איך למקסס היי-הטס שמונה טיפים להוספת אנרגיה למיקס.

היום אנו צוללים לצליל ספציפי שתופס את ההיי אנד של ספקטרום התדרים: היי-הטס.

כאשר ממקססים תופים, היי-הטס בדרך כלל לא מקבלים התחשבות כמו אלמנטים נמוכים. אבל צליל זה חיוני למיקס תופים נהדר. להלן שמונה טיפים למיקסוס היי-הטס, כולל תרופות למצילות קשות ולריידים.

1. תתניעו מנועים תחילה על ידי הסרת תדרים נמוכים

אם יש יותר מדי היי-הטס, מצילתיים וריידים המסתובבים לנו בטראק - או אם הם לא מעובדים כראוי - המיקס יכול להיות חד מספיק כדי לחתוך לנו את האוזן. כדי לשמור על האוזניים ולהבטיח זריחה של שירה, גיטרה וסינט'ים, ניהול התדרים הגבוהים שמייצרים ההיי-הטס הוא חיוני.

אך לפני שנעצב את ההיי אנד, נצטרך להסיר את כל התדרים הנמוכים שנדבקו על ההטס במהלך ההקלטה. על ידי גלגול הנמוכים החוצה, הבהירות הטבעית של התופים תצא החוצה ואתם פחות תרגישו את הצורך לחיזוק מיותר של הגבוהים.

כדי לעשות זאת ביעילות, הכניסו את היי-הטס שלכם אל תוך גרופ והגדירו היי-פאס ל- 100 הרץ. הזיזו את החיתך כלפי מעלה עד שתתחילו לשמוע את שינוי באופי של הסאונד ואז חזרו מעט כדי להבטיח שהאות נשמע נקי אך לא דק. בדרך כלל תגיען איפשהו בסביבות ה-300 הרץ.

 

2. אל תעשו אובר פרוססינג להיי-הטס

מכיוון שההיי-הטס תופסים טווח תדרים קטן, הם חווים את השפעות העיבוד הרבה יותר מהר מתופים אחרים. מה שגורם לנו בקלות רבה להגזים עם סאטורציה, EQ וקומפרסיה.

ההגנה הטובה ביותר מפני טעות מיקס זו היא לעבוד עם הקלטות באיכות טובה או סמפלים באיכות טובה. בדרך זו, לא תרגישו צורך לפצות יתר על המידה באפקטים. אם אתם עובדים עם אודיו שנשמע זול, שקלו להקליט מחדש את הערוץ או לכוון לפלטפורמה של סמפלים כמו Splice כדי להוריד מחליף לסמפל הפחות טוב שבחרתם. זה די קשה לתקן היי-הט פגום, והתחלה מאפס עשויה לחסוך לכם זמן.

הקפידו לעשות הפסקות כדי לשמור על טריות האוזניים. מרווח של 10 דקות מהמיקס מקלה על תפיסת סאונד צורם או בהירות יתר המיוצרים על ידי עיבוד יתר.

3. תנסו להשתמש בשני הטריקים האלו עם Transient Shaper  כדי להוסיף בהירות ואוויר.

Envelope Shaper של קיובייס הוא "הנשק הסודי" הלא כל כך סודי שלי לכל מיני תופים. להלן שתי דרכים להשתמש בפלאגין עם היי-הטס, בהתבסס על הניסיון שלי.

גישה ראשונה:

כאשר במיקס ההיי-הטס חסר כל אופי ווייב, הושיטו יד אל Knob ה - Attack והגבירו אותו עד שתשמעו את הסאונד חותך דרך המיקס. מצד שני נצטרך כאן לנקוט בזהירות – היי-הטס זקוקים רק לדחיפה קטנה כדי להישמע תוססים אם נדחוף יותר מדי אנחנו נעשה רק רע. עם זאת, אם הלקוח שלכם מצפה ל- EDM סאונדים בפנים או Trap, ללכת מעבר לגבולות הרגילים עשוי להיות הכרטיס כניסה שלכם. לעומת זאת, צמצום ההתקפה יאלף את ההיי-הטס עם הטרנזיינטים.

גישה שנייה:

לגישה זו מטרה מתקנת. חלק מההקלטות והסמפלים כוללים יותר מדי טון מהחדר או זליגות ממכשירים אחרים. אמנם אינכם רוצים לגזול מהצלילים הללו את האופי שלהם, אך ביצוע התאמות אסטרטגיות, כמו גזירת הזנב של ה Open Hat כדי להפריד בינו לבין הסנר יביא למיקס מאוזן יותר. לשם כך, צמצמו את הסאונד עם Transient Shaper, שיקצר את אורך המצילה. אם ברצונכם להוסיף אורך למצילות, הגדילו את Sustain.

4. יותר מדי צורמים? נסוDe-Esser  על ה Hats שלכם

למרות שאני מסקר לא מעט את עניין ה De-Esser במיוחד בהקשר של ווקאל מיקסינג, הכלי הזה נהדר גם כדי לרפא בעיות בתדרים הגבוהים בכלים אחרים.

הנה מתי להשתמש בכלי הזה: נניח שאתם ממקססים ערוץ היי-הטס מיוחד, אך סינון עם EQ צובע את האות או מסיר חלקים מהסאונד שאתם רוצים לשמור. לקבלת פיתרון מדויק יותר, הפעילו את De-Esser ומשכו את הCutoff- לאיפשהו בסביבות 10-12 קילוהרץ. לאחר מכן, התאימו את ה-Cutoff בהתאם עד שתזהו את העבריינים - יתכן שתמצאו שהטריק הזה מתקן אותות עם שקיפות רבה יותר מאשר EQ סטטי.

