איך להתמודד עם שאלות בעקבות קטע קריאה?

קרא לכם פעם שקראתם קטע שלם ובסוף לא ממש זכרתם מה קראתם ואיפה זה הופיע בטקסט? 
זו בדיוק הסיבה שלא נקרא את כל הקטע לפני שנקרא את השאלות. ככה עושים את זה נכון: 

כרגיל להתארגן ללמידה 

רק מה שצריך שזה עט / עפרון, מחשב אם צריך, מרקר אחד או שניים. טיפקסט אם מותר ומחק. מי שעובד עם עפרון: חובה מחודד ומחדד. 

מוכנים? יאללה: 

  1. כותרת
  2. איורים/ציורים / תמונות. 

על מה ידבר הקטע? הבנתי? אפשר ככה לקרוא את הפסקה הראשונה לראות שאני מבינה על מה מדברים. מכאן המטרה היא לענות על השאלות וכמה שיותר מהר.  בדרך כלל השאלות מסודרות כך שהתשובות יהיו לפי סדר הסיפור.

מחקרים טוענים שכדאי לקרוא פקסקה ראשונה, שורה ראשונה מכל פסקה ופסקה אחרונה.  אני שעדיין לא השכלתי להשקיע בלימודי הקריאה המהירה , לא מצליחה בדרך כלל ככה.  

אני קוראת את השאלה הראשונה  ואז את הפסקה הראשונה  אם התשובה לשאלה מופיעה אני כותבת אותה. זה כמעט תמיד מה שקורה וכך לאט לאט אני קוראת ומפענחת את הטקסט בעזרת השאלות. 

אם אני רואה שלא הבנתי ולא מוצאת את השאלה הראשונה , אני קוראת שוב את השאלה ואז את הפסקה הראשונה והשורה הראשונה הפסקה הבאה ואפילו את הסיום כדי להירגע ולראות שאני מבינה מה קורה. 

ואז אני עוברת לפי השאלות וקוראת תוך כדי את הטקסט.  אם מצאתי את התשובה בקטע , אבל אני לא מבינה אותה:

יש שיטות להבין ולפרש מילים לא מוכרות ולהוציא משפטי מפתח -- הן פשוטות אבל ייכתבו בה במאמר אחר. 

בדרך כלל 1 או  2 השאלות האחרונות יהיו שאלות הבנה על כל הטקסט- אם עדיין לא הבנתי (אפילו שכבר עניתי ), אז אני אקרא את הכל תוך כדי שאני מסתכלת מדי פעם שאני זוכרת מה השאלה וחושבת עליה

גם אם אקרא הכל רצוף יהיה לי הרבה יותר קל עכשיו להתמודד עם מילים לא ברורות ולהבין את כל התמונה אחרי שלמדתי כבר את הקטע בביסים קטנים כשעניתי על השאלות. 

הטקטיקה שרשמתי כאן מתאימה להמון סוגים של לומדים והוכיחה את עצמה בשטח. 

אבל כל השיטות טובות, רק אם הן מייעלות את הלמידה. אם את/ה עושה כמו שהצעתי ומרגיש/ה שלא הבנת כלום בקטע ולא מצליח לך, כדאי למצוא דרך  מתאימה יותר. 

לפעמים שינוי קטן הוא כל מה שהיה צריך.