איך ללמוד UI UX, איך להיכנס לתחום הUX\UI

5 טיפים - איך להיכנס לתחום הUX/UI

אז רגע לפני שנצלול לטיפים, כדאי להסביר מה זה UX. ניעזר בדוגמא: דמיינו עצמכם רגע מחפשים אתר שבו תוכלו למשל להזמין טיסה לחו״ל. האתר איטי, לא ברור איפה שורת החיפוש, כשניסיתם למלא את התאריך, לוח השנה נפתח על שנת 1900 ונדרשתם לגלול כל הדרך עד ל2022, אחרי שכבר חיפשתם אתם לא מוצאים את פרטי הטיסה, הטקסט קטן מידי, ולא ברור איפה מוסיפים כבודה. מתסכל. ועכשיו דמיינו אתר שממש 2 דקות אחרי שנכנסתם לאתר, כאילו באורח פלא, כבר מצאתם את הטיסה, כמעט בלי להרגיש. מאיזה אתר הייתם מזמינים?

לא משנה באיזו פלטפורמה, לא משנה אם זה בעולם הפיזי או במרחבי הרשת, עיצוב חווית המשתמש (אוUser Experience Design ) מלווה אותנו בחיי היומיום והוא גורם מכריע בהבדל בין מוצר בינוני, לבין הדברים שלא נוכל לזוז בלעדיהם.

במאמר הזה אשתדל לעזור לכל אחד שרוצה להיכנס לתחום ה UX בעזרת 5 טיפים ממוקדים ופרקטיים שיאפשרו לכם להיות צעד אחד לפני כולם, כבר מההתחלה. בין אם אתם רוצים ללמוד את התחום מ-0, לעשות הסבה או להוסיף עוד כלים לסל, הבנת התחום תקנה לכם יתרון חשוב בתחרות על ליבם (וזמנם) של המשתמשים, והקהל שלנו.

אבל רגע, למה בכלל כדאי להיכנס לתחום הUX? למה המקצוע כל כך מבוקש? יש מספר סיבות עיקריות:

  • שילוב מדהים בין טכנולוגיה ליצירתיות ופתרון בעיות
  • המון עבודה עם אנשים – צוותים שונים, אנשי מקצוע, לקוחות ומשתמשים
  • פסיכולוגיה אנושית – תחום מרתק שעוסקים בו באופן ישיר
  • משכורת הייטק - ממוצע התחלתי נכון ל2021 הוא 14 אלף ₪ והעלייה היא תלולה
  • ביטחון תעסוקתי – חברות מבינות יותר ויותר את הצורך בUX, וטכנולוגיה עתידית תמיד תחייב UX

מעולה, הבנו שחווית המשתמש היא קריטית. היא שווה לנו כסף, והיא מקור ללקוחות מרוצים. הבנו גם למה זה מקצוע מבוקש. אז איך נכנסים לתחום? הנה, ממש כאן, 5 הטיפים הטובים ביותר לכניסה לחתום ה- UX. לגזור ולשמור.

 

טיפ 1 - ללמוד את הנושא (ולא רק בקורס).

זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל לפני שצוללים לעיצובים וחוויות ומשתמשים ולקוחות, צריך ללמוד. החדשות הטובות הן שאפשר ללמוד ולהתפתח בתחום גם לבד, על הספה בסלון. אספתי לכם כאן כמה מהמקורות שאני מחשיב איכותיים ללמידה עצמאית (כלומר, חוץ מהמאמר הזה). כמובן, אפשר גם לקחת קורס עיצוב חווית משתמש, לימודים אקדמאיים, או מורים שמלמדים את הנושא באופן פרטי (כמוני) אבל כאן הכנתי רשימה של מקורות חינמיים ללמידה עצמאית. חשוב לזכור שיש המון מקורות מידע מעולים, אבל לא פחות מקורות גרועים, ולכן כדאי לדעת מאיפה לשאוב ידע שיזניק לכן את הקריירה.

אתרים/בלוגים -

    • Nielsen Norman Group - האתר עם הכי הרבה מידע, באיכות הכי גבוהה, נקודה. קל להיאבד בתוכו, ולכן הקישור מוביל ישירות לאיזור הכי רלוונטי של האתר (המאמרים הפופולריים ביותר).
    • UXmastery - אתר עם מאמרים מעולים, ובעיקר פורומים פעילים עם קהילה חזקה ופורה.