5. תעשו פאנינג לתחושת מרחב

במרדף אחר היי-האט תוסס, מפיקים חדשים רבים (ואפילו טכנאים) יכולים להיתקע בלופ של אודישן של סמפלים חדשים, הוספת עיבוד והתאמת ווליום בתקווה לקבל שילוב נכון של החלטות.

במפר בווליום או בסאטורציה עשוי להיות מה שצריך, אך יש מקרה טוב יותר שאליו נפנה כשאתם זקוקים לריגוש חדש. על ידי הפניית המצילות לצדדים, כל מה שנשאר במרכז יזכה ליותר תשומת לב, ויגרום בו זמנית למיקס להרגיש רחב וקצבי יותר.

עבור טראקים אלקטרונים או היפהופ, אני אוהב לכוון את ההטס במרחק של 30-50% מהמרכז. יש אנשי מיקס שיצודדו ימינה או שמאלה חזק, או יבחרו את מיקום הסטריאו שלהם על פי המבנה של ערכת תופים.

בסופו של דבר תמצאו את ההעדפות שלכם, רק זכרו להתחשב במיקס באלאנס שלכם תוך כדי. כאשר אתם עושים צידוד חזק לימין או משמאל, הקפידו להציב צליל נגדי שיתומך בפעילות זו מהצד השני. רעיון אחד הוא להעביר את המצילה הסגורה לצד אחד ואת הפתוחה לצד השני. הוספת ספלאש של ריוורב תוך כדי שהאאוטפוט יוצא אל המרכז תיצור אשליה של סאונדים מודבקים יחדיו.

6. שברו את המעגל של היי-הטס מתוכנתים עם ולוסיטי וסווינג

שירי פופ רבים משתמשים כיום בהיי-הטס מתוכנתים, אפילו בנוכחות כלים אקוסטיים.

אלא אם כן אתם (או הלקוח) הולכים על צליל ישר ורובוטי, תרצו לשבור את המונוטוניות של דפוסים מתוכנתים, שיכולים להתחיל להישמע מעופשים ללא שינויים בוולוסיטי, בסווינג או באורך התו. למעשה, אפילו דפוסי שש עשריות של דפוסי טראפ, שאמורים להישמע "מתוכנתים" יכולים להפיק תועלת מהווריאציה. לדוגמא, העלאת הווליום של ההטס המובילים לסנר דוחף, את המאזינים קדימה.

בעוד שמשימות אלה בדרך כלל נופלות על המפיק, ייתכן שאתם המפיקים, או שקיבלתם את כל הסשן עם קבצי MIDI כלולים. אז קחו כמה דקות לצלול לרצפי ה- MIDI האלה והתאימו את הפרמטרים שלמעלה עד שתקבלו תוצאה טבעית שנשמעת מעניינת יותר. ישנם מספר פלאגינים ספציפיים אשר יעשו זאת באופן רנדומלי בשבילכם.

7. תתקנו באמצעות EQ דינמי

EQ דינמי הוא בחירה טובה יותר מהמקביל הסטטי שלו במספר תרחישים של מיקסוס היי-ההטס. הנה שניים שאני נתקל בהם לעתים קרובות:

תרחיש ראשון:

כאשר בנד נמוך יותר של תדרי היי-ההטס מתנגשים עם הסנר בלופ תופים. ברוב המקרים, אתם לא יכול להיכנס לאודיו ולהתאים את היי-הטס מבלי לשנות גם את הסנר. EQ דינמי מספק דרך לעקיפת הבעיה. כל שעליכם לעשות הוא לבחור את תדרי היי-הטס הבעייתיים ואז ביחרו בסנר כטריגר לסיידצ'יין. זה ינמיך את תדרי ההיי-הטס שנבחרו בכל פעם שהסנר יתנגן.

תרחיש השני:

כשמתופף מטיח את המצלתיים בחלקים מסוימים של הקלטה אך מנגן ברכות בחלקים אחרים. האפשרות הדינמית להחליש את ה"הרשנס" רק כאשר קיימים תדרים מגעילים היא עזרה גדולה שה-EQ הדינאמי מספק לנו.

8. עבדו בשכבות בכדי לנפח את היי-ההטס

לאחר הסרת תדרים צורמים בהיי-הטס עם EQ, ייתכן שההטס שלכם עכשיו נשמעים משעממים ופשוט ישטפו במיקס. כדי להחזיר מעט אנרגיה, תכנתו או ביחרו בסמפל של רעש לבן וסדרו אותו כך שיתאים לקצב ההטס. הרעש הלבן ימלא את הספקטרום - המרכיב את התדרים האבודים - וייצור צליל מלא יותר. הוספת מודוליישן או ריוורב לרעש הלבן תשפר גם את הפרטים בהיי-אנד גם כן.

טריק נוסף לרגש את היי-הטס הוא לשים דיסטורשן וסאטורציה. אמנם לא בדיוק "שכבה", אך ההרמוניות הנוספות מתוספים אלה יגרמו למצילות להישמע עבים יותר, כאילו נוסף להן צליל אחר.

לסיכום

הטיפים במאמר זה אמורים לתת לכם התייחסות לכמה מהבעיות הנפוצות בהן נתקלים בעת מיקסוס הטס, יחד עם פתרונות לתיקונם. אני מוצא שרוב העבודה היא מתקנת - ברגע שאפשר לשמוע את ההיי-הטס בצורה ברורה, הם תורמים לגרוב הכללי בצורה מרתקת. צליל נקי גם מסייע להבטיח עיבוד מינימלי (יתר) בהמשך.

לפני שאלך, הנה טיפ בונוס: תגלו שרבים מהטיפים האלה עובדים היטב יחד - כמו שילוב של Transient Shaper עם EQ דינמי או פאננינג עם סווינג. אז זכרו להתנסות עם הנקודות שלמעלה.