you been?" the teacher asked her student.
- "Which car do you like best?" she asked Stacy.
- "Where is my dog?" she asked.
- "Are you going to the museum?" he asked me.
- "What are they doing?" she asked.
תשובות
- She wanted to know what we were doing.
- The nurse wanted to know who speaks Hebrew.
- Melanie asked us how we were.
- He asked if he had to do it
- The teacher asked the student where had she been
- She asked Stacy which car she liked best
- She asked where her dog was.
- He wanted to know if I was going to the museum.
- She wanted to know what we were doing.