ספרים רבותיי, ספרים - יש ספרים מצוינים שנכתבו על התחום, ריכזתי לכן פה כמה מהאהובים עליי:

    • 100 things every designer needs to know about people
    • The Design of Everyday Things Jacob Nielsen
    • Hooked – Nir Eyal
    • לא רציונלי ולא במקרה - נכון, לא מדובר ישירות על עיצוב, אבל עוזר לנו להבין טוב יותר איך להניע בני אדם, שזה בדיוק מה שעיצוב טוב של חווית המשתמש יכול לעשות.

סרטונים ביוטיוב-

    • CareerFoundry - ערוץ שיש בו מידע מעולה וקליל על יסודות המקצוע, מאוד רלוונטי למתחילים.
    • Expose UX – "הכרישים" של עולם הUX, סגל שופטים חווה דעה על עיצובים של אתרים ואפליקציות, מקום טוב לשמוע דעות מומחים על עיצוב ועל קריירה בתחום.
    • AJ & Smart – עמוד מעולה שמלמד בשפה פשוטה המון על יצירת תיק עבודות, שיטות מחקר ועוד.


טיפ 2 - צאו לעולם.

מכירים את המשפט dress for the job you want? אז זה. או יותר בפשטות: תציגו את עצמכם כמעצבי חווית משתמש. כשמישהו שואל מה אתם עושים החיים תגידו שאתם מעצבי חווית משתמש, אפילו אם עוד לא התחלתם לגמרי את הפרויקט הראשון שלכם.

לא, לא מדובר ברמאות או הונאה, אבל לא פעם ולא פעמיים כשהצגתי את עצמי כמעצב UX קיבלתי תגובה בסגנון ״וואלה? יכול להיות שאצטרך ממך איזה שירות״, ויותר מפעם אחת השגתי ככה עבודה שהתאימה לכישורים שלי באותו זמן, ובנתה לי את תיק העבודות לפרויקטים הגדולים יותר שעשיתי בהמשך הדרך.

עוד דרך למצב את עצמכן כחלק מקהילת המעצבות היא…  להיות חלק מקהילת המעצבות. תשוטטו ברחבי הקהילה, יש המון כנסים, פורומים, סדנאות ומפגשים בהם אפשר להכיר את התעשייה, לקבל עצות, לראות עבודות מעניינות שאנשים עשו, ולהפיץ את השם שלכן. אפשר אפילו בלי לקום מהכיסא. כדאי להתחבר גם לקהילות רלוונטיות בפייסבוק (הנה כמה מומלצות: Startup Designers, חווית משתמש ישראל) באתרים כמוdribble  או behance אפשר לראות המון עבודות שאנשים עשו ולהתחבר למעצבים מכל העולם.

ועוד טיפ חשוב בנושא הזה, תעבדו כלפי חוץ. יש לכן עיצוב? תשתפו, תראו אותו (לא משנה אם זה פייסבוק, לינקדאין או אינסטגרם), קבלו הערות ותנו ללקוחות פוטנציאליים לראות מה אתם יודעים לעשות. כל זמן שאתם לא מוציאים עבודות לאור, מישהו אחר עושה את זה, וגונב את תשומת הלב מהעבודה המעולה שלכם.

טיפ 3 - תתמקדו! (בדברים האלה)

במקצוע כמו שלנו, אפשר להיתקע 45 דקות על גוון הצבע של הכפתור השולי ביותר באתר, וחשוב מאוד להתמקד. לדעת מהן אבני הבניין שעליהן נשען עיצוב UX איכותי, ואחרי שיצקנו יסודות מוצקים לבניין, אפשר לדאוג לתמונות היפות שעל הקיר. אז מה הן בעצם? במה כדאי להתמקד? בגדול, 3 דברים חשובים: הבנת תהליך עיצוב המוצר, טיפוגרפיה, ויכולת הזדהות.

הבנת תהליך העיצוב - עיצוב טוב מתחיל עוד לפני שפתחנו מחשב או מחברת ציור, והוא מורכב מתהליך מסודר, שיכול להשתנות ולהתגמש, אבל חייב לכלול מחשבה על הבעיה או האתגר, ואיך הכי נכון יהיה לפתור אותה. זו תורה שלמה שלא אסכם כאן במשפט, אבל חשוב להבין שאפיון חווית משתמש הוא תהליך. יש לו מבנה והגיונות, הוא דבר מסודר ומובנה, ואם בכל זאת לסכם במשפט: סוף מעשה במחשבה תחילה.

