בחינה עם ספר פתוח – היסטוריה 2021

בחינת הבגרות בהיסטוריה מתקרבת, ולראשונה ייעשה שימוש בספר פתוח בפרק על מלחמת העולם השנייה והשואה בבחינה. לחלק זה תקדישו עד שעה – לאחר מכן תצטרכו להגיש את המחברת עם תשובותיכם ותקבלו מחברת נוספת על מנת לענות על שאר חלקי הבחינה:

  • לאומיות וציונות
  • המאבק על הקמת מדינת ישראל
  • סוגיות נבחרות בתולדות מדינת ישראל

כאשר אתם עונים על שאלה 1 מתוך 3 שאלות שיוצגו בכל אחד מן הפרקים.

אז... למה לצפות? 

שימו לב, העובדה שאתם משתמשים בספר הלימוד לאו דווקא מרמזת על שאלות "קשות במיוחד", בעיקר משום שמדובר בפעם הראשונה בה כל התלמידים נבחנים בשיטה זו. סביר להניח שהפעם הראשונה תשמש ביקורת – אם כולם יענו על השאלות כמו שצריך ובקלות – כנראה שבשנים הבאות תופענה שאלות מעט מאתגרות יותר, אם הרוב "יפלו" סביר להניח שהשאלות ייראו אחרת. בכל מקרה, בהחלט נמצא קטעי מקור – מפות, קריקטורות או קטעים כתובים שיופיעו בצורה כזו או אחרת בבחינה בחלק זה (ובחלקים אחרים כמובן).

ייתכן שתידרשו למצוא קריקטורה או מפה בעצמכם, בספר הלימוד שלכם (תוך ציון שם הספר ומספר העמוד) ולהסביר כיצד אלה מתקשרים לשאלה עליה תישאלו... אבל כדי להסביר יותר טוב, אציג שתי שאלות שיכולות להופיע בסגנון זה בבחינה, בנושא שלא נכלל לפני כן בתוכנית הלימודים – מהלכים עיקריים במלחמת העולם השנייה ו"הסדר החדש":

"פטיש ומגל". 4 בינואר 1943.

"פטיש ומגל" מאת דיווד לואו, קריקטורה מתאריך 4 בינואר 1943.

 

שאלה 1:

הקריקטורה "פטיש ומגל" מתארת את אחת מנקודות המפנה במלחמת העולם השנייה – כאשר אחת מן המדינות הלוחמות מסיגה את הנאצים מתחומה.

  1. איזו מדינה מאופיינת באמצעות הפטיש והמגל?
  2. תאר בקצרה (כ-3 שורות) את האירוע המתואר בקריקטורה.
  3. מדוע לדעתך מדובר בנקודת מפנה במלחמת העולם השנייה?

שים לב: היעזר בספר הלימוד ובמה שלמדת על מנת לענות על השאלות.

 

European Jewish population distribution, ca. 1933 | The Holocaust  Encyclopedia

שאלה 2:

המפה שלפניך מציגה את מספר היהודים במדינות באירופה, נכון לשנת 1933. לדוגמה: מספר היהודים באותה עת בספרד עמד על 4,000.

  1. הסבר את הקשר בין המפה לבין סיבה אפשרית אחת לפלישת גרמניה הנאצית למזרח. התבסס בתשובתך על נתונים מהמפה.
  2. כיצד קשורה הסיבה האפשרית לפלישת גרמניה הנאצית למזרח המוצגת במפה לעיקרון "מרחב המחייה" ("לבנסראום")? היעזר בספר הלימוד ובמה שלמדת על מנת לענות על השאלה.

אלה כאמור רק שתי דוגמאות. בכל אופן – אין סיבה להילחץ!

יש להבין (כן, לא רק לזכור) את החומר, לתרגל שימוש בספר (נכון, ממש לדפדף, כמו שהיו עושים פעם), ואז, סביר להניח, שתצליחו בבחינה, וגם תלמדו דבר או שניים חשובים על העבר שעיצב את ההווה, וזה מבורך

שאלה 3

"הסדר החדש הוא כינויה של מערכת פוליטית, מדינית, כלכלית וחברתית שהנאצים שאפו להקים באירופה, שהייתה מיועדת להחליף את הסדר הקיים. הסדר החדש התבסס על האידאולוגיה הנאצית והרעיון של היטלר לבנות עולם חדש על פיה: להרוס את העולם ולבנות עולם חדש על הריסותיו." -ויקיפדיה.

א. ציין והצג שני עקרונות של האידיאולוגיה הנאצית שבאים לידי ביטוי ברעיון "הסדר החדש".

ב. תאר את "העולם החדש" שאמור להיבנות על פי הנאצים – בתשובתך התייחס לתוכניות של הנאצים לעמים הסלאביים ולמדינת גרמניה עצמה (אין להתייחס בסעיף זה לתוכנית האותנזיה ולשואת היהודים).

"השנה 1941 תהיה, ואני משוכנע, השנה ההיסטורית של הסדר החדש הגדול באירופה". -אדולף היטלר.

ג. מדוע לדעתך ציין היטלר בדבריו שדווקא 1941 תהיה השנה ההיסטורית של הסדר החדש? בתשובתך התייחס למאורע היסטורי שהתרחש בשנה זו. היעזר בספר הלימוד.

אלה רק שלוש דוגמאות. בכל אופן – אין סיבה להילחץ! יש להבין (כן, לא רק לזכור) את החומר, לתרגל שימוש בספר (נכון, ממש לדפדף, כמו שהיו עושים פעם), ואז, סביר להניח, שתצליחו בבחינה, וגם תלמדו דבר או שניים חשובים על העבר שעיצב את ההווה, וזה מבורך