דלג על הניווט

איך להתרכז בלימודים?


חוסר ריכוז בלימודים הינה תופעה שגרתית בקרב תלמידים וסטודנטים רבים. הבעיה אינה נובעת בהכרח כתוצאה מחוסר מוטיבציה להצליח. נהפוך הוא, ישנם תלמידים שמקפידים על סדר וארגון, מכינים את חומרי הלימוד ויושבים ללמוד במטרה לשנן את החומר.

הבעיה יכולה לצוץ לפתע כתוצאה מגירויים חיצוניים. עם כל הרצון הטוב, לרוב הם יהיו קצת יותר אטרקטיביים מנושאי הלימוד ומכיוון שאין קיצורי דרך להצלחה בלימודים, חשוב להכיר שיטות שיוכלו לסייע להשגת ריכוז מיטבי.

תרגילים לשיפור הריכוז

פעילות גופנית היא פתרון מצוין ומסתבר שהיא גם מהווה אמצעי אשר בכוחו לסייע לשפר את הריכוז באופן טבעי. כתוצאה מפעילות גופנית ניתן גם לשפר את הכושר וגם להגביר את הערנות הכללית באמצעות המרצה של מחזור הדם.

אז נכון שבתקופת בחינות, כנראה שלא יהיה לכם יותר מדי זמן פנוי להקדיש לפעילות גופנית, אבל בהחלט יהיה שווה להשקיע את מרב המאמצים בכדי למצוא את הזמן לעשות זאת. במידה ונדרש לקום מוקדם יותר או ללכת לישון בשעה מאוחרת, עדיין משתלם לנצל את הזמן נכון ולהשקיע אותו בפעילות גופנית.

האפשרויות הן רבות, לכן מומלץ להכין רשימה מסודרת עם מגוון פעילויות גופניות ולבחור מתוכה את הפעילות המועדפת, שהסיכוי להתמיד בה לאורך זמן הוא גבוה.

איך משפרים את הריכוז בלימודים? אספנו עבורכם מספר שיטות וטכניקות

שיפור הריכוז באופן טבעי על ידי שינוי תפיסתי

תופעה של חוסר ריכוז בלימודים עלולה לגרום לחלק מן התלמידים להיכנס למעגל המבוסס על תפיסות שליליות שנוגעים לכישלונות. מכיוון שמחשבה עלולה ליצור את המציאות בהתאם, עבודה עצמית על שינוי תפיסתי, ללא ספק תהווה צעד משמעותי בדרך לריכוז ולהצלחה בלימודים.

איך עושים את זה?

אפשר למשל לרכוש ספרים רבים שעוסקים בהתפתחות אישית ומציגים דרכים שבאמצעותן ניתן לשנות מחשבות שליליות לחיוביות. באמצעות התמדה ותרגול, כל אחד יכול למצוא את הדרך הנוחה והמתאימה לו להתחיל בעבודה על השינוי התפיסתי. 

מדובר בתהליך שמצריך לא מעט משמעית עצמית, אבל בסופו של דבר ההתמדה משתלמת. חשיבה חיובית תסייע לכם לא רק בהצלחה בלימודים, אלא גם במגוון תחומים אחרים.

להקדיש זמן לעצמי

בתקופות עמוסות בלימודים, יש נטייה לוותר על התחביבים והפעולות שאנחנו אוהבים לעשות. לכן דווקא בתקופות לחוצות כאלו חשוב לפנות זמן, אפילו אם מדובר בזמן קצר במיוחד. רצוי להעשיר את עצמנו בתחומי עניין שיעשו לנו טוב על הלב והנשמה, כדי שיאפשרו לנו לחזור ללימודים כשאנחנו יותר ממוקדים, מרוכזים ומוכנים לכך.

לשמור על תזונה נכונה

אז נכון שבתקופות האינטנסיביות יותר של הלימודים, אין לנו באמת זמן לבשל ולכן, אנחנו מעדיפים אוכל מיידי וזמין. יחד עם זאת, הקפדה על תזונה נכונה, תשאיר את אתכם שבעים, רגועים והכי חשוב - מרוכזים. באתרי מתכונים באינטרנט ניתן למצוא בקלות מתכונים קלים ומהירים לארוחות מזינות, אז מצאו לעצמכם כמה דקות לחתוך לעצמכם ירקות או לבשל ארוחה בריאה ועשירה.

להתעלם מהסמרטפון

בקרב תלמידים רבים, חלק ניכר מהזמן מוקדש להתעסקות מאסיבית בסמארטפון, עד לכדי מצב שבו לא ניתן להעביר עשר דקות מבלי לבדוק למשל האם התקבלו הודעות חדשות. ישנם מצבים שככל שמנסים להתרכז בשיעור, מתקשים לוותר על איזה סלפי אחד או שניים בתוספת פוסט קצר.

שורה תחתונה, זה לא באמת משנה לאיזו אפליקציה אנו מתחברים יותר או פחות, מכשיר הטלפון החכם שלנו מספק לנו גירויים רבים, במיוחד בזמן שאנחנו לומדים!

תחילה, בזמן השיעור יש להתעלם באופן מוחלט מהמכשיר הסלולרי. אם לא קיימת סיבה שבגינה חובה להישאר זמינים, אין מנוס מלכבות אותו – או לחלופין להשאיר אותו במקום פחות נגיש. במידה ואם קיימת התחבטות פנימית הנוגעת לשאלה האם להדליק או להשאיר אותו סגור, חשוב להיות חזקים ולא להתפתות להדליק אותו.

אם מצליחים להתמיד בדרך הזו, ניתן לעשות וי גדול בדרך לריכוז המיוחל בלימודים. כמובן שלצד כל השיטות הללו קיימים גם תרגילים לשיפור הריכוז, שדרך התמדה בהן, ניתן להשיג תוצאות משמעותיות שיסייעו לשפר את הריכוז בלימודים. מומלץ להיחשף לכמה שיותר תרגולים, ולבחור מתוכם רק את אלו מתחברים אליהם בצורה הטובה ביותר.