נתבונן בתרגיל לדוגמה.
נתונה לנו תיבה עם הנתונים הבאים:
הרי שנפח התיבה הוא: 192 = 4 * 8 * 6
אורך – 2
רוחב – 4
גובה – 6
נפח התיבה יהיה - 48 = 6 * 4 * 2
אורך – 3
רוחב – 5
גובה – 7
נפח התיבה - 105 = 7 * 5 * 3
אורך – 7
רוחב – 9
גובה – 2
נפח התיבה - 126 = 7 * 9 * 2
נתונה תיבה עם נפח של 48 סמ"ק.
האורך של בסיס התיבה הוא 2 ס"מ, הרוחב 4 ס"מ.
מהו גובה התיבה?
נשתמש בנוסחה לנפח תיבה:
גובה * אורך * רוחב = 48 סמ"ק
האורך והרוחב ידועים לנו, את הגובה צריך למצוא.
נסמן את הגובה ב-h ואז:
48 = 2 * 4 * h
48 = h * 8
נחלק את שני האגפים ב-8 ונקבל:
h = 48/8
h = 6
כלומר הגובה הוא 6 ס"מ.
ישנם מקרים בהם מקבלים התלמידים דף נוסחאות, אך לעתים הם נדרשים להכיר את הנוסחה בעל פה. לכן, ההמלצה היא לשנן בהדרגה את הנוסחה. תחושת הלחץ המוכרת לרבים ממבחנים במתמטיקה יכולה להיות פחותה בעת שאתם זוכרים את הנוסחה בעל פה. מדוע?
אז נכון, ציון נמוך במבחן במתמטיקה איננו משמח. עם זאת, חשוב לזכור כי כל גם הציונים הנמוכים מלמדים אתכם, ולא מעט. אחרי שקיבלתם את המבחן והקדשתם כמה שעות לבאסה (זכרו: לא לגרור באסה!), השקיעו את זמנכם בתחקיר המבחן. חשוב להדגיש כי לעתים קשה לתחקר את המבחן לבד, וכדאי לעשות זאת יחד עם המורה הפרטי למתמטיקה. מטרת התחקיר היא להבין מה מנע מכם להצליח במבחן, כך שתוכלו לעבוד על אותם חלקים חלשים יותר והצליח יותר במבחנים הבאים. אז מדוע אתם לא הצלחתם הפעם?
ציון אחד איננו מייצג אתכם, אלא שהוא רק חלק קטן מכם. מקצוע המתמטיקה הוא מקצוע שאפשר להשתפר בו דרך קבע, ותוכלו להוכיח את ההתמדה וההתקדמות שלכם בבחנים ובמבחנים הבאים. אל תשכחו לרגע: היתרון שבציון נמוך (כמובן – הכל יחסי), הוא שאתם רק יכולים להשתפר.
ישנו קשר ישיר בין הלמידה לפני המבחן ובין מידת ההצלחה בו. המון פעמים כשמנסים להבין מהי הסיבה לכישלון במבחן, מבינים כי הבעיה הייתה בהיערכות והלמידה שלקראת המבחן. לרוב, מדובר על תלמידים שבחרו ללמוד יחד, בקבוצת למידה המורכבת מחברים טובים. לעתים, קבוצות למידה שכאלו מפרות ומעצימות, אך לעתים קשה מאד לשמור על ריכוז לאורך זמן, תוך שהלמידה היא לא באמת למידה אלא מפגש חברתי. לפניכם, שאלות מנחות שיוכלו לסייע לכם להבין האם הלמידה החברתית אכן יעילה לכם:
אם כבר מדברים על נוסחאות, הרי שכדאי שתכירו גם את הנוסחה הבאה: ככל שתפתחו יותר פערים במקצוע המתמטיקה, כך יהיה קשה יותר לגשר עליהם. כידוע, בכיתות מתקדמות יותר (בחטיבות הביניים ובתיכונים), ישנם לא מעט בחנים ומבחנים.
לעתים, שיעור פרטי אחד יכול למקד אתכם, להטמיע בראשם את הנוסחה ולאפשר לכם לשלוט בה. התיבה היא עוד צורה שתצטרכו להתמודד מולה בשאלות שונות במבחנים, בין היתר גם בבחינת הבגרות. הדרך הטובה ביותר לשנן את הנוסחה היא לתרגל עוד ועוד בעיות עם תיבות, בדגש על בעיות הדורשות מכם לחשב את נפח התיבה.