באיזו רמה אני על הגיטרה?
כמה הערות קצרות לפני שאתם בוחנים את עצמכם:
א) המטרה של הרשימה הזו היא לתת מושג לכל נגן מה סדר הכלים והיכולות שכדאי לו לרכוש. כל רמה בנויה על הרמה שלפניה.
ב) יש נגנים מתקדמים שיש להם חורים בידע. כמובן שזה לא מוריד אותם ברמה ולפעמים מגבלה עושה אותם לנגנים מיוחדים יותר. אם זאת, אני ממליץ להשלים פערים. לנגן מיומן זה לא ייקח הרבה זמן וזה יכול לעזור לפתח יכולות חדשות.
ג) אני לא עושה הפרדה בין לימוד גיטרה, מוזיקה ותאוריה. מבחינתי כולם הולכים ביחד. יכול להיות נגן שיקרא את הרשימה ולא ידע מה היא אומרת ברמת השפה אבל הידיים שלו ידעו לעשות את הכל. יש נגנים שזה לא שתאוריה לא מעניינת אותם. אני מקבל את זה ועדיין חושב שזה יכול לתקוע לפעמים ושכדאי לעשות מאמץ קטן וללמוד גם היבטים תאורתיים שקשורים לנגינה כלומר תאוריה מעשית.
ד) אני לא מתייחס כאן לסוג הגיטרה (קלאסית, אקוסטית, חשמלית) ולא מתייחס כאן לז'אנר מוסיקלי ספציפי שבו הלימוד יכול להיות שונה לדוגמא פלמנקו. בגלל זה הוצאתי מהמשוואה טכניקות ספציפיות לסוג גיטרה או ז'אנר מוזיקלי.
ה) בטוח יהיו מחלוקות ביני לבין מורים ומוזיקאים אחרים לגבי הדירוג הזה. אין לי באמת אסמכתא לקבוע רמה של נגן לפי רשימה. אני משתמש בה בעיקר כדי ללמד ובשביל מערך למידה מסודר לאורך זמן אצל מי שלומד אצלי. נסו לראות את זה כמו משחק עם שלבים שבו אתם להוטים להגיע לשלב הבא ולראות מה יש בו:)
1) מתחיל 1 –
הכרה בסיסית של חלקי הגיטרה (צוואר, גוף נגינה, ראש כיוון, מיתרים, מספור מיתרים ואצבעות, בתים וסריגים)
יכולת לנגן מנגינה פשוטה על הגיטרה
הכרת האקורדים הבסיסיים בצורה הפתוחה (ללא ברה) בסולם דו מאז’ור וסול מא’זור
(Am, C, Dm,D,Em,E,Fmaj7,G,B7)
היכולת לנגן אותם ולעבור מאחד לשני במהירות מינימאלית של פריטה אחת למטה בכל חלופת תיבה ( לנגן שיר שבכל חלופת אקורד אתם פורטים פריטה בודדת למטה)
יכולת לכוון את הגיטרה בעזרת טיונר או אפליקציה
2) מתחיל 2 -
הכרת פריטת קצב אחת לפחות
יכולת לנגן אקורדים מבלי שיזמזמו (לא בזמן נגינה רצופה של שיר אלא בזמן אימון על האקורדים בנפרד)
יכולת גמישות של כל אצבע בתוך מסגרת האקורד להגיע לפחות עד אמצע הבית (קרוב יותר לסריג שמאל)
בלבול מינימלי בין האקורדים ושמותיהם (הרבה נגיד מתבלבלים בין Am ל Em)
3) מתחיל 3-
יכולת לנגן שיר פשוט של 3 אקורדים עם פריטת קצב ולשמור על הטמפו (מהירות) של השיר ברמה סבירה.
