איך ללמוד נכון למבחן : מה שלמדתי רק באקדמיה וחבל...
רוצים להתארגן על המבחנים שלכם עכשיו?
הערכות ללמידה למבחן:
- מתי להערך? כמה שיותר זמן מראש ותלוי בכמות החומר, הלמידה תהיה יעילה יותר אם יהיה זמן והחומר יישאר ליותר זמן . תבזבזו פחות כוחות.
- מומלץ לבצע הערכות כבר מקבלת ההנחיות למבחן. אם עדיין לא לימדו הכל - תוך כדי השיעורים כבר לכתוב ככה שיהיה לי נוח להתכונן (לחשוב על השאלות של המבחן ולשאול את המורה אם נראה לי שחסר לי ידע. במידה ונדרש שינון מעריכים כמה זמן ייקח לנו לשנן. עושים ניסיון עם חלק קטן וסופרים כמה ימים ושעות נדרשים.
- אם זה מבחן שבו תקבלו בעיה לניתוח, יש לוודא שהבנו את הנושא/נושאים ואז לבצע את הלמידה עם מבחני עבר או להוציא שאלות שהיו בשיעור ולראות שיודעים לענות עליהן.
- אפשר להכין כרטיס שאלה או כותרת ,ובצד השני או בהמשך הדף להכין את התשובה להסתיר את התשובה ולענות בלי להסתכל ואז לבדוק
- משאירים יומיים-שלושה (אם אפשר) למעבר מחדש על הכל /שאלות ובחינה עם חברים/משפחה על הכל בעל פה.
- משאירים אם אפשר יום לפני לפחות חצי יום מאחר הצהריים לפעילות מהנה ומרגיעה עדיף ים פעילות גופנית מנוחה וכו.
- כל מה שצריך ללמידה שיהיה מוכן (ורק זה!)- ספר, מחברת, מחשב אם צריך, עט/עפרון מחודד , מרקרים, מחדד מחק/טיפקסט . ניילוניות קלסר וכו מה שמתאים. אני מקלידה לי הרבה פעמים ואז מדפיסה , ממרקרת ומתייקת בקלסר ואז קוראת שוב ושוב. עד שאני רואה שאני זוכרת אם צריך לזכור.
- אני הייתי מצלמת /מקבלת בקובץ ומדפיסה מחברת של תלמיד/ה אחר/ת שכותב/ת את כל מה שנאמר בשיעור בצורה שאני מבינה
- לפתוח את ההנחיות למבחן לראות שמבינים ואם לא חובה לברר עם חבר/ה או עם המורה על מה המבחן.
למידה כוללת גם עיבוד של המידע.
כשאנחנו מארגנים את המידע אנחנו זוכרים אותו בקלות וזה עוד דרך מעניינת יותר לעבור על החומר.
ככל שתהיו יותר פעילים בלמידה החומר ייכנס יותר בקלות
- לעבד את החומר בהתאם להנחיות למבחן למשל: אם המבחן הוא עם חומר פתוח כדאי לסדר את המידע בקלסר עם חוצצים / לשוניות צבעוניות להכין תוכן עניינים שמפרט כל לשונית ואת סדר הנושאים שמופיעים בה. אפשר לסדר לפי התאריכים של השיעורים ולבדוק במחברת שצילמתי מחבר/ה שלא חסר לי כלום. אם המבחן הוא לפי נושאים אז לארגן , למרקר את מה שחשוב ולבחור מה צריך
- שלב השינון : אם המבחן מחייב לזכור חומר- ואחרי שאנחנו בטוחים שאנחנו יודעים מה צריך לזכור מכינים שאלה או כותרת של נושא ומסדרים אותו בנקודות ממש ברורות ואז רואים שזוכרים. אפשר להמציא ראשי תיבות שיזכירו לנו את כל הסעיפים .
- שאלות לדוגמה ולראות שמצליחים לענות לעצמנו או לחבר מבחן.
טיפ
אומרים שכשאנחנו יודעים חומר וקצת שוכחים ואז נזכרים אחר כך יהיה לנו מאוד קל למצוא ולהוציא בקלות עוד פעם את החומר מהראש.
סגנון למידה
יש כמה סוגי לומדים. יכול להיות גם וגם ואז חשוב שנארגן לעצמנו את החומר בכמה דרכים אדגים על עצמי בהמשך:
חזותי - יכין לעצמו תרשימים , גרפים , תמונות כל מה שהעין יכולה לתפוס ןלהבין.
שמיעתי- יקריא / ידבר את התשובה לעצמו או לאחרים ויקשיב לאחרים. לומד טוב מלהסביר לאחרים יבין הסברים שהוא שומע ונוח לו ללמוד מהסברים מילוליים.
קינסטתי - לומד על ידי עשיה והתנסות. יכין את החומר למבחן , יארגן בצורה שברורה לו את החומר. שאל שאלות ומתנסה.
אני לומדת הכי טוב מלהתנסות, לארגן בטבלאות, בנקודות , ליצור קשרים
אני גם לומדת טוב כשאני מסבירה או מלמדת וכשאני שומעת הרצאה ורושמת לי כי ככה אני חייבת להתרכז במה שאומרים וגם לא משעמם לי.
כל הזמן בשיעור אני חושבת האם אני אבין מזה למבחן?
מדגישה, שמה כותרות, מספרי עמודים כדי שיהיה לי קל אחר כך.
אני אוהבת ללמוד לבד ורק אחרי שאני ארגנתי כמו שאני אוהבת ללמוד בחברותא.
כל אחד יגלה מה נוח לו ובאיזה מקצועות.
במבחן
להביא מים ואם מותר חטיף אנרגיה
להביא שעון יד ולבקש שירשמו על הלוח שעת סיום ואם אפשר להגיד כל חצי שעה תלוי באורך המבחן
לקרוא את כל המבחן בזריזות .
לראות כמה זמן יש לכל חלק אם לא ידענו קודם כשהתכוננו לשים לב לזמן.
להתחיל ממה שקל לי
במבחן שינון: אני קודם שופכת בקטן בטיוטה או בצד ואחכ מוחקת את הראשי תיבות וכל מה שהכנתי לי בהתאם לשאלות ורק אז עונה ומסדרת תשובות יפות מלאות וממוקדות.
לענות על מה ששאלו- פשוט לקרוא שוב את השאלה ולוודא שהבנו מה שואלים לפני שעונים.
*אומרת בתור מי שענתה על אנסין באנגלית לבגרות 4יחל ובסוף גילתה שזה היה אמור להיות תשובה בעברית :(
אחרי שעניתי על הכל, אם יש זמן, אני שותה קצת מים, מנשנשת תמר או משהו אנרגטי תפוח בננה או קצת שוקולד ואז עוברת על הכל בנחת.
והכי חשוב זה רק מבחן.
כשעשיתם את הכי טוב שלכם, תטפחו לעצמכם על השכם.
לימוד מהמבחן כדי להצליח בעתיד
קבלת את המבחן? נכון שלפעמים מתחשק לא להסתכל?
חלק חשוב בלמידה, להבין מה אפשר היה לדייק. אפילו לבקש עזרת חבר או מורה או הורה להבנה.
אם משהו לא הצליח חשוב להבין מה, ולראות להבא שנדע מה הפריע. לא לקחת קשה מדי יהיו לכם עוד הרבה הזדמנויות להצלחות מטורפות.
אם הצליח - חשוב להבין מה עזר לי ולשחזר את הטקטיקה במבחן הבא.
בהצלחה!!!
עדי