טיפוגרפיה – עיצוב טקסט. רוב האינטרנט הוא מבוסס טקסט. רוב ההנעות לפעולה ייכתבו בטקסט, ורוב התקשורת בין הפלטפורמה למשתמש היא טקסטואלית. למדו לעצב טקסט באופן יעיל, נעים, ומותאם לחוויה אליה אתן מכוונות. אם להיות מומחיות של נישה מסויימת, אז של טיפוגרפיה.

יכולת הזדהות – כמעצבות אתן צריכות לדעת לחשוב בראש של מישהו אחר, בין אם זה הלקוח, או המשתמש, המטרה היא לשים את עצמנו בעולם של מי שאנחנו נעצב עבורו ו״לקרוא להם את המחשבות״. החוכמה היא לדעת לשרת את המטרה הגדולה, ולא את הגחמות העיצוביות שלנו, ולמרות שלפעמים קשה לשחרר מרעיון שמאוד אהבנו, חשוב מאוד לדעת מתי הוא לא מתאים, ולוותר במידת הצורך.

 

טיפ 4 - לנגר יש מסור, לצייר יש מכחול, למעצב UX יש… ? בואו נכיר את כלי העבודה שלנו.

אתם נדרשים ללמוד את התוכנה הכי פופולרית בשוק היום לעיצוב ואפיון מוצרים: Figma. קיימות שלל תוכנות, אבל Figma היא בפער המוצלחת מכולם. ניתן לעבוד בה דרך הדפדפן, בחינם, אינספור אפשרויות ואינטואיטיבית מאוד.
לא צריך להיות אוצן או אשף פוטושופ, זו תכנה קלה מאוד לשימוש- תתחילו ותבינו. אפשר ללמוד אותה דרך יוטיוב, יודמי, או שיעורים פרטיים איתי לדוגמא.

טיפ 5 - Talk the talk - מילון מונחים

השפה המקצועית שלנו, מעבר להבנה החשובה של מה קורה סביבנו, גם מאותתת למעצבים אחרים ולקוחות פוטנציאליים שאנחנו לוקחים את עצמנו ברצינות, ושאנחנו חיים את המקצוע. הנה כמה מונחים מקצועיים שאתם חייבים להכיר:

  • ראיון בעלי עניין - פגישה עם האנשים שיש להם את הידע הרלוונטי לשלב תחילת הפרוייקט כמו מנהלי המוצר, בעלי העסק וכד׳. הם יענו על השאלות החשובות לגבי הצרכים, קהל היעד, ומטרות העסק.
  • מחקר איכותני/כמותי - איכותני: מתבסס על חקר מעמיק של מעט מידע, לדוגמא: ראיון אחד על אחד עם 3 אנשים. כמותני: חקר של הרבה מידע שאפשר לכמת לכדי סטטיסטיקות, ומהן להסיק תובנות, למשל סקר ששולחים לקבוצה עם מאות אנשים.
  • פרסונות - דמויות פיקטיביות המייצגות חתכים מסויימים של המשתמשים שלנו, נהוג לבחון את המטרות של אותן פרסונות, את הדרך בה הן משתמשות במוצר ואת נקודות הכאב אותן יש לפתור.
  • מסע משתמש - תרשים הצעדים שמשתמש צפוי לעבור בתוך המוצר אותו אנחנו מאפיינים.
  • Sketching & Wireframe - הצגה בסיסית של הרעיון העיצובי דרך שרטוט חופשי בדף או בתוכנה.
  • Mockup - הצגה יותר מתקדמת ומלוטשת של האפיון, ומבוססת בעיקר על פריסת התוכן בעמוד. בשלב זה ניתן לשלב גם UI – קרי העיצוב הויזואלי של הממשק (צבעים, אייקונים, תמונות...).
  • Usability Testing - בחינה של שימושיות המוצר או האתר שלנו עם משתמשים אמיתיים, אפשר כבר עםMockup  בהנחה והוא משלב את האלמנטים העיקריים של העיצוב שלנו. קריטי להבנה של איך משתמש אמיתי יתנהל בתוך המוצר אותו אנו מאפיינים.

 

לסיכום,

אלו 5 הטיפים שלי לכניסה לתחום המדהים והמבטיח הזה שנקרא עיצוב חווית משתמש. ממליץ בחום לשמור את המאמר ולחזור אליו אם תצטרכו קצת הכוונה בהמשך הדרך. אם אתם מעוניינים בעוד תוכן, קורסים, ידע וכל דבר שקשור ב UX אתם יותר ממוזמנים לבקר בעמוד האינסטגרם שלי, ואם אהבתם, תעקבו! אני מעלה לשם כל הזמן תוכן ועונה על שאלות. שווה ביקור. בהצלחה!