(שמעבר האקורדים כבר לא תוקע את השיר ואפשר לשיר )
יכולת לנגן פריטת ארפז’יו אחת לפחות (פירוק אקורד למנגינה עם אצבעות או מפרט)
ידיעת השורש/טוניקה/בס של כל אקורד (חשוב מאוד)
רפרטואר של לפחות 3 עד 8 שירים
4) בינוני 1 -
יכולת לנגן שיר מתוך צ’ארט של אקורדים (לא מתוך דף מילים עם אקורדים כמו באתרים)
לדוגמא: |Am|Am|C |Dm|
הכרה של לפחות שתי פריטות קצב בחתימת זמן שונה ( לדוגמא: 4/4 ¾ 6/8 )
יכולת לנגן שיר עם אקורדים פשוטים ללא זמזום או חסימה של צלילים ומיתרים
יכולת לנגן שיר באורך מלא במשך 3 -5 דקות ( כוח באצבעות )
יכולת לנגן שיר פשוט עם השיר המקור (עמידה בקצב ואוריאנטציה מוזיקלית)
הכרת הטאבים
הכרת המפרט
יכולת לנגן ברה ( גם אם יש קושי)
5) בינוניים 2 -
יכולת שירה עם הגיטרה ( לא כולם שרים ולא כולם חייבים אבל היכולת הזו היא סממן ליכולת ריתמית מוגברת אצל נגנים)
שמירת קצב עם מטרונום
יכולת ללמוד שירים לבד
רפרטואר נגינה של לפחות 10 שירים
יכולת לנגן ברה כמו כל אקורד
הכרת סולם אחד לפחות על הגיטרה
ידיעה של צלילי המתח הדיאטונים באקורדים הפתוחים (9, 7, 6, sus4, sus2, maj7)
6) בינוני 3
שליטה במפרט
הכרת הסולם A פנטטוני וA פנטטוני בלוזי
יכולת קריאה של טאבים
יכולת אלתורית מינמאלית
יכולת חיקוי והטמעה של פריטת קצב במהירות
יכולות ארפז’יו מתקדמות ( יכולת לבצע כל תבנית פריטה )
7) מתקדמים 1
בניה של מהלכים הרמונים
יכולת לעשות ויברטו
יכולת להוציא אקורדים פשוטים משמיעה בסולם C
פאלם מיוט (עמעום מיתרים)
הכרת הסולמות הדיאטונים דו מאז’ור ולה מינור על הגיטרה (לפחות בפוזיציה אחת על הגיטרה)
הכרת שיטת CAGED ( חמשת הצורות של האקורדים לאורך הצוואר)
הכרת כל הפוזיציות בסולם A פנטטוני רגיל ובלוזי לאורך הצוואר
הכרת תבנית מלודית על הסולם ( שלשות, רביעיות)
הכרות עם הסולם ההרמוני דו מא’זור (סולם אקורדים)
8) מתקדמים 2
בניה של מהלכים הרמונים דיאטונים
בניית מלודיה הרמונית
יכולת להוציא אקורדים משיר בסולם G ו ולעשות המרה (טרנזפוזיציה)
יכולת לנגן כמה סגנונות מוזיקליים על הגיטרה ( בוסה נובה, בלוז, רגאיי, פולק, קאנטרי, קלאסי וכו’)
הכרות עם מודוסים והשימושים בהם (ברמה התאורתית)
טכניקות סגנון למעברי צלילים ( Hammer, pull off, slide, bends )
יכולת למצוא את כל הסולמות הדיאטונים
יכולת למצוא את כל הסולמות הפנטטוניים ולאלתר עליהם
הכרת יחסים בין הדרגות בסולם הדיאטוני
9) מתקדמים 3
נגינת אוקטבות ככלי מלודי
יכולת להוציא משמיעה אקורדים עם מתח בכל סולם
שליטה בטכניקות הסגנון
יכולת לבנות אקורד משולש בכל מקום על הצוואר (אקורד פשוט בעל שלושה צלילים)
הכרה של כל האקורדים עם צלילי המתח הלא דיאטונים על הצוואר
הכרות עם מעגל הקווינטות והשימוש בו
שימוש במודוסים
10) מתקדמים 4
בניה של מהלכים הרמונים כרומטים
יכולת לעשות ויברטו במתיחה
היפוכי אקורדים לאורך הצוואר
ידיעת מיקום כל התווים לאורך הצוואר
קריאת קצב ותווים
יכולת לפרק אקורד מורכב משמיעה